Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvolie - gulvafslibning

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
calle

Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af calle » 22 jan 2016 19:24

Vi skal have afslebet og hvidolieret et parketgulv i massivt bøgetræ. Man kan nemlig se, hvor vi færdes, selv om gulvet er nyvasket. Det er 10 år siden, at det blev olieret med hvid olie fra Juncker. Nu hedder det sig, at man kan reparere et olieret gulv. Det er ihvertfald en af reklamerne for et olieret gulv. Vil det sige, at jeg kan vaske gulvet grundigt, og derefter pøse noget hvid Junckerolie ud over de slidte gangarealer, gnubbe efter med en polerklud, hvorefter den ged er barberet :roll: Eller skal jeg have et firma ud og slibe hele gulvet, oliere og polere det. ligesom vi fik sidst ?

Hvad er iøvrigt bedst, stærkest og mest hvidt af de forskellige olieprodukter ?

Hvis nogen har et godt link til en gulvmand i hovedstadsområdet, så smid det lige :great:

Venlig hilsen


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af Oldgaard » 22 jan 2016 22:41

Du skal da smide en pm til [tag]gulvmand[/tag], godt nok ikke lige fra hovedstadsområdet ;) meen trods alt her på øen :) og få et råd
eller fang ham her http://njlgulvservice.dk/
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af Brandsen » 23 jan 2016 00:55

Halløj i forum,

Det mener jeg ikke vil fungere, overhovedet.

Vi fik i sin tid slebet parketgulvet, og olieret med hvid olie, og dernæst gennem
årene jævnligt vasket med hvid sæbe, ca 1 gang om måneden, men det er blevet trist at se på,
blevet en del mørkere gennem tiden, og tydelige spor af alle gangarealer.
Vi taler om Junkers fineste parket i asketræ, kostede en krig i sin tid.

Har nu udskiftet i køkkenet til Timberman lakeret asketræ, og skal fortsætte i ind stuen,
simplethen fordi forskellen er alt for stor, ser ud af h... til lige p.t, og det koster også en krig.

Jeg har derfor konkluderet at lakeret trægulv er det eneste rigtige.

Er helt indforstået med, at nogen ikke bryder sig om den lidt skinnende overflade på
lakeret trægulv, faktisk lakerede jeg mit ca 6m lange arbejdsbord i værkstedet med
skibslak, for ca 10 år siden, og det skinner så meget, at det somme tider ser ud som om det er vådt,
og hunden karter også en del mere rundt på det nye lakerede gulv, end på det gamle olie og sæbe behandlede.

Bare min 5cent kommentar.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Re: Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af gulvmand » 23 jan 2016 06:53

Hvid olie er svært af laven en efter oliering på, når først af pigmenterne er begyndt af blive slidt væk, det bliver aldrig helt som det var fra "nyt".
Hva vasker du gulvet i,? hvidsæbe?
Hvis du skal have slebet det og stadig holder fast i hvidolie, så vil jeg anbefale en 2 komp gulvolie, jeg bruger olie fra Berger seidel, fordelen ved 2 komp gulvolie er af den efter sigene skulle være mere resistent over for milde kemikalier, og holde bedre på pigmenterne, (indfarvningen) samt den er overlakerbar. plus hærdetiden er væsentlig kortere.
Men som Brandsen skriver, Lak er væsentlig nemmere af holde, selv om det også har udlemper, og lak fås i en ultramat udgave, (glans 5) som netop bliver solgt til dem der ik ønsker shine på gulvet, den er så langt nede i glans af den ik shiner mere en et poleret oliebehandlet gulv. har du overvejet, lud/sæbe?

calle

Re: Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af calle » 23 jan 2016 09:56

Grunden til at vi i tidernes morgen fravalgte lak var, at vi har hund. Et stort skrummel af en jagthund, der færdes frit i huset. Vi fik oplyst, at olie var stærkere, og at lak ville blive ridset at hundens klør. Hvad mener i om den sag ? Det lyder ellers som en fræk løsning med hvid olie under lak 8)

Har prøvet naturolie i et værelse, men der blev det flotte nyslebne gulv forvandlet til et GULT gulv :shock: Synd og skam efter min mening. Findes der en naturolie, der ikke laver det nummer ?

HVIS vi vælger en klar lak, hvor meget skal der så slibes af gulvet for at fjerne alt det hvide olie ?

Venlig hilsen


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af triumph » 23 jan 2016 10:30

Mit gamle hus fik slebet gulvende af, og fik dem olieret. men for at holde dem ordenligt skulle de have olie hvert år. det var et helvede at flytte møbler.
derfor fik mit nuværende hus, gulve på 1ste salen slebet og lakeret. Men vi har 3 hunde, så allerede efter 1½ år var gulvene ridset.
I køkkenet lå et 10 år gammelt laminat gulv, der lignede et nyt. Så då sildebensgulv i stuen skulle skiftes, så røg der også laminat på der

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Re: Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af gulvmand » 23 jan 2016 21:37

Det er ik meget der skal slibes af for af fjerne den hvideolie,
Men spørgsmålet er hva der kan holde til hunden, hvis der sådan en stor laban der ryger rundt på væggende.
En 2 komp gulvlak der bruges på trappeopgange og kontormiljø. er det stærkeste der fås. men det er stadig et andet slid der kommer fra mennesker med fodtøj, end det er fra hund, der leger med bold.

calle

Re: Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af calle » 24 jan 2016 13:44

Det bliver nok en omgang hvid Junckerolie igen. Hvor lang tid går der før vi kan færdes på gulvet efter oliering. Kan man evt. dække gulvet af med pap og færdes på det, indtil det er hærdet helt op ? Sidst fik vi det lavet op til en ferie, men det kan ikke lige lade sig gøre denne gang.

Venlig hilsen

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Re: Gulvolie - gulvafslibning

Indlæg af gulvmand » 24 jan 2016 20:06

24-48 timer, og hvis du er så heldig af have gulvarme, så kan 24 timer gøre det,
i det tilfælde vil jeg bruge en 2 komp olie, den er hurtiger hærdet.


Besvar