Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Let frost

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Re:

Indlæg af pinball » 21 jan 2007 12:15

Prøv og træk sneglen 15-20 cm op af magasinet så der bliver plads til evt smuld fra pillerne.


Brugeravatar
Pythagoras
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2007 11:42
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Pythagoras » 21 jan 2007 13:47

Tak for alle Jeres tilbagemeldinger. Men idet mit første indlæg her i tråden er taget ud fra en hygge-sludre-tråd andetsteds (flyttet af moderator), så er det vist blevet misforstået lidt.
Det kunne være dejligt, om der blev indført, at når et indlæg bliver flyttet, står der i toppen hvorfra det er flyttet, så alle kan se, det er taget ud af en anden sammenhæng.

Ja, det er en dum situation, og vi er frustrerede - og ja, vi vil gerne ha’ vores fyr til at virke ordentligt - men vi er ikke blevet syltet, overset eller på anden måde blevet skidt behandlet, når vi har henvendt os til producent eller forhandler med vores problemer. Vi får hjælp, det vil jeg godt understrege.

Alle problemer vedr. slagger eksisterer ikke længere, og den nye, forstærkede snegl fungerer meget bedre end de ”gamle”, ligesom løsningsmulighederne endnu ikke er helt udtømt.

Sneglen er 3 meter, indkøbt i den længde for at passe til vores nybyggede fyrrum og silorum (hvorfra sneglen så skulle køre pillerne direkte i fyret, dejlig nemt). En 2-meter snegl er ikke en option. Det vil betyde pillebeholder og et værre renderi med piller frem og tilbage fra silorummet, nøjagtigt som vi må gøre p.t. pga. vores test-opstilling. Det er ikke den løsning, vi købte anlægget og snegl til, og det er derfor ikke en acceptabel løsning.

Det lader til, at det er et generelt problem med smuld i de her snegle. Den nye snegl har ikke haft driftstop grundet smuld, men ”blot” problemer med doseringen, der bl.a. er uens pga. noget tilbageløb (gearkassen) - men peanuts i forhold til de ”gamle” snegle, som stoppede helt og aldeles til.
Der arbejdes p.t. på en løsning, som skal bevirke at sneglrøret ikke fyldes helt op, hvorved ”propper” forhåbentlig kan undgås.

Vi har været meget tålmodige i hele processen, og det vil vi være lidt endnu :) For omend vi naturligvis er frustrerede og godt trætte af problematikken (hvilket tydeligt fremgår af mit oprindelige indlæg), så har det jo intet at gøre med at vi skulle føle os dårligt behandlede e.l. Kan problemet ikke løses, ser situationen anderledes ud, og så må vi tage tingene derfra m.h.t. at hæve handlen osv.

Andre ville nok ikke ha’ udvist en lignende tålmodighed, men nu er det sådan, at vi er glade for selve fyret - det er kun sneglen der er et problem, og til gengæld et stort et af slagsen. Derfor er vi mest interesseret i, at få anlægget i sin helhed til at fungere efter hensigten.

Men jo, vi er pressede … det er ikke sjovt med sne og kulde, hvis fyret ikke kan holde for. Men så må vi jo lukke damp ud herinde ind imellem :wink:

Blot som forklaring - og endnu en gang tak for Jeres svar, som jeg altid sætter umådelig stor pris på!


/Pyt

P.S. Winther: Jeg ER fruen :lol:
-------------------------------------
Bio Comfort/Woody, 16 kW
DOR 16 kedel
Iltstyring & Interface´
http://www.woodville.dk
-------------------------------------

Brugeravatar
Pythagoras
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2007 11:42
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Pythagoras » 21 jan 2007 13:53

Og så glemte jeg alligevel noget ...

Slagge-dannelsen har vi, så vidt jeg erindrer, ikke haft, mens vi har brugt DLG-piller. P.t. kører vi på en ny ladning DLG-piller, der er meget mindre (kortere), men umiddelbart mekanisk stærkere, end sidste sending.

M.h.t. kedel-shunt, så er det en Esbe 60 grader, som fungerer upåklageligt (i modsætning til mange andres erfaringer, har jeg jo læst mig til). Der er vist noget et-strenget rodet op i vores to-strengede centralvarmesystem, så af uransagelige årsager lader det til, at vores VVB får varme sidst ... det mysterie er ikke helt opklaret, men det bliver det, når vi får splittet centralvarmen ad i atomer på et tidspunkt :)

Det betyder i hvert fald, at kededeltemp. skal ligge på de her 68-70 grader, for at vi er sikret varmt vand i hanerne.


/Pyt
-------------------------------------
Bio Comfort/Woody, 16 kW
DOR 16 kedel
Iltstyring & Interface´
http://www.woodville.dk
-------------------------------------

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Winther » 21 jan 2007 14:20

Ja, det er jo ikke til at vide fru Pyt!!

Der er to ting der undrer mig noget, (der skal sgu heller ikke så meget til), der snakkes meget om smuld og tilbageløb af snegl. Smuld er nok ikke til at undgå, men jeg har aldrig haft dette problem, kan smuldet ryge i røret kommer det altså osse i fyret uden videre vrøvl. Hvis sneglen kan løbe baglæns tyder det på en beskeden udveksling i gearet, og doseringen kan måske blive noget uens, hvis sneglen løber tilbage i tide og utide og det bliver nok ikke bedre af, at den har den længde. At fedtsmøre gearet er ikke nogen løsning.
Bliver motoren varm??
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Indlæg af tn » 21 jan 2007 14:59

Hej

Vedr. snegleproblemer har jeg lige en ide.

Ved lange snegle og høj stigning > 30 grader. kan det e.v.t være et problem, at materialet pakker i sneglen.
d.v.s at der faktisk kommer mere ind i snegl end ud af snegl, og dette gå jo naturligvis ikke i lang tid. Kan også bevirke, tilbageløb p.ga tryk på snegleviklinger og vægt af materiale ( lang snegl).
I nogle industrier løser man dette ved at have forskellig stignings tal på snegleviklinger, så de ikke er ens i hele længden.
Ved ikke om dette er brugbart, men overvej e.v.t om dette er problemet.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk


Brugeravatar
Yehaah
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2007 17:57
Mit fyr: BioComfort 16 - DOR 16
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Yehaah » 21 jan 2007 18:23

Ja, så må jeg også hellere melde min ankomst.

Jeg har også hidtil holdt mig til pilleforum --> stokerforum, men da stokerforum ikke er på pt, (og desværre også er gået ned med alt indhold), så har jeg også fundet jeres nye tilholdssted (OK, hustruen, har gjort mig opmærksom på at det var her i holdt til, jeg er nemlig "Hr. Pyt")

Shunten Pythagoras taler om kan ses på det fjerde billede fra toppen, på dette link

Idéen med en snegl med et stigningtal der ændres løbende, på forløbet kan jeg godt se det smarte i.
Om det er noget NBE vil lave i fremtidige versioner kan jeg ikke sige noget om, men hvis de følger med her, så er idéen i hvertfald givet videre.

Energi Bornholm, som er vores lokale pillefyrspusher, ser ud til at have fundet en anden løsning på problemet.

Han har fået NBE til at producere en speciel "Bornholmersnegl", med kraftigere motor (den ligner 80kw modellen med fire bolte, som vi fik ved en fejl), med en lavere gearet fedtfyldt gearkasse (der gør at den i modsætning til std 16kw modellen ikke kan drejes med hånden, og at den giver samme output som std. 16 kw modellen). Desuden har den fået en sneglespiral med kraftigere stål (så den ikke strækker sig som de to foregående).
Denne snegl synes jeg kører bedre end de foregående, men den har dog vist tendenser, som fx tilbagekørsel og lign.
Tilliden til transportsnegle ligger efterhånden på et ret lille sted her på matriklen.

Flemming fra "energi bornholm" har her ud over fået NBE til at forlænge længden på plast dornen i sneglen. Vi har en halvlang "fætter" i vores, men en anden BC bruger her på øen har fået en endnu længere, som skulle hjælpe til med at forhindre forstoppelse i sneglen.
Da "fætteren" er længere end hullet i yderrøret, forhindrer den at sneglerrøret fyldes helt med piller. Så snart pillerne kommer forbi enden af fætteren, giver den mindre rumfylde luft i toppen af røret.
Jeg ved ikke om i forstår min forklaring.

Når det kommer til fedtet i gearkassen, så var jeg også selv ret skeptisk. Min logik sagde mig at såfremt man fyldte gearkassen med fedt, så ville dens interne friktion mindskes. Dette mente jeg så ville få den til at løbe mere baglænds end før fedtet blev tilføjet. Lars Hørmann havde selv fået glæde af det, og anbefalede det i en kommentar, og efter at have fået det i den senest ombyttede snegl, må jeg indrømme at det sørme virker. Der var betydeligt mindre omløb, hvorfor må i ikke spørge om...

Den gamle gearkasse blev MEGET varm. Så meget at den lugtede kraftigt.
Den nyeste model har vi ikke observeret blive varm.

Yehaah

jorn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 jan 2007 09:08
Mit fyr: Scotte, Dor 16 kw
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 5-30 kg
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Indlæg af jorn » 22 jan 2007 23:42

Pythagoras skrev:Av se, så fandt jeg Jer søreme også :wink:

Det ser ud til, at vi slipper med let frost et par nætter her på solskinsøen, og godt det samme, for pga. vores kontinuerlige sneglproblemer, kører fyret det meste af tiden 100 % ved en udendørstemp. på 7-8 grader :(
Problemet er stadigvæk, at fyret ikke får piller nok fra sneglen, og på en eller anden måde er smertetærsklen ved at være nået. Jeg ved ikke, om I kan følge mig at, hvor belastende det er at skulle ud og tjekke fyrdrift og kedeltemp. hver gang man overvejer et bad ? ja, for mange gange er der simpelthen ikke varmt vand :shock: Og huset er mildest talt køligt ...

Så ingen frost til os, tak :cry:


Pyt
3 forslag.
1. Giv sneglerøret en ordenlig dosis planteolie(raps-eller solsikke)
drej droprøret 90 gr. og fyld min. 3 liter ned i røret ,det smører sneglerøret indvendig.
Jeg kan ikke se nogen fast doseringsandordning for tilsætning af planteolie? det var måske værd at overveje.
2. Overpart af sneglerør til udskæring i bund fjernes fra bund af do, således at de første 15 cm af sneglerøret kun udgøres underpart i form af et ½ rør.
3 Det er min erfaring at der skal være et vist partialtryk på det nederste af sneglen på ikke under en halv meter. for at holde sneglen påplads.

Alle ovennævnte tiltag har jeg selv foretaget, og alle problemer er afhjulpet

En ting som jeg ikke har prøvet men som jeg godt kunne tro havde en positiv effekt var at lave et træskaft på ca en ½ meter som passede i den indvendige diameter på sneglen eller måske en 32 mm elektrikkerrør stukket hele vejen op indvendig i sneglen, således at denne stadig bevare sin flexsibilitet, men forhindre at piller ikke falder tilbage i sneglen indvendig.
Til slut. Jeg tror ikke din dor kedel er tæt nok til at blive reguleret med lamdasonde. Alene glaspakninger ved stenvæggen er ikke gode nok.
Men det kan man selvfølgelig måle sif frem til. Men fyrer du kun med træpiller ville jeg kun bruge lamdasonde som et indstillingsinstrument.
Det var lige det

lassen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 jan 2007 22:48

problemer med ext. snegl

Indlæg af lassen » 22 jan 2007 23:59

hey pyt
jeg er ny i dette forum men det problem med sneglen lyder lidt som det jeg har!!!!
jeg har haft min biocomfort i ca 2 år og har kørt med mange forskellige piller uden problemer.
men for en uge siden købte jeg nogle billige piller hos træpille shop
og så begyndte mine problemer med snegldosering
mange pill.efter 2 min.halvtom snegl så mange piller igen osv.osv. (afvejning 6 min. 11oo gr virkede ok som nomalt)
efter 1 dag med de nye piller var kedlen totalt sodet til og anlæget kørtet
næsten konst. på 60%,jeg troede at sneglen var slidt men tømmte pillerne
og prøvede med nogle af de dyre piller og vupti (4 timer) var problemet løst
så her er en som vil anbefale dig nogle extremt dyre træpiller prøv
shells primium pillets de er hartcore (6min afvejning 1600 gr) dem i 12½ kg poser .¨

lassen

pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball » 23 jan 2007 18:18

måske det er en snegl med aksel der skal til da den sikkert ødelægger mindre piller en dem i har nu da den ikke kan strække sig.

Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker » 28 jan 2007 17:37

Billede

Hvis sneglen løber baglæns kunne man måske sætte et tandhjul med en fjederpåvirket pal på akslen, det var bare en ide ved ikke om det kan bruges
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk


Besvar