Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra gas til piller

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
koden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 jan 2016 08:39
Modtaget likes: 4 gange

Fra gas til piller

Indlæg af koden » 23 jan 2016 09:01

Jeg er ny her i forum og beklagwer meget for det er sikkert noget nogen har spurgt om før.
Men forum virker meget uoverskueligt :-)

I mit ny indkøbte 50'er hus (god kvalitets murermester villa) har jeg fået papiruld alle steder hvor det er muligt.
Skunke lodret og vandret, hulmur og loft.

har et 13 år gammelt gasfyr som kører fint, men måtte dog ofre 5500 kr. ved netop overstået eftersyn.
Desuden fik jeg at vide at det var utæt og et nyt nok er påkrævet inden næste vinter.

Jeg vil skyde på at vi kommer til at bruge 2400 kbm gas til vores 145 kvm. + opvarmede kælder på 90 kvm.
Ikke noget i forhold til tidligere ejers forbrug på 3400 kbm da hus var uisoleret.

Men 2400 kbm er også en del og da jeg nu alligevel skal skifte, så overvejer jeg pillefyr.

Hus ligger i helt alm. villa kvarter.

1. jeg synes at kan læse mig til at et pillefyr ikke stinker som en brændeovn tit gør?
2. jeg kan slet ikke finde ud af hvad et fyr koster... læser alt fra 20.000 til 100.000 kr.
3. man skal vel passe lidt på med hvem man vælger til at sætte det op?
4. Formoder det fylder lidt mere end gasfyr. Men hvis man bruger den plads hvor gasfyr hænger nu og tager den ledige plads under gasfyr/varmtvandsbeholder med, så er det vel ikke så meget mere?
5. Kan læse at nogen underdimensionerer deres fyr. Men er det ikke mest fordi hus er dårligt isoleret og der dermed er stor forskel på minimum og max. forbrug?

6. bare et godt råd til hvor jeg skal starte...hvem skal jeg få ud og kigge / inf. uvildigt? :-) Bor i 2860 Gladsaxe.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Fra gas til piller

Indlæg af Landlyst » 23 jan 2016 09:15

koden skrev:Jeg er ny her i forum og beklagwer meget for det er sikkert noget nogen har spurgt om før.
Men forum virker meget uoverskueligt :-)

Forklar gerne hvad du mener? Tror gerne [tag]Ulrik vil høre om det...[/tag]

I mit ny indkøbte 50'er hus (god kvalitets murermester villa) har jeg fået papiruld alle steder hvor det er muligt.
Skunke lodret og vandret, hulmur og loft.

har et 13 år gammelt gasfyr som kører fint, men måtte dog ofre 5500 kr. ved netop overstået eftersyn.
Desuden fik jeg at vide at det var utæt og et nyt nok er påkrævet inden næste vinter.

Jeg vil skyde på at vi kommer til at bruge 2400 kbm gas til vores 145 kvm. + opvarmede kælder på 90 kvm.
Ikke noget i forhold til tidligere ejers forbrug på 3400 kbm da hus var uisoleret.

Men 2400 kbm er også en del og da jeg nu alligevel skal skifte, så overvejer jeg pillefyr.

Hus ligger i helt alm. villa kvarter.

1. jeg synes at kan læse mig til at et pillefyr ikke stinker som en brændeovn tit gør? Nej forbrændingen er optimal, brændeovne presser folk ofte så de ikke brænder rent.
2. jeg kan slet ikke finde ud af hvad et fyr koster... læser alt fra 20.000 til 100.000 kr.Det passer også, du kan faktisk også komme højere op.... Det afhænger helt af hvad man vil, de dyreste er fuldautomatiske, så man skal tømme aske en gang om året og bare bestille piller i en silo
3. man skal vel passe lidt på med hvem man vælger til at sætte det op?Korrekt
4. Formoder det fylder lidt mere end gasfyr. Men hvis man bruger den plads hvor gasfyr hænger nu og tager den ledige plads under gasfyr/varmtvandsbeholder med, så er det vel ikke så meget mere?Det kommer helt an på hvilket fyr og løsning du vælger, samt hvor meget det nuværende gasfyr fylder... Og har du en skorsten til gasfyret? For aftræk til gasfyr er ofte ikke en skorsten...
5. Kan læse at nogen underdimensionerer deres fyr. Men er det ikke mest fordi hus er dårligt isoleret og der dermed er stor forskel på minimum og max. forbrug?Jo eller også nogle har rådgivet forkert, de fleste fyr i dag kan køre start stop og så skal det ikke være et problem

6. bare et godt råd til hvor jeg skal starte...hvem skal jeg få ud og kigge / inf. uvildigt? :-) Bor i 2860 Gladsaxe.
Kommer an på om du har i tankerne at lave noget selv eller det skal være en som kan sælge en komplet løsning, i så fald skal du afgøre hvad dit temperament er til, om det skal være lige så nemt som gas, eller det må kræve du selv skal fylde piller i en silo og gøre fyret rent en gang i mellem?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Fra gas til piller

Indlæg af MichaelK » 23 jan 2016 09:19

Hej og Velkommen til :great:


Jeg synes Du skal starte med at undersøge, om Du kan komme ud af naturgasnettet?
Der er mange steder, hvor det ikke er muligt. Der kan både være lokalplaner, eller
andre forhindringer for skift fra naturgas. Derfor skal det undersøges først!

Hvis det er muligt at blive frakoblet naturgasnettet, så lyder det ikke til at Du har
ret meget plads at gøre godt med? Derfor bliver udvalget af pillefyr også begrænset,
men alt kan løses.

Pladsmæssigt vil jeg foreslå disse to modeller:
http://www.hargassner.dk/index.php/produkter/nanomenu
http://windhager.dk/produkter/variowin-xs/

Windhager VarioWin XS yder dog maksimalt kun 6 kW, hvor Hargassner Nano yder helt
op til 12 kW, hvorfor Nano nok vil være det mest interessante i dit tilfælde?

Prismæssigt ligger mine to forslag i den dyre ende, men de er de få modeller jeg kender,
der burde kunne være på den anviste plads? Skal vi have andre muligheder på banen, så
skal du bruge mere plads.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5471
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Fra gas til piller

Indlæg af triumph » 23 jan 2016 11:08

Som også nævnt i de tidligere indlæg;
-Nej et moderne træpillefyr pausefyre ikke, og derfor lugter det heller ikke.
- Et godt og moderne fyr koster 30-35 kilo. Man kan sagtens få nogen til det 3 dobbelte, eller til det halve. Min personlige holdning er at man får meget lidt for pengende ved købe de meget dyre fyr.
Jeg antager at årsagen til du vil skifte fra naturgas til piller, er at spare penge.
Hvis du skal hen og betale 150 kilo for en installation der holder 15 år. Giver ingen mening økonomisk, da alene afskrivningen er 10.000 kr/år
Hvis jeg antager at du betaler 8 kr/m3 gas = 19.200 til gas/år (Jeg er ikke sikker på gaspris !)
Hvis dit fyr er kondenserende er der 12 KWh i en m3 gas = 28.800 KWh = 5,8 tons træpiller/år
Hvis dit fyr ikke er kondenserende får du 11 kw ud af 1 m3 Gas = 26.400 Kwh. = 5,3 tons træpiller /år (du vil altså spare over 2000 KWh/10% ved at udskifte et ikke kondenserende gasfyr, med et kondenserende)
Den ende af danmark du bor i plejer ikke at have de laveste pillepriser. Hvis vi regner med 2,15 kr/kg = 12384 kr/år ved 5,3 tons/år ogt 12.470 kr/år ved 5,8 tons/år
Vi taler altså om en besparelse på 7000 kr/år (hvis min gaspris er korrekt)
For det skal du indrette et fyrrum der opfylder brandkrav. lave en pillefyrs installation til 45-50 kilo. og rende og fylde piller på.
Hvis du skal have en pillefyrsinstallation uden svineri (= extern silo og vacumtransport) så er prisen nok snarer 100 kilo.
Min kollega fik monteret nyt gasfyr, og lavet afløb fra fyr. Den installation kostede 28.000.
Det giver i min verden ingen mening at bruge 70 mere på en pillefyrsinstallation, for at spare 7 kilo om året.

Du skal også have plads til at opbevare træpiller. jo flere paller du køber af gangen, jo billigere er de.
Hvis de skal opbevares udenfor er det bedst hvis der er fast undelag (fliser), så de kan transporteres hen til et sted uden at ødelægge plastic

Der er lige så mange/flere der har køb et for stort pillefyr, som der har købt et for lille. Et for stort pillefyr giver øget forbrug i perioder med lav last.

Dit forbrug ligger lige på grænsen til at et 10 kw er stort nok
Hvis jeg var var dig ville jeg kigge på RTB (16 kw), Metro (12 KW), eller MGM (16 kw),
Gystinge VVS forhandler alle disse fyr (samt nogen dyre østriske modeller) Så de kan nok rådgive dig
http://bioeksperten.dk/category/metro-182/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5471
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Fra gas til piller

Indlæg af triumph » 24 jan 2016 18:50

jeg beklager hvis jeg fik mit indlæg til at lyde negativt.
Sagen er at du skal regne med at spare 7000 kr/ år ved at skifte gassen ud med piller. Det er da også en god sjat.
og give 45-50 kilo for en pillefyrsinstallation der koster 12 kilo i brændsel pr år, er da ikke så dårligt. Kontra 30. kilo for et nyt gasfyr der bruger for 19 kilo gas + en tusse til service.
At fyre med piller er ikke nogen stor arbejdsbyrde. Og et af de fyr i 30-35 kilos klassen kan man sagtens have i sit bryggers.
Men det er vigtigt at man går ind i projeket med åbne øjne. Det er helt korrekt at man kan få et pillefyr der stort set kræver lige så lidt arbejde som gas. Men hvis man skal give 150.000 for en varme installation, så kan man ligesågodt beholde gassen.

Hvis du har gulvarme kan du også få en luft/vand varmepumpe til ca. 15 kilo + instalation. hvis den har en scop på 3, vil du bruge ca. 27.000/3 = 9000 kwh/år
Der er 61 øres fradrag på elprisen på dit forbrug over 4000 kwh => at du ca skal give 1,6 kr/kw = 14.400 kr/år i strøm


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Fra gas til piller

Indlæg af JFinderup » 06 feb 2016 08:04

Jeg har selv skiftet fra olie til piller sidste år, og man skal være indstillet på der er lidt mere periodisk arbejde.
Pillerne kommer ikke selv ind i fyret medmindre du har brugt penge på en stor tank pillerne kan blæses ind i, pilletransport m.m. Der skal findes plads til det hele, og det er der måske ikke omkring eller i villaen.
Der skal i det mindste være en god stor tank ved elle på fyret - ellers bliver du træt af at fylde flere poser på hveranden dag i den kolde periode (måske oftere afhængigt af forbrug og kapacitet). Og som andre skriver, skal du også afsætte plads til at have 3-4 paller stående, hvis ikke det skal bliver for dyrt at købe piller.

Der bør være god plads til en passende stor tank. Der er stor variation men hvis man læser de seneste indlæg, så kan du godt forvente et forbrug på 2-3 16 kg poser dagligt, når det er koldt for en ældre villa. Jeg har slev en villa fra 72- mellemisoleret 150 kvm og 90 kvm opvarmet kælder. Jeg bruger op til 40 kg dagligt når det er rigtigt koldt og blæsende.
Jeg er rigtigt glad for jeg ofrede penge og plads til en stor tank ved fyret. Med en 1000 L tank behøver jeg kun at fylde op hver 14 dag i denne tid. Så er der også noget at tage af, hvis man tager på ferie.

En god anbefaling er at tage ud og "sparke fyr". Se hvad andre har fået sat op og hvad de syntes om anlægget. Der er mange herinde, der gerne viser deres anlæg frem hvis man spørger.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Fra gas til piller

Indlæg af fryseren » 06 feb 2016 10:17

Alternativt forslag 1:
Måske du kunne overveje nyt Naturgasfyr med 4-8 kvm solvarme som supplement og 500 L beholder.
Ud over at være nemmere end pillefyr, vil det også fylde mindre og burde kunne lade sig gøre for en noget lavere pris end et godt pillefyr setup.

Husk også at vores naturgas net fyldes med stadigt stigende mængder bio-gas.


Alternativt forslag 2:
luft/vand varmepumpe med solvarme som ovenfor.
COP på varmepumpen vil dog være "lav" om vinteren forvent alt mellem 2 og 3 i vinter halvåret.
MEN du får rabat på strømmen for alt hvad du bruger over 4000 Kwh dermed kommer prisen pr Kwh varme noget ned trods "lav" COP
Fordelen bliver kun større hvis dit el-forbrug i forvejen er større end eller tæt på 4000Kwh.

Luft/vand varmpumpe og solvarme burde kunne laves for ca samme pris som pillefyr.

Dog KAN/VIL varmepumper MÅSKE være uegnet til dit hus? -- TJEK GRUNDIGT --
Du har skrevet at det er efterisoleret, har du lav energi ruder? Er radiatorerne store nok ? OSV OSV OSV:

calle

Re: Fra gas til piller

Indlæg af calle » 06 feb 2016 10:41

Rigtig god respons du har fået indtil videre, og nu vil jeg så forsøge mig i den lidt mere lommefilosofiske afdeling.

Hvis du er gør det selv mand, og godt kan lide at rode med mekanik, så kan pillefyring hurtigt gå hen og blive en hobby. Det fornemmer du sikkert allerede, når du surfer rundt på Stoker Pro. Desuden ligger der en frihed i selv at vælge, hvor man køber sit brændsel, samt at man selv lovligt kan servicere skidtet. Jeg hader monopoler og tvang :twisted: Og det gælder alt lige fra TV-licens til leje af elnettet, når jeg køber min strøm.

Venlig hilsen :)


Besvar