Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En glad Scotte ejer

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

En glad Scotte ejer

Indlæg af vinther2 » 25 jan 2016 18:09

I går var jeg inde på lidt snak om tilbageløbs temperatur og at den var meget høj, over 80 grader!
Men der kom 2 gode udmeldinger hvad det kunne skyldes, og de havde begge ret.

Efter jeg fik ordnet alt, er det en ren fornøjelse at se på displayet. Ydelsen ligger ikke meget over 30% og skal lige sige, vi har ikke gulvvarme nogen steder, kun radiatorer. Tilbageløbstemp. ligger ca 10 grader laver end fremløb, det vil jeg ikke ændre ved. Og ingen sorte piller efter at jeg lavede en ny afvejning. Det at man laver 3 afvejninger og indtaster gennemsnittet, er alfa og omega, for at fyret kommer til at køre optimalt. Hvad man så vil lave af diverse justeringer er op til en selv, men jeg har konstateret at ved forkert vægt, var der sorte piller. For andre kan der muligvis være andre årsager.

Ja ja, nu sidder jeg her og skriver om hvordan fyret kører perfekt, men pludselig er jeg på banen igen, fordi at et eller andet problem dukke op.
Men så tar vi den derfra og I hører fra mig igen :D


calle

Re: En glad Scotte ejer

Indlæg af calle » 07 feb 2016 18:07

Hej Vinther2.

Skønt når det hele bare kører. I denne fyringssæson, har jeg ikke haft et eneste utilsigtet stop på Scottedyret 8) Nøglen til det er for mit vedkommende Formel Jen træpiller og den gode gamle keramiske testfætter, som jeg fik af Henrik fra Q-Pro :great:

Venlig hilsen :)

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: En glad Scotte ejer

Indlæg af vinther2 » 07 feb 2016 18:23

Det lyder rigtig godt, men nu må jeg desværre erkende at jeg har et lille problem.

Fyrer med VIDA og har altid gjort det. Efter jeg fik den sidste sending er der begyndt at komme sorte piller i askeskuffen! Jeg tror ikke de var våde, men bare kolde da jeg mærkede på dem, men alligevel......

Hvis nu fugtigheden i dem har været højere end dem jeg havde liggende, kan det så give sorte piller?

Jeg lavede ny afvejning og den sagde 200 gram mindre, end inden jeg fik de nye piller. Men det kan jeg ikke rigtig få til at passe,- for hvis der tidligere har været sorte piller så har det været fordi at den "gav for meget", altså tallet man taster ind har været lavt.

Og,- ja, jeg har ikke snydt med afvejning. Har lavet 3 afvejninger og taget gennemsnittet,- så jeg forstår det ikke rigtigt.
Da det blæste meget var det rigtigt slemt,- en askeskuffe fyldt halvt på et døgn med en blanding af normal aske og sorte piller.

calle

Re: En glad Scotte ejer

Indlæg af calle » 07 feb 2016 20:15

vinther2 skrev:Det lyder rigtig godt, men nu må jeg desværre erkende at jeg har et lille problem.

Fyrer med VIDA og har altid gjort det. Efter jeg fik den sidste sending er der begyndt at komme sorte piller i askeskuffen! Jeg tror ikke de var våde, men bare kolde da jeg mærkede på dem, men alligevel......

Hvis nu fugtigheden i dem har været højere end dem jeg havde liggende, kan det så give sorte piller?

Jeg lavede ny afvejning og den sagde 200 gram mindre, end inden jeg fik de nye piller. Men det kan jeg ikke rigtig få til at passe,- for hvis der tidligere har været sorte piller så har det været fordi at den "gav for meget", altså tallet man taster ind har været lavt.

Og,- ja, jeg har ikke snydt med afvejning. Har lavet 3 afvejninger og taget gennemsnittet,- så jeg forstår det ikke rigtigt.
Da det blæste meget var det rigtigt slemt,- en askeskuffe fyldt halvt på et døgn med en blanding af normal aske og sorte piller.
Jeg kender "desværre" ikke til det med sorte piller i askeskuffen. Jeg har godt træk i min skorsten og ingen trækstabilisator, men selv i stormvejr brændes alle piller af, før de ender som aske i askeskuffen. Det er en halvgammel primitiv fætter jeg har, så forklaringen på min manglende erfaring med fænomenet, skyldes måske, at jeg har en 16 kw.

Husker du at kigge til bålet, og indstille efter hvordan flammen ser ud ?

Venlig hilsen

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: En glad Scotte ejer

Indlæg af HR LUCCA » 08 feb 2016 00:24

vinther2 skrev:Det lyder rigtig godt, men nu må jeg desværre erkende at jeg har et lille problem.

Fyrer med VIDA og har altid gjort det. Efter jeg fik den sidste sending er der begyndt at komme sorte piller i askeskuffen! Jeg tror ikke de var våde, men bare kolde da jeg mærkede på dem, men alligevel......

Hvis nu fugtigheden i dem har været højere end dem jeg havde liggende, kan det så give sorte piller?

Jeg lavede ny afvejning og den sagde 200 gram mindre, end inden jeg fik de nye piller. Men det kan jeg ikke rigtig få til at passe,- for hvis der tidligere har været sorte piller så har det været fordi at den "gav for meget", altså tallet man taster ind har været lavt.

Og,- ja, jeg har ikke snydt med afvejning. Har lavet 3 afvejninger og taget gennemsnittet,- så jeg forstår det ikke rigtigt.
Da det blæste meget var det rigtigt slemt,- en askeskuffe fyldt halvt på et døgn med en blanding af normal aske og sorte piller.
Sorte piller kan komme af flere grunde , 1 for lidt luft under forbrændingen , som kan være for lavt blæsertal eller stoppede huller i herden eller rundt om sneglen så pillerne skubbes ud af herden , eller for højt blæser tal så de blæser af herden det vil kun være ved høj ydelse , 2 for kraftig blæser rens , 3 kompressor rens kan også være skyld i problemet ,
Du har lavet afvejning , så kontrollere flammen ved 10,50 og 100 ydelse og juster den hvis den ikke er ok .
Prøv og læs det sidste i dette link http://mhes.dk/Grundl%C3%A6ggende%20inf ... 20v1.1.pdfmåske kan det hjælpe dig :wink:


Besvar