Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fik min første alarm i dag

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 25 jan 2016 02:27

Torpet skrev:Bemærk at når fyret f.eks. kører med 34%, så viser det 4kW i ydelse, så den forhøjede min ydelse påvirker ogs der, for eller ville ydelsen bare være 3.4kW, right? Hvis det ikke var sådan ville det jo heller ikke påvirke fyrets stabilitet over de 10%, ved en forhøjelse af 10% til 1.8kW og ikke bare 1 kW. Er jeg helt galt på de her? Syntes det fungerer på den måde. Dette er jo i stedet for at fuske med afvejningen.
Jo, det giver god mening :great:
Men det er lidt underligt at det skal så højt i ydelse for at køre stabilt, det bliver jo ikke sjovt til sommer, men den tid den sorg icon_cheesygrin.gif
Det gælder jo om at justere fyret og få det stabilt ved 10%


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 25 jan 2016 02:47

Tak for kommentarer, og ja de 10% er lidt besværlige, men måske jeg også skal vurdere pillerne i dette, for hvis jeg går ned på 18 blæser på 10%, så vil det gå ud og over 21 på 10% så er det for meget, så jeg må se lidt mere på det i morgen. Det har ellers kørt fint, så der kan jo af og til være forskellige piller i samme sending tror jeg. Jeg har dog ikke smuld problemer, jeg har alle de forskellige tiltag på plads, både huller og plastrør og nem adgang med bundlem i selve siloen og der er faktisk ikke ret meget at komme efter. Jeg kan ikke lige tænke på hvor der er noget der ikke fungerer optimalt, men eet eller andet driller, men i morgen er en ny dag. Jeg blev lige oppe for at følge det med VVB prioritering og der var meget drilleri med lux i lavdrift, så jeg forøgede min piller til 8g og 3 gange kørsel i min. Desuden måtte jeg et par gange snyde lidt og låse det på 50%, da det var ved at gå ud på 16%, så jo der skal justeres noget i morgen. Sjovt nok så er herden altid OK, der har aldrig været noget under den og den smule askekage der kan samles efter en 14 dage er ikke meget. Nå, nu kalder dynerne, godnat :).

xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 25 jan 2016 05:43

Det burde kunne køre stabilt ved 10%, jeg kan fint køre 1,6kW, men vurderer at virkningsgraden er alt for ringe i min kedel når der laves så lidt energi, derfor er minimum sat til 2,7kW.
I teorien burde det være nemmere at justere en lille kedel og lille brænder til lav drift. En af fiduserne er helt sikkert at jeg bruger sommerherden i varme perioder, min standard herd er ikke god til lav drift, og mine U-herder har jeg helt opgivet.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af pille bruger » 25 jan 2016 06:54

Torpet skrev:Bemærk at når fyret f.eks. kører med 34%, så viser det 4kW i ydelse, så den forhøjede min ydelse påvirker ogs der, for eller ville ydelsen bare være 3.4kW, right? Hvis det ikke var sådan ville det jo heller ikke påvirke fyrets stabilitet over de 10%, ved en forhøjelse af 10% til 1.8kW og ikke bare 1 kW. Er jeg helt galt på de her? Syntes det fungerer på den måde. Dette er jo i stedet for at fuske med afvejningen.

Ved 10% drift skal du ikke hænge dig for meget i kW ydelses tallene.
Der er flere fejlmarginer, så for det meste er effekten kun vejledende.
Brug derfor ½ times tid på 10% driften og få stillet ydelsen i sneglen og blæser hastigheden, så bålet har en tilpas størrelse.
Når du bruger ½ time, så kan du jo samtidig iagttage om blæser rens er tilpas.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af paw » 25 jan 2016 06:55

Torpet skrev:Tak for kommentarer, og ja de 10% er lidt besværlige, men måske jeg også skal vurdere pillerne i dette, for hvis jeg går ned på 18 blæser på 10%, så vil det gå ud og over 21 på 10% så er det for meget, så jeg må se lidt mere på det i morgen. Det har ellers kørt fint, så der kan jo af og til være forskellige piller i samme sending tror jeg. Jeg har dog ikke smuld problemer, jeg har alle de forskellige tiltag på plads, både huller og plastrør og nem adgang med bundlem i selve siloen og der er faktisk ikke ret meget at komme efter. Jeg kan ikke lige tænke på hvor der er noget der ikke fungerer optimalt, men eet eller andet driller, men i morgen er en ny dag. Jeg blev lige oppe for at følge det med VVB prioritering og der var meget drilleri med lux i lavdrift, så jeg forøgede min piller til 8g og 3 gange kørsel i min. Desuden måtte jeg et par gange snyde lidt og låse det på 50%, da det var ved at gå ud på 16%, så jo der skal justeres noget i morgen. Sjovt nok så er herden altid OK, der har aldrig været noget under den og den smule askekage der kan samles efter en 14 dage er ikke meget. Nå, nu kalder dynerne, godnat :).
Prøv at forøge den til 10 gr og 6 gange kørsel
Når du forøger den til 10 kører snegl længere tid og , synes jeg, gør den gir lidt mere ens dosering end på feks 5 gr.
Ved at øge fra 3 til 6 gir den mindre hver gang, og det gør, efter min erfaring, den bedre kan holde ild ved 10 %, idet den ikke får ret mange piller hver gang og ikke kvæler ilden.
Og så ned i blæs på 10 %, så pillerne ikke brænder for hurtigt af.
Hos en kammi har jeg fået den ned på 10 % med den flade herd, ikke uherd, og det kører fint.
Dog kan den godt ryge lidt, når der kommer piller ned i de, sommetider kun gløder, men den holder lux, også efter rens.
Så det kan lade sig gøre at få den ned på 1 kw på 10 %, men virknings graden er nok ikke 1 kw. :roll:


xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 25 jan 2016 09:18

paw skrev:Prøv at forøge den til 10 gr og 6 gange kørsel
Er det mig der regner forkert, eller giver det 3,6kg i timen, altså omkring 16kW i 10% :shock:
pille bruger skrev:Ved 10% drift skal du ikke hænge dig for meget i kW ydelses tallene.
Der er flere fejlmarginer, så for det meste er effekten kun vejledende.
"flere fejlmarginer" !! hvad ud over pille mængden kan der komme på tale?

Når mit fyr kører 10%=2,7kW så ved jeg at det passer så længe tallet i autoberegneren passer med det faktiske pilleforbrug. :great:

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af pille bruger » 25 jan 2016 10:15

xkfc skrev:Er det mig der regner forkert, eller giver det 3,6kg i timen, altså omkring 16kW i 10% :shock:


"flere fejlmarginer" !! hvad ud over pille mængden kan der komme på tale?

Når mit fyr kører 10%=2,7kW så ved jeg at det passer så længe tallet i autoberegneren passer med det faktiske pilleforbrug. :great:
Sådan noget som for meget eller for lidt luft = fejlmargin.
At pille doseringen passer præcis, hvergang, og det gør den ikke = fejlmargin.
At pillerne kan afgive den effekt man forventer, og det kan de ikke hvergang = fejlmargin.
Så nej, at du stiller den på 2.7 kW er ikke lig med at det er den effekt fyret afgiver.
Men den effekt ved 10% skal være stor nok til at ilden ikke går ud, altid.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 25 jan 2016 11:43

Godt at vågne op til gode input. Nu er jeg ved at få øjne (var sent i går) og skal efter kaffe etc. se at få det fyr til at køre pænt igen, for det har det ellers gjort.

Jeg er kommet til den helt klare konklusion, at der simpelt hen ikke kommer piller nok til at de 10% kan køre jævnt. Vi har jo tons vis af debatter herinde omkring hvordan flammen skal være osv., så først vil jeg lige lave et check på fyrets oplagte sager, såsom aske osv., men alt det er ret sikkert allerede OK, der er det stort set altid. Min start bliver så at få kigget rigtig godt på sneglen og dens dosering. Jeg tror jeg vil prøve at teste dens stabilitet først. Så ikke bare en 6 min afvejning, men også en 36x10 sek afvejning, en 12x30 sek afvejning. Et par gang af hver måde og så sammenligne. Mine tanker går i retning af at forskellige piller måske falder ud i toppen på forskellig måde. En samlet masse vil nok give mere, hvor en grupperet masse måske kan varierer meget. Bare teoretiske tanker her. (Einstein startede vel også et sted :). Jeg har reserve kondensator på lager, hvis noget skulle hentyde et problem der.

Stadigvæk vil jeg først forholde mig til tanken at der altså IKKE kommer piller nok frem. Alle har ret i at fyret ‘burde’ kunne køre selv med bare 1kW i 10%, dog skal bemærkes at NBE ved levering sætter 10% til en 1.5kW ydelse. Så der er altså en gennemprøvet 'fejl' der. Men ting man ved og som er kompenseret for kan ikke rigtig regnes for en fejl. De fleste husker nok den herlige filmreplik: "Nobody is perfect"?

Altså skal sneglen tæmmes først, afvejningen skal være temmelig spot on, det må være fundamentet, næppe nogen der vil sige dette imod? Men råb gerne op, jeg er amatøren her, det ved jeg klart godt. Alle tanker er meget værdsat, vi kunne jo lære noget? :). Så next må jeg een gang for alle finde den bedste og LAVESTE kW hvor jeg kan holde ild i fyret ved 10%, det punkt skal også være helt på plads og så helst ikke mere ændres. Men jeg har noteret mig pille brugers kommentar at jeg ikke skal hænge mig for meget i kW ydelsen ved 10% drift. Først da kan jeg kigge på flammen, det er spild af ulejlighed og ikke seriøst at spekulere på hvordan flammen ser ud ved 10%, hvis ikke der er piller nok og/eller stabil tilførsel. Der SKAL være er passende bål. Næppe heller nogen tvivl her?

Paws tiltag skal også med i billedet. HS har tidligere sagt at doseringen med fordel kan sættes op til 8g, så han er lidt i retningen af paws tanker, men mere ens dosering ved en større gruppe sammen af gangen. Dog foreslår HS køretid intern snegl til 3 gange pr min. da den ved 6 gange tit tømmer sig selv inden der kommer piller, det skal også tænkes på. De forskellige fejlmarginaler, nævnt af PB er også noteret. Ligeså er xkfc’s: “ Når mit fyr kører 10%=2,7kW så ved jeg at det passer så længe tallet i autoberegneren passer med det faktiske pilleforbrug”.

Så alt i alt er der meget at forholde sig til. Men det er fint, altsammen er jo med det ene formål at få de 10% til at køre godt.

Så jeg starter her til morgen med min plan om at gennemgå sneglens kørsel rigtig grundigt. Jeg vender tilbage med en rapport, når det forhåbentligt er noget rart at fortælle, ellers må jeg til ølkassen igen :) Cheers

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 25 jan 2016 14:01

Så er fyret genstartet, det skal lige bruge en rum tid til at varme op, da det var kølet godt af, helt ned på 45°, godt det ikke er så koldt lige nu huset har stadigvæk 20°.

Her er først resultatet af sneglens afvejninger:
Den tidligere afvejning var på 1010g.

Ny afvejning i dag: (med ekstern ledning)
6 min viste ved to afvejninger henholdsvis 986g og 930g
2x3 min = 6 min. viste præcist 1000g
3x2 min = 6 min. viste 982g
36x10 sek = 6 min. viste 1028g

så et gennemsnit på 985g, tastet ind som 980g

Altså må sneglen siges at være OK, det ligger altsammen så tæt på hinanden, som man vist kan forlange?

Jeg har så startet på ret standard tal, med lidt ændringer. Men prøver med blot 1.5kW og standard blæser tal. Rens var der igen en smule askekage, kun en smule, men har sat rens blæsten lidt op igen, som dog skal holdes øje med når flammerne indstilles.

ydelse: 1.5kW i 10%
blæser: 19-25-30
rens 10min.—3 sek.—75% blæser
afvejning: 980g
snegl kørsel i min. 3
min. pille dosering 10g

Optændingen tog 3.47 min (jeg har two eltændere)
60g, effekt 50%, blæst 20-12-25
tid max 10 min.
forvarmning 60 sek

Jeg vender tilbage når jeg har set hvordan fyret reagerer på 10%, når først det er varmet op, lige nu kører det bare med højere ydelser, da det varmer op, så selvsagt ingen problemer med dosering endnu. Det bliver ret interessant og noget spændende at se.

Så dette var bare en midlertidig status update :)

xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 25 jan 2016 15:16

pille bruger skrev:Sådan noget som for meget eller for lidt luft = fejlmargin.
At pille doseringen passer præcis, hvergang, og det gør den ikke = fejlmargin.
At pillerne kan afgive den effekt man forventer, og det kan de ikke hvergang = fejlmargin.
Så nej, at du stiller den på 2.7 kW er ikke lig med at det er den effekt fyret afgiver.
Men den effekt ved 10% skal være stor nok til at ilden ikke går ud, altid.
Da jeres styring regner i % så har de punkter du lister op jo større indvirkning ved 100% end ved 10% ?

Hvis der forsvinder 580g på en time (hvad der gør(2-3%afvigelse)) og forbrændingen er perfekt. (hvad den er(tror jeg))
Når mine piller indeholder den energi de er testet til. (hvad de gør(de er jo testet))
Ja så er 2,7kW hos mig, altså tæt på 2,7kW

Jeg mener lidt at grundproblemet er manualen, specielt afvejningssystemet, og det at man hos NBE ikke mener at styrings beregninger af forbrug ikke behøver at passe med det virkelige forbrug.

Min erfaring er, at hvis de to faktorer passer meget tæt overens så er det meget nemmere at justere fyret i 10% og man får den energi ud som man kan forvente af 100%.

Netop derfor er jeg helt færdig med 6 minutters afvejninger, og benytter "langtids afvejninger"


Besvar