Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte m. Semi-rens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Lintz » 29 jan 2016 16:11

Min nabo har for nyligt investeret i en Scotte 10 kw med semi-rens.
Han bad mig lige kigge inden omkring i dag da han ikke føler sig så velbefaret inden for pille-fyring endnu.
Da jeg kom derned stod han og baksede med en skør anordning som var totalt skilt af. På spørgsmålet om hvad det var fik jeg at vide at det så var semi-rens anordningen.
Jeg hjalp ham med at få den samlet og bakset ned i kedlen igen - og kan kun sige "Kæft - noget skrammel".
Havde det været mit fyr var der ikke gået ret lang tid før det var røget af H. til.
Den tid man åbenbart bruger på det system overgår da langt den tid det tager at føre kosten et par gange op og ned af pladerne i kedlen. Løfte pladen i bunden og tømme askebakken.
For mig så det ikke ud til at det var muligt at komme til pladen i bunden med semi-rens monteret. Ergo er man nød til at løfte hele molivitten op og (tror jeg) få aske ud over det hele.

Jeg ved ikke om Scotte har lavet flere forskellige Semi-rens, men denne var 4 stk. "skrabere" som hang i et pendul-system som så hang på en aksel som gik på tværs af kedlen. Går ud fra at denne aksel drejer x antal grader med et vist interval.

Hvad siger I som har en Scotte med semi-rens ? Betraget I det som en genial opfindelse ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Brandsen » 29 jan 2016 16:18

Halløj i forum,

Narh, egentlig ikke, og et ret irriterende bæst at rense, og ikke mindst
svineri med sod og aske at løfte ud af kammeret, men tænker det mest
er dens funktion som turbolator der har en gavnlig effekt.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af kivi » 29 jan 2016 16:19

Nej den er p.... træls at have med at gøre.

Min sidder så godt fast, at man næsten ikke kan få den op.

Jeg ved egentligt ikke hvorfor jeg ikke har smidt den ad h til for længe siden.

Men håber måske på den hjælper lidt til at sænke røgtemp og få lidt mere ud pillerne
Mvh. Ole

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af T-mek » 29 jan 2016 16:24

Nej, det er ikke en genial opfindelse.
Hverken den gamle eller nye model semi-rens.

For at min overhovedet kunne bevæge sig var jeg nød til at skære af lamellerne i begge sider, ellers kilede den sig bare fast.
Den sidder dog stadig i, men jeg overejer at bygge den om.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Brandsen » 29 jan 2016 16:37

Halløj i forum,

Hey, kunne problemerne være, at I ikke er opmærksomme på der er 'for og bag'
på semi-rensen ? Det var jeg oprindeligt ikke klar over, og fik på et tidspunkt
sat den 180grader forkert i efter en gang rens, med det det resultat at den dårligt
kunne køre, men kilede sig fast, og dæl'me ikke var nem at få proppet ned i kammeret igen.

Efter en 180grader vending igen, så har den kørt fint nok siden, men som nævnt, ikke meget værd
som rensemekanisme, mere som turbolator.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


calle

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af calle » 29 jan 2016 16:57

Skriv i en fart noget mere, så jeg ka blive endnu mere glad for min Opop 418 new1b

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Lintz » 29 jan 2016 17:06

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Hey, kunne problemerne være, at I ikke er opmærksomme på der er 'for og bag'
på semi-rensen ? Det var jeg oprindeligt ikke klar over, og fik på et tidspunkt
sat den 180grader forkert i efter en gang rens, med det det resultat at den dårligt
kunne køre, men kilede sig fast, og dæl'me ikke var nem at få proppet ned i kammeret igen.

Efter en 180grader vending igen, så har den kørt fint nok siden, men som nævnt, ikke meget værd
som rensemekanisme, mere som turbolator.
Så vidt jeg kunne se på min nabos, så kunne den ikke vende forkert. Den øverste løse plade sad på selve semi-rensen, så den kunne kun vende éen vej.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af kivi » 29 jan 2016 17:17

Lintz skrev:Så vidt jeg kunne se på min nabos, så kunne den ikke vende forkert. Den øverste løse plade sad på selve semi-rensen, så den kunne kun vende éen vej.
Yep, sådan er min også.
Mvh. Ole

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Torpet » 29 jan 2016 17:36

Det lyder underligt at nogen tror en turbolator er en rensemekanisme. Sikkert kun fordi den fejlagtigt har fået navnet semirens. Det er en retardor. Den er ret genial til at få mere energi ud af pillerne. Se lidt på den som genbrugs ting. Den snupper den varme luft gråspurvene ellers sidder og venter på. Luften bliver lige vendt et par gange og udnyttet til mere varme i huset. Som alt andet mekanisk skal man lige læse det med småt. Den skal selvsagt hænges ned rigtigt, men det er ret enkelt.

Kommentaren med at røgvendepladen i bunden er svær at placere er ikke korrekt. Når selve semirens er løftet op er pladen helt fri til bare at løfte op, ingen problem der. Men hvorfor overhoved løfte den plade op, når den bare derefter skal lægges ned igen? Lidt som soldater der bliver sat til at grave et stort hul for så at skulle dække det til igen?

Jeg tror nok denne misforståelse kommer af det video NBE har lavet, hvor manden der demonstrerer helt klart aldrig har opereret et fyr i real life. Han bakser med at løfte pladen op med en holder, hvorefter han tager semirens ud. Så gensindsætter han semirens og først da bakser han igen pladen på plads ned igennem lamellerne!!! ?? Dybt godnat.

Når man skal rense semirens efter et par måneder (ikke oftere), så lægger man bare et stykke voksdug ved siden af fyret, løfter semirens lidt op, ryster det og lægger det så på voksdugen. Man kan godt bruge stålbørsten til at rebse siderne i fyret, men det er ikke strengt nødvendigt, da der ikke er ret meget at komme efter andet end lidt støv. Så kan man lige askesuge lidt ned igennem siderne og suge den smule askestøv, der måske ligger derned omkring røgvendepladen, men det er ikke ret meget. I den position kan man også lige kigge på røgrøret, som heller ikke holder andet end lidt støv. Det støv der falder ud på voksdugen er minimalt, noget der bare kan rystes af udenfor. Der er ingen speciel grund til at blæse semirens elementer rene, det er bare lidt støv, dette er jo ikke en rensemekaniske, blot en retarder. Selve denne ‘rensning’ kan faktisk foretages i en hvid skjorte uden at blive snavset.

Påsætningen efter rensning er ganske enkel, igen skal man selvsagt sætte den ordentlig på plads og det er så det. Det at semirens kan køre lidt med en vippeeffekt er efter min observering bare lidt for galleriet. Der er egentlig ikke andet end lidt støv siddende på lamellerne. Af samme grund er der meget lidt støv at suge op fra bunden bagi, så det vipperi er mig lidt af en gåde. Hvis min motor på semirensen en dag skulle give problemer, så ville jeg da bare slå den helt fra, det ville intet betyde.

Så ja, jeg er tilhænger af semirens retarder. Kan ikke rigtig se hvad kritikken går ud på? Den skal ikke rense noget, den genbruger varm luft på en effektiv måde, den skal ikke renses ret tit, den er meget nem at rense og røgvendepladen i bunden skal aldrig røres, hvad er så galt i alt dette?

Man skal såmænd bare sikre sig at semirens er sat i korrekt fra starten og så lade den i fred så den kan klare sin opgave i ro og mag.

Med hensyn til placering, så kan den faktisk udmærket sidde (forkert) bagvendt, der er plads nok, med den røgvendeplade i toppen skal altså vende imod røgrøret for at sidde rigtigt. Min sad ‘bagvendt’ ved levering.

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af kivi » 29 jan 2016 17:40

"Jeg tror nok denne misforståelse kommer af det video NBE har lavet, hvor manden der demonstrerer helt klart aldrig har opereret et fyr i real life. Han bakser med at løfte pladen op med en holder, hvorefter han tager semirens ud. Så gensindsætter han semirens og først da bakser han igen pladen på plads ned igennem lamellerne!!! ?? Dybt godnat."

Det kan da ikke lade sig gøre 8)
Mvh. Ole


Besvar