Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Automobilignoranter

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Automobilignoranter

Indlæg af Kosmic » 13 feb 2016 22:07

Nedenstående er naturligvis IKKE rettet mod nogle af deltagerne her.

Her er nogle subjektive betragtninger set fra en bil-nørd (moi) ' s forrude:

Danmark er i særlig grad befolket af automobilignoranter.

1. Alene prisen vi åbenart er parat til at betale for en bil. Kodeordet er selvfølgelig registreringsafgifter. Tja - se selv hvorledes folk opførte sig da regeringen sænkede en flig af afgifter fra 180 til 150 procent.
2. En bil er et luksusgode mener mange. Tag dog bussen eller toget. (Ekstremsport er for folk med hang til nærdødoplevelser og som udøver sporten - at kravle over Valby bakke!)
3. En bil er strictly en transportgenstand. Den har fire hjul, et rat og pedaler, slut prut.
4. Dæk er sorte og runde, hvilket er en komplet varedeklaration!
5. Olie er lavet af olie, så man kan lige så godt købe den billigste hos Harald Nyborg og måske fylde efter når instrumentpanelet lyser med så mange nye lamper at man bliver blændet.
6. - og jeg kunne blive ved . . .


Så - er din bil kun et middel i livet eller er den også et mål?

Lad mig stave det;
Man forsker i at lave førerløse biler.
Forsker man også i at lave robotter, som kan tage i byen for en? - tage i biffen, teateret eller fester, så man selv slipper for det?
Er det også nemmere at købe sexlegetøj til konen i stedet for at klare disse sysler selv?
Jeg mener at vi taler om emner ud af samme tangent.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Automobilignoranter

Indlæg af Lintz » 13 feb 2016 22:35

Punkt 1. Det ved jeg ikke noget om.
Punkt 2. "Hadsund-Peter" blev nedlagt i ´69 så den nærmeste jernbane er borte for længst, nu er der cykelsti der. Bussen kører max 2 gange dagligt så vil nok mene en bil er nødvendig.
Punkt 3. Du har ret. En bil er et transportmiddel der skal transporterer dig fra A til B, måske via C. Nogle gange skal du måske til D eller E med campingvogn eller hestetrailer. Så det kan være svært at forenkle det sådan.
Punkt 4. Du er ikke så let at narre - Dog findes de også med hvide dæksider. Indrømmet, ses ikke tit.
Punkt 5. Hvis det er din mening om olie syntes jeg bare at du skal nøjes med den fra Harald Skrald.
Punkt 6. Det kunne du nok.


Er min bil et middel eller mål - Tja. I garagen holder der en Peugeot 5008 2,0 hdi med 153 hk fra ´14. Kunne vi nøjes med mindre, selvfølgelig kunne vi det. Men nu har vi også en campingvogn og en hestetrailer der skal trækkes af og til. Lidt luksus vil man da også gerne have i form af klimaanlæg samt fartpilot m m. Men det hele skal sættes op imod den pris som man vil give for bilen.

Vi købte vores 10 mdr gammel og sparede omkring 100,000 bob i forhold til en sprit ny. Simpelthen fordi jeg syntes at 400,000 kr er for mange penge for en bil. Så vores bil er ikke et mål men et middel - Et nødvendig middel med lidt luksus som skal forsøde livet når vi skal bruge den.

Det er noget andet med motorcyklen - Den er et mål og fuldstændig unødvendig - men det er mine egne penge som jeg har tjent og sparede sammen som jeg bruger på den og det rager ikke andre hvad jeg bruger dem til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Automobilignoranter

Indlæg af calle » 13 feb 2016 22:57

Mums :great:

Dejligt med et delikat input 8)

Ja der går lang tid imellem, at man åbner motorhjelmen og siger wauv. Alt er pakket ind i plastik. Hvornår har du sidst lyttet til en motor og sagt: " Den går godt ". Motorkulturen er desværre på en eller anden måde for nedadgående. De unge vælger at cykle eller at tage offentlig transport. Da jeg var ung, kørte man på knallert, eller i en gammel postbil ovre i en af kammeraternes fars grusgrav. Der var to i min afgangsklasse, der ikke havde en knallert. Den ene er idag gynækolog :shock:

Fremtiden ser sort ud. Det bliver el hele lortet. Godt nok kan sådan en satan krølle asfalten op bag sig fra 0-100 km/t - har selv prøvet det i en Tesla S 8) , men lyden og motorgangen må man tænke sig til :(

Iøvrigt elsker jeg at hade Metroen :evil:

Venlig hilsen icon_cheesygrin.gif

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Automobilignoranter

Indlæg af bennylar » 13 feb 2016 23:23

Her er en bil en nødvendighed hvis jeg skal på arbejde eller to biler hvis man bor to sammen, de eneste busser der kommer her forbi er turistbusser og de kigger godt mærkelig når man prøver at komme med.. :wink: :wink:

herude er bilen næsten livsnødvendig hvis man som mig ikke kan gå og cykle, ja man kan jo bare sidde og kigge på naturen, men det gir ikke til huslejen.. :wink:

Tænkte på om man kan få træk på såen en Tesla eller om traileren må stå hjemme..?

Calle
en lettere pumpet golf 2 tager da en Tesla i krydset.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Automobilignoranter

Indlæg af Bigfoot » 13 feb 2016 23:37

Kosmic skrev:Nedenstående er naturligvis IKKE rettet mod nogle af deltagerne her.

Her er nogle subjektive betragtninger set fra en bil-nørd (moi) ' s forrude:

Danmark er i særlig grad befolket af automobilignoranter.

1. Alene prisen vi åbenart er parat til at betale for en bil. Kodeordet er selvfølgelig registreringsafgifter. Tja - se selv hvorledes folk opførte sig da regeringen sænkede en flig af afgifter fra 180 til 150 procent.
2. En bil er et luksusgode mener mange. Tag dog bussen eller toget. (Ekstremsport er for folk med hang til nærdødoplevelser og som udøver sporten - at kravle over Valby bakke!)
3. En bil er strictly en transportgenstand. Den har fire hjul, et rat og pedaler, slut prut.
4. Dæk er sorte og runde, hvilket er en komplet varedeklaration!
5. Olie er lavet af olie, så man kan lige så godt købe den billigste hos Harald Nyborg og måske fylde efter når instrumentpanelet lyser med så mange nye lamper at man bliver blændet.
6. - og jeg kunne blive ved . . .


Så - er din bil kun et middel i livet eller er den også et mål?
1. Det har jo ikke været anderledes, hvorimod priserne er generelt undervejs ned, men bilerne er jo også blevet et køb-smidvæk produkt. Der er jo faktisk biler som fra fabrikken er forbudt at genopbygge ved forsikringsskader. De er simpelthen bygget for ringe.

2. du har tydeligvis ikke tilbragt mere end 22 sekunder her på landet, hvor offentlig transport er ikke eksisterende, og infrastruktur er baseret på størrelsen af sin havetraktor.

3. det har en havetraktor også, og jeg skal hilse og sige dig, at den IKKE anses som velkommen på Esbjerg motorvejen, de bliver fandme sure....

4. her stemplede jeg dig som omvandrende idiot med udråbstegn. Beklager det direkte dansk, men den kommentar, at det bare er noget der er sort og rundt, er simpelthen dummere end at påstå at Brejviek er uskyldig. :shock: :shock:

5. Din mekaniker vil elske dig......... noget så voldsomt. Han kommer til at tjene ene formue på din motor, når du opdager at det lorte billige olie, sørme ikke lige var lavet som det burde være. Men et godt råd, når du nu synes at 5/30 koster for meget, kan jeg fortælle at den billige rapsolie i Aldi, koster omkring 8 kr literen, og faktisk har samme viskositet. Go ahead - make my day icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

6. STOOOOOOOOOOOOOOOP....... dont even go there. Hvad vil du blive ved med? du har bevist du ikke har en hujende dyt forstand på et emne du nok skulle have overvejet en ekstra gang..... eller 234.


Suk.......... beklager jeg er så direkte, men det er nu ikke nemt at dele hus med en gravid kæreste. icon_cheesygrin.gif

Ejer du overhovedet en bil???? :roll: :roll: :roll: :roll:


Om en bil er en mål eller en personlig bedrift, tjah, det er det sku nok, men ligesom Lintz nævner, så har man jo også en hestetrailer der skal slæbes hen af vejen, 5-6 gange om ugen, fruen har 55 km på arbejde og jeg har 35, i hver sin retning....

Der var engang hvor man tænkte, for dælen, 10.000 i overskud på kontoen.... fælge, anlæg, tonede ruder, sænket undervogn.....
i dag tænker man, efterisolering, ny vindue i badeværelset, eller et par tons træpiller til lageret.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Jeg er til gengæld skuffet over danskerne.... for 10 år siden fik Lada så mange tæsk af FDM og danskerne, at importøren valgte at lukke, grundet man mente bilen var bygget på skidte mål og at skærmene sad lidt skæve...... :roll:
Men i dag, køber man gerne en KIA eller lignende plastikkasse, for 70.000 kr, og mener det er en fantastisk pendlerbil til motorvejskørsel.
Man bygger jo heller ikke sit hus af gamle papkasser..... :roll:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Automobilignoranter

Indlæg af Bigfoot » 13 feb 2016 23:39

bennylar skrev:Her er en bil en nødvendighed hvis jeg skal på arbejde eller to biler hvis man bor to sammen, de eneste busser der kommer her forbi er turistbusser og de kigger godt mærkelig når man prøver at komme med.. :wink: :wink:

herude er bilen næsten livsnødvendig hvis man som mig ikke kan gå og cykle, ja man kan jo bare sidde og kigge på naturen, men det gir ikke til huslejen.. :wink:

Tænkte på om man kan få træk på såen en Tesla eller om traileren må stå hjemme..?

Calle
en lettere pumpet golf 2 tager da en Tesla i krydset.. :wink:
Tesla..... med træk
590-Trailer 002 sm.jpg
icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Automobilignoranter

Indlæg af Oldgaard » 13 feb 2016 23:45

Bigfoot skrev:
Suk.......... beklager jeg er så direkte, men det er nu ikke nemt at dele hus med en gravid kæreste. icon_cheesygrin.gif

Hijack af tråd on icon_cheesygrin.gif

Hmm der er vist noget du har glemt at fortælle din ven her i udkants Danmark ;) må nok hellere tage en lille snak med fruen din ;)

Hijack off :wink:

Kosmic :
Det er faktisk ved at blive udviklet en robot som kan lave maden for dig ;) surrealistisk ?? eller ??
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Automobilignoranter

Indlæg af Kosmic » 14 feb 2016 00:01

Bigfoot skrev:1. Det har jo ikke været anderledes, hvorimod priserne er generelt undervejs ned, men bilerne er jo også blevet et køb-smidvæk produkt. Der er jo faktisk biler som fra fabrikken er forbudt at genopbygge ved forsikringsskader. De er simpelthen bygget for ringe.

2. du har tydeligvis ikke tilbragt mere end 22 sekunder her på landet, hvor offentlig transport er ikke eksisterende, og infrastruktur er baseret på størrelsen af sin havetraktor.

3. det har en havetraktor også, og jeg skal hilse og sige dig, at den IKKE anses som velkommen på Esbjerg motorvejen, de bliver fandme sure....

4. her stemplede jeg dig som omvandrende idiot med udråbstegn. Beklager det direkte dansk, men den kommentar, at det bare er noget der er sort og rundt, er simpelthen dummere end at påstå at Brejviek er uskyldig. :shock: :shock:

5. Din mekaniker vil elske dig......... noget så voldsomt. Han kommer til at tjene ene formue på din motor, når du opdager at det lorte billige olie, sørme ikke lige var lavet som det burde være. Men et godt råd, når du nu synes at 5/30 koster for meget, kan jeg fortælle at den billige rapsolie i Aldi, koster omkring 8 kr literen, og faktisk har samme viskositet. Go ahead - make my day icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

6. STOOOOOOOOOOOOOOOP....... dont even go there. Hvad vil du blive ved med? du har bevist du ikke har en hujende dyt forstand på et emne du nok skulle have overvejet en ekstra gang..... eller 234.


Suk.......... beklager jeg er så direkte, men det er nu ikke nemt at dele hus med en gravid kæreste. icon_cheesygrin.gif

Ejer du overhovedet en bil???? :roll: :roll: :roll: :roll:


Om en bil er en mål eller en personlig bedrift, tjah, det er det sku nok, men ligesom Lintz nævner, så har man jo også en hestetrailer der skal slæbes hen af vejen, 5-6 gange om ugen, fruen har 55 km på arbejde og jeg har 35, i hver sin retning....

Der var engang hvor man tænkte, for dælen, 10.000 i overskud på kontoen.... fælge, anlæg, tonede ruder, sænket undervogn.....
i dag tænker man, efterisolering, ny vindue i badeværelset, eller et par tons træpiller til lageret.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Jeg er til gengæld skuffet over danskerne.... for 10 år siden fik Lada så mange tæsk af FDM og danskerne, at importøren valgte at lukke, grundet man mente bilen var bygget på skidte mål og at skærmene sad lidt skæve...... :roll:
Men i dag, køber man gerne en KIA eller lignende plastikkasse, for 70.000 kr, og mener det er en fantastisk pendlerbil til motorvejskørsel.
Man bygger jo heller ikke sit hus af gamle papkasser..... :roll:

Selv stop bigfoot :wink:
Jeg burde selvfølgelig have drysset flere smileys ud over mit oplæg, som jeg i øvrigt lynhurtigt har fået respons på, og tak for det.
Prøv at læse mine punkter igen bigfoot. Nogle af dem er med en syrlig sarkasme, for eksempel den med dækkene. Som jeg skrev er jeg selv en bil-nørd, så hvordan tror du mine holdninger er til mine emner? Jeg præsenterer nogle af dem som jeg opfatter signalerne derude fra automobilignoranterne.

Efter at have skrevet indlægget gik jeg ned i gagagen og skiftede olie på Alfaen. Den får Castrols 5/40. Jeg bruger ikke værkstedsregninger. :great:
Jeg bor i øvrigt selv i en lille landsby. På trods af det er der en holdeplads til bussen lige udenfor min hoveddør. Har dog aldrig kørt med bussen, for Vorherre skabte min krop således at den passer perfekt i et bilsæde icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Automobilignoranter

Indlæg af Bigfoot » 14 feb 2016 00:07

Kosmic skrev:Selv stop bigfoot :wink:
Jeg burde selvfølgelig have drysset flere smileys ud over mit oplæg, som jeg i øvrigt lynhurtigt har fået respons på, og tak for det.
Prøv at læse mine punkter igen bigfoot. Nogle af dem er med en syrlig sarkasme, for eksempel den med dækkene. Som jeg skrev er jeg selv en bil-nørd, så hvordan tror du mine holdninger er til mine emner? Jeg præsenterer nogle af dem som jeg opfatter signalerne derude fra automobilignoranterne.

Efter at have skrevet indlægget gik jeg ned i gagagen og skiftede olie på Alfaen. Den får Castrols 5/40. Jeg bruger ikke værkstedsregninger. :great:
Jeg bor i øvrigt selv i en lille landsby. På trods af det er der en holdeplads til bussen lige udenfor min hoveddør. Har dog aldrig kørt med bussen, for Vorherre skabte min krop således at den passer perfekt i et bilsæde icon_cheesygrin.gif
suk..... så god en redningsaktion, så gode intentioner, alle de rette ingredienser i værkstedet..... og...... så kører du alfa :(
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Automobilignoranter

Indlæg af Kosmic » 14 feb 2016 00:15

Bigfoot skrev:suk..... så god en redningsaktion, så gode intentioner, alle de rette ingredienser i værkstedet..... og...... så kører du alfa :(
Hehe - det er et spørgsmål om prioriteter. Hvis jeg blot ville have en driftsikker bil kunne jeg have valgt en - say Toyota, men hvad skulle så holde mig vågen? :wink:


Hvem ville gide at skrive ligeså meget om en Toyota som dette:

Jeremy Clarkson writing in 2008 about Alfa Romeos in a review of the Alfa Romeo MiTo.

However.....I have argued many times that owning an Alfa is a portal through which all petrolheads must pass if they genuinely want to know what it is that differentiates a car from a toaster or a washing machine.

Because Alfas have flaws, they feel human, as if they have a soul and a temper. Each one is like the tortured hero of a Russian novel, a car of extraordinary depths, a car you can never truly fathom, especially when it four in the morning and it is enveloped in a cloud of steam, yet again, on the North Circular.

They are like cocaine. The unimaginable highs are always matched by immense, brooding lows. Massive electrical storm that inevitably follow a glorious sultry evening.

Later about the MiTo specifically:

But the thing that I love most about this car is that, at parties, when people ask what you're driving, you can say, "An Alfa."

Men will imagine that you are a grand-prix racer from the fifties. Women will think that you bit like the Daniel Day Lewis character from 'A Room with a View'. A bit interesting. It is the only brand in the world of sub-supercar motoring that can do this.


Besvar