Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

uisoleret 500l aku-tank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af pelle » 10 feb 2016 17:41

PellX21 skrev:Tak for forslag, godt at høre at der er nogle muligheder.

Hvordan griber man det bedst an med shunt? Jeg er lidt blank her.
Hej.. Men, behøver du tænke på shunt. Det har du vel allerede på til gulvvarmen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 10 feb 2016 18:35

ja det har jeg. Det må vel være fint nok at køre over den enkle tidsstyring, min gamle støbejerns-kedel er jo fuldstændig ligeglad med returtemp.

Jeg har lige fået moslet aku-tanken på plads, det gav lidt sved på panden - tror faktisk jeg har fortjent en bette øl.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 12 feb 2016 12:20

pelle skrev:Hej

Jeg havde engang en 30 l. el vandvarmer sat til på varmtvands strengen. Det virkede nu fint her, ellers kan den vel sættes til 2 fase.( som hanerne står på billedet er elvandvarmeren ikke i brug og strømmen slukket). Så, skal akkutanken blot køre med en lavt temp til gulvene ved hjælp af en shunt.
DSC01820.JPG
Hej igen. Jeg har lige brug for at være helt sikker.

Når man har sat elvandvarmeren til på varmtvandsstrengen, som du havde på dette billede, betyder det så, at den kan varmes af pillefyret i vinterperioden? altså over aku-tanken.

Vores varmtvandsforbrug er vel rigeligt højt (badekar og lange brusebade) for to, men det falder self også væsentligt. når det kun er mig der bor her om noget tid. Men hvor meget kan sådan en 30l el vandvarmer trække?

xkfc

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af xkfc » 12 feb 2016 12:56

PellX21 skrev: Men hvor meget kan sådan en 30l el vandvarmer trække?
Det er der ikke noget firkantet svar på, det komme jo an på alle faktorene. Δt er en meget vigtig faktor, men effekten på varmelegemet spiller jo også en stor rolle.

Hvis den fødes med 4-5° vand, varmelemet er 1kW og tanktemperaturen er 50° så skal det gå stærkt med at være i bad. Hælder du derimod 40° vand ind, og har et 3kW varmelegeme og 70° i tanken behøves man ikke skylle hår og vaske tæer samtidig icon_cheesygrin.gif

Vi har 160l og 110l begge med 0,75m2 varmespiral (mener det svarer til 5-7kW ved Δ60-45°) Det kan godt køres tør for varmt vand.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 12 feb 2016 13:32

mja okay det kan jeg godt se.

Jeg har en 160l nu som kunne køres tør da vi var tre, men jeg har endnu ikke oplevet det her med kun mig og den yngste i huset.


xkfc

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af xkfc » 12 feb 2016 14:06

PellX21 skrev:mja okay det kan jeg godt se.

Jeg har en 160l nu som kunne køres tør da vi var tre, men jeg har endnu ikke oplevet det her med kun mig og den yngste i huset.
Personligt kunne jeg ikke drømme om at lave varmekilde og varmtvands beregning ud fra et aktuelt behov, men ville kigge på hvad der er mest praktisk til huset, det kunne jo være det skulle sælges, eller behovet ændrer sig en smule love.gif

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 12 feb 2016 14:08

Ja det har du ret i - salg ligger forhåbentligt langt ude i fremtiden, men indtil da kan der self. ske meget :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af pelle » 13 feb 2016 00:00

PellX21 skrev:Hej igen. Jeg har lige brug for at være helt sikker.

Når man har sat elvandvarmeren til på varmtvandsstrengen, som du havde på dette billede, betyder det så, at den kan varmes af pillefyret i vinterperioden? altså over aku-tanken.

Vores varmtvandsforbrug er vel rigeligt højt (badekar og lange brusebade) for to, men det falder self også væsentligt. når det kun er mig der bor her om noget tid. Men hvor meget kan sådan en 30l el vandvarmer trække?
Hej. Jeg ved slet ikke om det her er løsningen for dig. Måske misforstår jeg det lidt. Derfor kan jeg nu godt skrive lidt om det. :) Sådan en elvandvarmer sættes ind imellem eksisterende varmtvandsbeholder og tappested. Flov retning er fra højre. Når hanen på strengen er lukket og der er åben op til el.v.varmer tvinges vandet igennem den og der er elvarme. Det kan også være forvarmet vand fra buffertank, hvor elvarmelegemet giver temp. det sidste pift. Med nul og faes er der 230 v og med 2 faes giver den 400 v. Sådan en v.vandsbeholder kan købes billigt ved feks Harald Nyborg. Den kunne nu sagtens give varmt vand til vores bade, blot med nul og faes.
DSC01819.JPG
Her er der lukket til elvandvarmer. Så, er der åben op for strengen og der er lukket op igennem elvandvarmer. Strømmen er slukket til el v. varmer..( man, må aldrig spærre helt af til elv.varmer. der skal sikkerhedsventil til. ) Men, den skal jo bare være et sted hvor der ikke er haner imellem den og v. vandsbeholder..
DSC01818.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 13 feb 2016 07:19

Tak for grundigt svar - jo det her kunne bestemt godt være løsningen for mig. Især fordi når fyret kører, så får brugsvandet alligevel gavn af det - og så skader det bestemt ikke, at det er overkommeligt i prisen :)

Jeg vil dog stadig placere en elpatron i aku-tanken, som er kraftig nok til at være backup for det samlede varmesystem. Det bliver også på den måde, jeg kan få brugt al overskudsstrømmen og holde fyret slukket i 5 måneders tid - gætter jeg på.

Den anden løsning jeg har i tankerne er mere traditionel måske - hvor jeg vil bruge en metro-combi på 60 eller 110l, to vejsventil og føler i både aku-tank og vvb. Der skulle så en termostatstyring til, da pellx-styringen ikke kan følge med der. En elpatron skulle stadig placeres i toppen af aku-tanken.

Den sidste løsning har jeg det lidt svært med, da det vil kræve, at jeg laver om på det nyindrettede værksted :cry: - jeg skal lige gå lidt i tænkeboks frem til sommer.

Tak for hjælpen begge :great:

Det jeg sigter efter er at kunne udnytte huset isoleringsstand, og de 100m2 tung klinkebelagt gulvvarme - jeg ved at huset kan holde varmen med ret lave fremløbstemp., bare det lige får 1 til 3-4 "skud" med høj fremløbs-temp. i døgnet. Som det er nu her om vinteren, tænder og slukker Pellx jo over termostat, hvilket faktisk gør værkstedet rigeligt lunt, da det også er blevet isoleret.

Jeg har et sidste spørgsmål - når du skriver tofaset ift. elvandvarmer Pelle - hvad menes der så helt præcist? (som I nok kan høre, så er jeg ikke lige i mit rette element).

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af pelle » 13 feb 2016 17:23

PellX21 skrev:Tak for grundigt svar - jo det her kunne bestemt godt være løsningen for mig. Især fordi når fyret kører, så får brugsvandet alligevel gavn af det - og så skader det bestemt ikke, at det er overkommeligt i prisen :)

Jeg vil dog stadig placere en elpatron i aku-tanken, som er kraftig nok til at være backup for det samlede varmesystem. Det bliver også på den måde, jeg kan få brugt al overskudsstrømmen og holde fyret slukket i 5 måneders tid - gætter jeg på.

Den anden løsning jeg har i tankerne er mere traditionel måske - hvor jeg vil bruge en metro-combi på 60 eller 110l, to vejsventil og føler i både aku-tank og vvb. Der skulle så en termostatstyring til, da pellx-styringen ikke kan følge med der. En elpatron skulle stadig placeres i toppen af aku-tanken.

Den sidste løsning har jeg det lidt svært med, da det vil kræve, at jeg laver om på det nyindrettede værksted :cry: - jeg skal lige gå lidt i tænkeboks frem til sommer.

Tak for hjælpen begge :great:

Det jeg sigter efter er at kunne udnytte huset isoleringsstand, og de 100m2 tung klinkebelagt gulvvarme - jeg ved at huset kan holde varmen med ret lave fremløbstemp., bare det lige får 1 til 3-4 "skud" med høj fremløbs-temp. i døgnet. Som det er nu her om vinteren, tænder og slukker Pellx jo over termostat, hvilket faktisk gør værkstedet rigeligt lunt, da det også er blevet isoleret.

Jeg har et sidste spørgsmål - når du skriver tofaset ift. elvandvarmer Pelle - hvad menes der så helt præcist? (som I nok kan høre, så er jeg ikke lige i mit rette element).
Hej.. Jeg ved heller ikke selv så meget om det el. Jeg har fået fortalt at varmelegemet giver 400 v. hvis der i stedet for nul sættes til en faes, således der kobles to fase til.

Kom lige i tanke om.. Min svigersøn har pillefyr og combi elvarmer og tungt gulv med gulvvarme. Han kører med lavt fremløb fra hans stokerfyr. 45 gr. tror jeg og returen ligger på 30-35 gr.tilbage til kedlen. Det kondenserer ikke. Han påstår at ved at køre med så lavt en temp. så sparer han en del piller. Varmtvandsbeholderen hos ham går fremløbet og retur bare igennem som en radiator uden ventiler. Øverst i den beholder er der jo en elpatron der løfter temp. det sidste.

Jeg tænkte jo bare at når nu nu har det el til rådighed kunne du måske også spare noget på pillerne.. :) ..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar