Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

uisoleret 500l aku-tank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 09 feb 2016 15:17

Hej

jeg har fået fat i en uisoleret 500l tank. Den kan stå i et hjørne, hvor der blot skal sættes en plade for, da der er en halvmur i midten af rummet. Men det giver den kun 55-60cm isolering rundt om tanken, cirka 10cm i bund og 40cm i top.

1) er det for lidt?
2) hvilken isolering skal jeg bruge?
3) Varmeveksler til varmt brugsvand - er det mest snu at placere den uden for det lille rum, så der er let adgang til den?


xkfc

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af xkfc » 09 feb 2016 17:55

Hvad skal du overhovedet bruge akkutanken til?

Jeg tror at 500mm isolering er helt fint, og jeg ville vælge glas eller rockwool.

Med tab i varmeveksler, akkutanken og den gamle Salamander var det så ikke lige før det ville være billigere at skrotte det hele og montere oliefyr?

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 09 feb 2016 18:25

Jeg skal bruge den til elpatron (solcelleoverskud) og så køre med få tændinger når det er fyringsæson uden at tabe varmekomfort. Jeg har tung gulvvarme med klinker i stueplan - cirka 100m2.

jeg troede sådan en varmeveksler var isoleret?

Jeg er ikke interesseret i at skrotte fyret, jeg er ret glad for det.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 09 feb 2016 20:46

så gav søgningen pote (jeg havde opgivet at bruge en vvb da pladsen var trang) - men der er plads til en 60l metrocombi (hvilket vel burde være fint til 1-2 beboere?)

skulle jeg tænke på en tovejsventil, to følere og en styring til det istedet? Min fremløb fra aku behøver jo ikke være ret høj for at holde varmen?

Jeg får nok omkring 2500-3000kwh i overskud fra solcellerne om et års tid - så en elpatron i aku-tanken er stadig en del af planen.

Eller er idéen med gennemstrømningsveksleren bedre?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af pelle » 10 feb 2016 11:23

PellX21 skrev:så gav søgningen pote (jeg havde opgivet at bruge en vvb da pladsen var trang) - men der er plads til en 60l metrocombi (hvilket vel burde være fint til 1-2 beboere?)

skulle jeg tænke på en tovejsventil, to følere og en styring til det istedet? Min fremløb fra aku behøver jo ikke være ret høj for at holde varmen?

Jeg får nok omkring 2500-3000kwh i overskud fra solcellerne om et års tid - så en elpatron i aku-tanken er stadig en del af planen.

Eller er idéen med gennemstrømningsveksleren bedre?
Hej.. Hvis du får så mange kwh i overskud, var det så ikke værd at overveje en luft/luft varmepumpe i stedet for. Den vil i gennemsnit kunne give huset 3 kwh varme for 1 kwh strøm. Det du tænker på vil jo kun kunne give 1 kwh varme for 1 kwh strøm.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 10 feb 2016 11:29

Hej

Jo jeg har også tænkt på det, men jeg synes at udedelen ligesom med solvarmen skæmmer huset (jeg blev færdig i 2010 med en totalrenovering af huset og er ikke tilbøjelig til at ændre husets udtryk) - og så støjer de pumper altså, mere end jeg bryder mig om. Det er ikke noget jeg skriver, for at fornærme nogen, det er blot min holdning. Og så er der det med varmefordelingen - vil varmen kunne nå bryggers-værksted og 1ste sal?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af pelle » 10 feb 2016 12:27

PellX21 skrev:Hej

Jo jeg har også tænkt på det, men jeg synes at udedelen ligesom med solvarmen skæmmer huset (jeg blev færdig i 2010 med en totalrenovering af huset og er ikke tilbøjelig til at ændre husets udtryk) - og så støjer de pumper altså, mere end jeg bryder mig om. Det er ikke noget jeg skriver, for at fornærme nogen, det er blot min holdning. Og så er der det med varmefordelingen - vil varmen kunne nå bryggers-værksted og 1ste sal?
Godt ord igen :)

Jeg er nu rigtig glad for den model vi har. (Se min profil). Min udedel er slet ikke gjort fast på huset, men står på 4 ben. Den kan sagtens skjules bag en busk eller der kan sættes en smart kasse omkring. Ang støj..Var lige ude ved udedelen. Støjen svarer vel til støjen fra ventilatoren på toilettet. Går jeg 10 meter væk fra udedel er det kun en ganske svag susen. Inde i huset hører vi det aldrig. Om sommeren er varmepumpen slukket. Vores varmepumpe kan faktisk ikke bruge de 3000 kwh der er sat af til den. den kører hele fyringssæsonen. Den var tænkt som et supplement til træfyret, men nu er jeg da kraftigt i tvivl om ikke det er træfyret der supplerer varmepumpen. Jeg fyrer hver 3 dag lige for tiden, når der rigtig er frost fyrer jeg hver anden dag. Før jeg fik varmepumpen skulle jeg fyre hver dag når det frøs og hver anden dag når ude temp. var over frysepunktet.

Men, det er selv. smag og behag. Faktum er at jeg bruger meget lidt træ nu. Men, rigtigt,helt støjsvag er en varmepumpe ikke. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 10 feb 2016 16:26

:) ja jeg er nok lidt sart... - jeg havde heller ikke købt solcellerne, havde det ikke været fordi de sidder på carportens tag - solvarme er udelukket af samme årsag, ja og så fordi mit varmebehov om sommeren er stort set ikke tilstedeværende.

Min yngste datter er stadig hjemmeboende, men nok ikke året ud, hvis hendes planer lykkedes. Og så falder strømforbruget et nøk jo, ganske som det gjorde da den ældste flyttede hjemmefra.

Jeg er lidt hooked på det med vvb ved siden af buffertank - jeg ved jeg vil kunne køre med meget lave fremløbstemp i lange perioder, så kan brugsvandet jo varmes af ren strøm i de perioder - og en elpatron i bufferen giver en god backup, og umiddelbart behøver jeg ikke anden styring end et termostat (og self tovejsventil) og det Pellx selv kan - ja og så mig selv som overstyring :D

Jeg er dog lidt i tvivl om en 60l vvb er nok, jeg har pt. en nedslidt 160l metrocombi, som snildt kan tømmes af en af husets beboere. Optimalt var nok 100-150l.

Er der nogen har et tip til en kompakt vvb 100l eller mere, så sig endelig til.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af pelle » 10 feb 2016 17:14

Hej

Jeg havde engang en 30 l. el vandvarmer sat til på varmtvands strengen. Det virkede nu fint her, ellers kan den vel sættes til 2 fase.( som hanerne står på billedet er elvandvarmeren ikke i brug og strømmen slukket). Så, skal akkutanken blot køre med en lavt temp til gulvene ved hjælp af en shunt.
DSC01820.JPG
Last edited by 2 on pelle; edited 10 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 10 feb 2016 17:16

Tak for forslag, godt at høre at der er nogle muligheder.

Hvordan griber man det bedst an med shunt? Jeg er lidt blank her.


Besvar