isolering af akku tank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Re: isolering af akku tank

Indlæg af Bjarne B. »

xkfc skrev:Uha.. flamingo---- hvad siger din brandforsikring til det?.
Det er ikke noget problem, for den står i et andet rum, og den bliver jo ikke "brand varm" :P

xkfc

Re: isolering af akku tank

Indlæg af xkfc »

Bjarne B. skrev:Det er ikke noget problem, for den står i et andet rum, og den bliver jo ikke "brand varm" :P
Helt det samme sagde han.. men en dag gik termostaten til stokeren og den blev bare ved at køre 100%, pludselig antændte det, det startede ved indløbet til tanken, der er vel 10-15m fra fyret til tanken.
JP4900
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2016 06:55
Mit fyr: Atmos 25
Areal: 140
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov

Re: isolering af akku tank

Indlæg af JP4900 »

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: isolering af akku tank

Indlæg af Zarge »

xkfc skrev:Helt det samme sagde han.. men en dag gik termostaten til stokeren og den blev bare ved at køre 100%, pludselig antændte det, det startede ved indløbet til tanken, der er vel 10-15m fra fyret til tanken.
Altså det du siger er at vandet i fremløbet blev så varmt så røret antændte flamingoen...?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: isolering af akku tank

Indlæg af Bigfoot »

Zarge skrev:Altså det du siger er at vandet i fremløbet blev så varmt så røret antændte flamingoen...?
så er vi da godt nok oppe i nogle temperaturer på vand :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: isolering af akku tank

Indlæg af Zarge »

Bigfoot skrev:så er vi da godt nok oppe i nogle temperaturer på vand :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Ja vil jo også mene at vandet burde være fordampet gennem overtryksventilen, eller et sprunget rør længe inden temperaturen blev så høj...
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: isolering af akku tank

Indlæg af Bigfoot »

Zarge skrev:Ja vil jo også mene at vandet burde være fordampet gennem overtryksventilen, eller et sprunget rør længe inden temperaturen blev så høj...
googlede det lige..... flamingo antændes ved 425 grader :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: isolering af akku tank

Indlæg af pelle »

Jeg har mine tanke isoleret med flamingokugler. Men, tankene står jo på loftet lige over kedlen. Så, der er jo hvælvingloft i mellem. Ellers skulle det vel være nok at lukke flamingo inde bag 2 lag gipsplade for brand.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
xkfc

Re: isolering af akku tank

Indlæg af xkfc »

Zarge skrev:Altså det du siger er at vandet i fremløbet blev så varmt så røret antændte flamingoen...?
Næ, det kan man vel ikke påstå jeg har sagt, for tanken var ikke isoleret med flamingo, men med flis...flis som brændsel til stokeren og som isolerings materiale til accubeholderne, men det havde jeg nok ikke specificeret. Tja, det lyder voldsomt, men det var nu engang det som brandteknisk undersøgelse kom frem til, en brand opstår jo ofte af småting.

På trods af at tanken var isoleret med brandbart materiale fik har det hele forsikret.. heldigvis. De nærmere omstændigheder kender jeg intet til.

Personligt ville jeg vælge noget "ikke" brandbart til at isolere varme ting.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: isolering af akku tank

Indlæg af Zarge »

xkfc skrev:Næ, det kan man vel ikke påstå jeg har sagt, for tanken var ikke isoleret med flamingo, men med flis...flis som brændsel til stokeren og som isolerings materiale til accubeholderne, men det havde jeg nok ikke specificeret. Tja, det lyder voldsomt, men det var nu engang det som brandteknisk undersøgelse kom frem til, en brand opstår jo ofte af småting.

På trods af at tanken var isoleret med brandbart materiale fik har det hele forsikret.. heldigvis. De nærmere omstændigheder kender jeg intet til.

Personligt ville jeg vælge noget "ikke" brandbart til at isolere varme ting.
Åh my bad, det havde jeg overset... 0:-)
Ja så gir det jo noget mere mening, flammepunktet er jo noget lavere for træ, og særlig når det er knas tørt, som det jo nok er blevet af at blive "bagt" så længe... ;-)

Besvar