Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Burde vi være glade for en lille askekage??

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Burde vi være glade for en lille askekage??

Indlæg af Torpet » 01 feb 2016 22:50

Mange gode input, tak. Nu kombinerer jeg lige det hele.

Har nu også været i arkiverne og det er ret så klart at jeg skal gå den vej flere snakker om, så på lørdag vi jeg lave en ny start. Går det helt skævt kan jeg jo altid gå tilbage til hvor jeg er nu, som jo trods alt kører ret godt rent varmemæssigt, men bare ikke er korrekt.

Men jeg må så nok gå hele vejen og få det til at passe sammen. Altså vil jeg alligevel starte med en ren herd. Så vil jeg gå dramatisk til værks, som PB foreskriver. Altså går jeg helt ned til min ydelse på 10% 1.0kW, den holder måske ikke, men der vil jeg starte, med håbet om at så kan lavere blæsertal fungere. Jeg vil så starte med de foreslået 10 blæser på lav blæst (10%) og låse den i en rum tid, min 10 min og se om den kan holde og så ellers sætte den op et trin af gangen. Andre ting bør jeg så nok også tilpasse noget. Indre snegl har så ikke brug for at køre 6 gange i min med en mindre pillemængde, så den stiller jeg til 3 gange minuttet, hvad HS faktisk også tidligere har foreslået. Ekstern snegl tror jeg vil være en god ide at sætte ned til min 8g eller måske ovenikøbet 5g, da de 10g nok ikke er krævet. Jeg bør nok også sænke blæst på rens, da der vil være mindre aske at rode med, så den sætter jeg til standard 10-5-50% og så holde øje med dens virkning, skal måske gå ned til 40%. Indstillingerne af 50% og 100% kommer senere, når/hvis 10% fungerer, men de er ikke noget problem, det er bare at indstille dem efter flammerne. PID skal ikke rodes med her, det kommer senere og forbliver bare lige nu på 2.0/0.10. Der går det ikke for stærk op og ned, men det er OK.
Mine piller er svenske Vida/Varga 8mm, som vist er så gode som nogle, faste piller med meget lidt smuld. Desuden kører jeg med både smuld-huller i snegl, plastrør i midten af sneglen og smuld-klaplåge i bunden af magasinet, så dr slipper ikke meget smuld med op.

Så DET bliver altså forsøget. En ret stor ændrig. Der skal så sikkert justeres lidt her og der på tallene, men hvis jeg bare kan få 10% til at køre, måske på 1.5kW og et ikke for kraftig blæser tal og uden at vakle når VVB sætter ind og efter den er færdig, så vil det være super. Men hvis J-B også kan klare at klare med 1kW ved 10%, ja så bør det dælme kunne lade sig gøre. Så det bliver udfordringen.

Det der startede alt dette, var jo at jeg i sidste uge fik en alarm, hvad aldrig har sket før, det er en ubehagelig følelse, som jeg helt skal ud af. Hvad hvis man er væk og fyret bare stopper! Fyret prøver ikke at genstarte efter en alarm, hvor fyret tror der ikke er flere piller. Det kan være fatalt i hård frost, så altså må det bare ikke ske igen. Med ydelse 1.9kW på 10% stopper det naturligvis ikke, da det gav en alarm var det nede på 1.6kW. Men 1.9kW er jo så også hvor der skal ret meget blæser på for at fungere og give god varme, hvad det dog altid har gjort, så intet problem der. Det er jo et ret så sejt fyr. Det hele kommer nok til at tage tid, så det bliver vist en lørdag i fyrrummet. Nå lidt hornmusik og en grøn vil nok hjælpe :).

Hvis nogen har kommentarer til disse tal er alt velkommen. :)

Mvh

Jens


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Burde vi være glade for en lille askekage??

Indlæg af J-B » 02 feb 2016 05:34

Hej Torpet.
Jeg har haft låst fyret i 10% drift/1 kw i 8 timer, for at du kan se at det kan lade sig gøre.
8 timers drift på 1 kw.jpg
Lige til en orientering, så er de piller jeg bruger pt. heste strøelse og har hverken vejet af eller noget, flammen ved 10% drift er som fra en lighter, dog lidt mere rød i det :great:
De hop du kan se på kw. kurven, det er når kedelen er blevet varm nok til at cirkulationspumpen starter og får den kølet nok ned, 10 grader.
Ps. de vigtige tal er, blæser, 14, 20, 24,, rens er 10, 4, 40,, eltænder, 60 gram, 60 sek, 70% effekt, 20%, 12%, 40% i blæs, 8 minutter,, snegl afvejning er 1020 over mange gange, for 2 tons piller siden var den på 1021 så det er rimelig stabil, dosering er 10 gram og 6 i kørsel af intern snegl.
Denne test er lavet hvor der er fyret ca. 800 kg. piller af siden sidste rens, og har ikke det dersens moderne kompressorrens :wink:
Prøv at fyre 500 kg. piller af før du renser igen, og piller ved fyret :wink:

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Burde vi være glade for en lille askekage??

Indlæg af paw » 02 feb 2016 06:36

Ville også sætte extern snegl til 10 gram og 6 til den interne.
Hvis du sætter extern snegl lavere end 10 gram får du mere uens dosering og det dur ikke, især på 10 % ydelse.
Ja, ved 10 gram får den interne snegl flere piller, men det bliver jo fordelt af 6 gange kørsel, så det er helt ok.
Hvis man vejer pille mængden over 1 time, skulle det gerne give det samme, om den kører med 5 eller 10 gr på den externe snegl.
Men det vil være mere stabilt med 10 end med 5 gram.
Når du låser den på 10 % skal den køre mindst en halv time på den indstilling du nu vælger, blæs osv.
Man skal jo se om den kan holde ild efter en rens :great:

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Burde vi være glade for en lille askekage??

Indlæg af Torpet » 02 feb 2016 10:34

Tak begge to, fin info og super indsats J-B, specielt godt at se at det altså kan lade sig gøre at køre relativt stabilt på 10%. Håber ikke det betød du kom til at fryse for meget i de timer :), J-B. Flotte blæsertal. Lige nu kører min eltænder også 60-60, men med 50%, da jeg har to tændere og ikke har skiftet over til keramisk tænder endnu, som jeg ellers har klar. 40% i rens passer godt med Godsejerens tal, dog bruger J-B 8 min imellem rens, så den er oftere. Interne snegl er et valg imellem 6 små eller 3 større omgang piller i minuttet, skal lige tygge lidt på den. Eksterne snegl er det rigtig at 10sek nok kan give en mere ens dosering, men mit eksperiment med at sammenligne 6 min kørsel med 60x10 sek (=ialt 6min) kørsel viste jo sjovt nok at afvejningen var meget tæt, så det jævner sig altså ud. Så jeg vil bruge enten 8 eller 10 sek.

Jeg kan godt lide J-B's lange kørsel imellem rensning og ja, der er ikke ret meget at komme efter ved for hyppige rensninger. Specielt vil de lavere blæsertal nok betyde mindre støv. Jeg har heller ikke kompressorrens, tror jeg engang læste at for et lille 10kW fyr er både iltstyring og kompressor en slags overkill. Den halve time paw foreslår før hver blæserjustering er nok lidt meget? Tror jeg går med PB her på 10 min., det kan min tålmodighed nok bedre klare ! :). Men når først jeg kan se at det hele spiller, ja så skal det helt klart have en god omgang ro, som J-B foreslår. (Sød lille bemærkning om så ikke at pille ved fyret for en stund :).

Hele denne tråd har haft en vigtig effekt, idet jeg jo nu kommer ind på indstilling af fyret fra en hel anden vinkel, altså at alt skal tones ned i styrke og ikke bare løses med et højere pilleforbrug. Så vores debatter på denne måde, skaber rigtig god energi og kreativitet, ikke? God viden bliver delt. Det er jo alle blæsertal der skal være lavere, både i de 10-50-100 og i rens. Om det så kan fungere med så meget lavere pilletilførsel som blot 1kW i 10% ydelse vil give, er det store spørgsmål. Men da både J-B og Gods kan klare det, så burde det i teorien kunne fungere, så det skal have et godt grundigt forsøg.

Jeg stopper fyret på lørdag, tømmer lige askeskuffen og giver herden (en U-type) lidt med en stålbørste (herden er ellers ret fin). Så ændrer jeg lige til alle de nye tal i systemet og så fyrer jeg op igen. Skal så lige vente lidt til det har genvundet lidt varme og så kommer den store test når jeg låser det på de 10%. Det er min simple plan. Jeg vil starte 10% på 10, som PB har foreslået og så se hvor jeg skal til der. Tyder på 13-14 som hos Gods og J-B, men det vil vise sig. Jeg vil prøve at undgå at skulle forhøje kW ydelse. Bliver spændende om der kan holdes et bål med de så lave tal? Lyder helt vildt at J-B faktisk har haft en flamme i 10% og ikke bare lige holdt et lille bål igang. Det lyder positivt at det skal kunne lade sig gøre. Dog skal vel huskes at når J-B ikke benytter afvejning lige nu, så ved vi jo ikke helt hvilke tal doseringen egentlig ligger på? Og ja, pumpen kan godt ses starte. Mine pumpetal er 30/50°.

Jeg skal ned til mit sommerhus i Torpe, Errindlev idag og ordne ting. Det stormer ellers godt hernede, rigtig meget.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Burde vi være glade for en lille askekage??

Indlæg af pille bruger » 02 feb 2016 10:57

Den med at du også skal ned i 50% og 100% + blæser rens, er ikke altid rigtig icon_cheesygrin.gif
Der skal være knald nok på når du er i max effekt.
Gå ned til du kan fornemme røg, og så 1 op :great:

Og jeps, det er en rigtig god tråd du har laver her new2
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Burde vi være glade for en lille askekage??

Indlæg af Torpet » 02 feb 2016 15:09

Noteret PB og er taget med i planlægningen til sjovet :). Selvom det skulle lykkes at gå helt ned på 1kW i 10%, så vil 50% stadigvæk være som nu, altså 5kW og jeg ved godt at du altid har sagt at der skal være nok piller til en god flamme, så det skal observeres.

Jeg har det med at skulle planlægge ordentligt og så udføre det ret systematisk :). Det er nok bogtrykkeren i mig der har efterladt ar :). Jeg holder et helt alfabetisk arkiv på computeren med både Q&A og links til emnedebatter i Stokerpro (og Stokerforum), hvis jeg pludselig har et lignende problem. Lidt over toppen måske, men jeg har altid haft en masse arkiver i mine to 'fag', typograf/bogtrykker og ejendomsmægler/broker. Så jeg er sikkert ret tungt belastet med systemer. Samtidig har jeg været specialiceret i at sælge helt nye huse fra en plan og så fulgt nybyggeriet med klienter fra start af design, udgravning og til slut nøgleoverrækkelse = betaling. På et tidspunkt havde jeg hele 50 af mine solgte huse under konstruktion, så der var en uhyggelig masse tekniske sager, håndværkere og altid irriterende kunde-ændringer at holde rede på. Den slags vil altid sidde i en :).

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Burde vi være glade for en lille askekage??

Indlæg af Torpet » 07 feb 2016 18:27

Som lovet er her en slut rapport.

Så blev der lige testet en del. Den bedste nyhed var jo nok at der intet er galt med blæseren. Da det først viste sig at jeg faktisk har en omdrejningsmåler på min blæser, så var det jo ret nemt at gå igennem de forskellige hastigheder og konstaterede altså så, at den kører fint. Denne side med ‘Regulerings Information’ viser både rpm og den ukorrigeret luft, altså blæseren tal lige da.
Blæser info.jpg
Samtidig så har siden også både lux tal og adc tal. Adc kører med 1000 units, hvor lux kun viser 100 og når man med fotosensor på høj kan se bare lidt aktivitet i adc, tja så kan man godt regne med at der vil komme lux ved næste pilletilførsel. Når man så kan etablere adc ret fast på 500 og op, så er den indstilling ret så OK og man kan forsøge en lavere position. Denne indstilling er ret så meget bedre end bare at se på lux, som sådan. Det tager meget af gætteriet og nervøsiteten ud af de reguleringer. Når f.eks. lux svigter, kan man bare lige se om der stadigvæk skulle vise sig at være nogen adc aktivitet, hvis det er tilfældet, så er det ikke rigtigt noget at bekymre sig over.
Blæser info close-up.jpg
Dermed har jeg opnået at kunne køre uden problemer på 16 ved 10% i stedet for 19. Og 50% er på 22 nu (ned fra 26). Jeg burde kunne komme længere ned, men det må jeg så arbejde mere på. Sikkert mere luft tilførsel på een eller anden måde. Men der er jo også en dag i morgen :).

Jeg havde kW sat til1.9kW ved 10% for at køre med nok piller, men det var lige efter en rensning af herden, så nu en dag efter rensnings af herden (hvor den altid kører bedre), kan jeg godt sætte kW ned til 1.7kW. Den part skal også ses mere på. Bør kunne gå længere ned.

Jeg prøvede også at tage semirens ud for at se om det gjorde nogen forskel, men som ventet påvirkede det ikke luften med blæserne, det eneste det gjorde var, at min røg temperatur eksploderede helt op til 110 grader. Der har jeg aldrig været før, jeg ligger altid en ca 8-10° over kedeltemperatur. Kan bedst lide den på omkring 75°. Så jeg fik hurtig stoppet fyret og genmonteret semirens, så nu er alt roligt igen.

Forsøget med bare blæser 10 på 10% ydelse og med 1kW effekt fungerede slet ikke. Så indtil videre skal jeg bare være tilfreds med at køre med 16 blæser på 10% ydelse og en effekt på 1.7kW.

PS så I at BIrthe Tove døde i dag? Så blev verden lidt mindre smuk, for de som husker hende. Her et festligt minde om uskyldigt sjov og en dejlig frimodig pige.
Birte Tove 1970.jpg


Besvar