Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af PellX21 » 24 feb 2016 08:49

Hej - jeg er ny herinde på forum og en glad amatør - så hvad jeg skriver skal ses i det lys. Jeg har fået bladret en del i gamle opslag - og bor midt mellem producenterne af KSM, Reka og Twinheat (og som landbo med et ret stort socialt netværk kender jeg da flere folk som har disse stokerfyr).

Aku-tank: Jeg er ved at smide en 500l på mit anlæg for at få hold på starterne - den bliver isoleret godt. Jeg har en støbejernskedel som kaster megen varme af sig, alene på den konto tror jeg, at færre starter giver en besparelse - og temperaturen bliver nok mere passende på mit godt isolerede værksted :).

Stod valget mellem Reka og KSM, så ville jeg nok vælge KSM, da der er foregået mest udvikling med dem de sidste år - Reka og Twinheat har ikke autotændingsfunktion. Reka har godt nok en smart rist-funktion, men da KSM også kan køre med flis og brændestykker - så ville jeg vælge den, af samme grund ville jeg vælge en aku-tank, som passer til fyrets størrelse. Man kan stadig købe den ældre 275-19 model fra KSM, hvis man ønsker at spare 10.000kr - jeg ved dog ikke om autotænding hører til den gamle model.

Når du har en kalorifere så er det yderligere et argument for en ca. 800l velisoleret aku-tank (50l vandmængde pr kw ydelse fra fyret), da den lige giver det ekstra lager, du kan have brug for.

Et spørgsmål: Brænder stokeren ikke renere ved en aku-tank? Udligner det ikke varmetabet fra en godt isoleret tank? Det er vel også et plus at kedlen ikke sviner så meget til/længere levetid på kedlen/lettere rengøring?


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af Flemming DJ » 24 feb 2016 17:25

Jeg tror, man skal passe lidt på med fyrets effekt. Det KAN altså godt blive for stort.

Og kaloriferen bør måske alligevel ha' sin egen, lille buffertank?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af PellX21 » 24 feb 2016 17:37

275-18 er på 19kw med en bundydelse omkring 4-5kw - sammen med en aku-tank på 800l og autotænding, så tror jeg da det kommer til at køre meget godt - var huset ikke et pænt stykke over 200m2, og der var et mindre værksted?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af Bigfoot » 24 feb 2016 17:43

PellX21 skrev:275-18 er på 19kw med en bundydelse omkring 4-5kw - sammen med en aku-tank på 800l og autotænding, så tror jeg da det kommer til at køre meget godt - var huset ikke et pænt stykke over 200m2, og der var et mindre værksted?
drop nu det fis med akkutanke på en stoker med autotænding.... det er jo spild af varme at have det stående i en tank der fiser det ud til mågerne.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af PellX21 » 24 feb 2016 17:59

Bigfoot skrev:drop nu det fis med akkutanke på en stoker med autotænding.... det er jo spild af varme at have det stående i en tank der fiser det ud til mågerne.
Når du har en kalorifere så er det yderligere et argument for en ca. 800l velisoleret aku-tank (50l vandmængde pr kw ydelse fra fyret), da den lige giver det ekstra lager, du kan have brug for.

Et spørgsmål: Brænder stokeren ikke renere ved en aku-tank? Udligner det ikke varmetabet fra en godt isoleret tank? Det er vel også et plus at kedlen ikke sviner så meget til/længere levetid på kedlen/lettere rengøring?

----

Men hvor meget bruges kaloriferen? Er der tung gulvvarme i et godt isoleret hus, så mærkes brugen af kaloriferen måske ikke - og så kunne man måske godt droppe buffertanken og finde et mindre fyr. Jeg ved ikke hvor store de helt små stokere fra ksm og reka er. Twinheat har en Cpi12 model der lader til at være kvalitet - men den har ikke autotænding..

Husk at KSM kan fyre med brænde - det ville jeg ikke binde an med uden en aku-tank.


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af PellX21 » 24 feb 2016 18:05

Jeg kan læse at trådstarter også spørger til godkendelser, at der er stokere, der kun er godkendt til træpiller?? hvad er meningen med at sælge en stoker, som kun må fyre med træpiller?

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af PellX21 » 24 feb 2016 20:23

PellX21 skrev:Jeg kan læse at trådstarter også spørger til godkendelser, at der er stokere, der kun er godkendt til træpiller?? hvad er meningen med at sælge en stoker, som kun må fyre med træpiller?
jeg fandt den her tråd, som omhandler det med godkendelserne - Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af Bigfoot » 25 feb 2016 12:26

Flemming DJ skrev:Jeg tror, man skal passe lidt på med fyrets effekt. Det KAN altså godt blive for stort.

Og kaloriferen bør måske alligevel ha' sin egen, lille buffertank?
kalofairen er pt et kalofairefyr, altså en selvstændig blæser-brænder opstilling. Så hvad løsningen bliver der, aner vi jo ikke noget om.

Men drop nu det akkutank cirkus på kedler med autotænding og modulering. Det er jo spild.
At fyret kan blive for stort, ja det kan det, jeg har det selv, men når det har autotænding, og er fuldt modulerende, så lukker det jo bare selv ned.
Så at give det f.eks 800 liter akku, er jo det samme som at smide nabohuset på istedet. Det er giver ingen mening. Jo den vil brænde længere hver gang, men forbruget bliver altså også det tilsvarende højere, meget højere.

Her i emnet, taler vi en hus uden eksisterende isolering, 200+ kvadratmeter, et værksted dertil... Et fyr på f.eks 19kw, er ikke for stort..... det er vist ganske passende.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af PellX21 » 25 feb 2016 13:51

Jeg er ikke helt overbevist, men er som sagt ikke fagmand.

Jeg smider selv en aku-tank på mit anlæg og vil med min megen tunge gulvvarme kunne køre med meget lave fremløbstemp. (jeg har dog hulmursisoleret og 30-35+cm på loft/skunk). Og bliver det en 19kw ksm så kan man jo fyre med træ i den - og der er en aku-tank en rigtig god idé. Tanken skal klart nok være godt isoleret.

Står tanken et sted hvor varmetabet bruges? Det er vel også relevant?

http://bioeksperten.dk/category/ksm-multistoker-21/ - den er god nok, både den nye og den gamle KSM model sælges stadig.

Flis fyren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 sep 2016 12:58

Re: Nyt fyr

Indlæg af Flis fyren » 08 sep 2016 13:36

Jeg har en Heizomat RHK-AK 50 den kan både køre, som pausefyring eller med autostart. Den kan også køre uden akkumuleringstank.

Mvh.

Kennet


Besvar