Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Indlæg af Nybegynderen » 20 jan 2016 22:39

Jeg er ved at kigge på gasgrill og har 2 i kikkerten.

Den ene har 3-brænder og den anden har 4-brænder med sidebrænder.

Hvad er at foretrække og hvori består forskellen? Har ikke haft gasgrill før så er opmærksom på måske dumt spørgsmål :)

Ved sidebrænder kan man stille kødet til aiden uden det får meget varme? Har man ikke denne mulighed ved den anden model?

Og til sidst et dumt spørgsmål til... Kan man i en gasgrill grille pølser direkte som på en alm grill?

Tak for hjælpen :)


xkfc

Re: Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Indlæg af xkfc » 21 jan 2016 08:40

Det drejer sig om at få en, hvor der er så meget effekt pr cm2 som muligt.

Om du er til sidebrænder eller ej? svært at svare på :wink: men jeg havde det engang, men brugte det aldrig.

For mig er de vigtige ting:
Stor effekt
Brænder skal være rustfri
Riste skal være rustfri (ikke emalje)
Grillen skal bare starte på eltænderen hver gang.

Jeg har haft 3 gasgrills. Den første var en 500kr model, den blev kun en sæson gammel. Så fik jeg en Landmann, fin grill med masser af varme, men brænderne var af støbejern, ligeledes var ristene. jeg gætter på at jeg havde den i 3år, 2000kr kostede den. Så blev det en Kingstone til 4000kr, faktisk lidt en kopi af Weber Summit, men med emaljerede riste. Den var alt for svag til at grille på, men lavede fremragende kylling på det medfølgende rotisserie, og bagbrænderen. Inden den blev 2 år sank den sammen, bundpladen med hjulene var lavet af plast og det holdt ikke.
Så blev det til en Weber Genesis, godt nok ser den meget gammel ud trods den kun er 5år, men den bruges rigtig meget vi bruger 8-10 x11kg gas om året. Ristene (emalje) og flammetæmmere er udskiftet da det var totalt slidt efter 4år.
I dag ville jeg købe en ny Genesis, der er kommet lidt mere power i dem da de har fået SearStation,, det savner jeg en gang imellem.

Afgørende er vel hvor meget du vil bruge den, skal den bare skal trækkes frem en enkelt gang om sommeren eller skal der grilles igennem. :great:

En anden ting... StokerPro er fint til pillefyr... grillguru ved noget om at grille.. Hvis jeg var i tvivl ville jeg stille mit spørgsmål der. :great:

NB.
Du kan grille alt, helt på samme måde som på andre grill. Og den evige diskussion: det smager ikke af grill :oops: For mig at se kan man måske tabe noget af ånden, men jeg har Bålsted, Weber kuglegrill, kassegrill og gasgrillen... Smagen er mindst lige så god på gasgrillen.

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Indlæg af Nybegynderen » 21 jan 2016 10:11

Hvad er fordelen ved 3 brændere frem for 4 brændere?

Hvilken funktion har en sidebrænder? :) Er obs. på det er bedre forum, men tænkte jeg lige ivlle høre.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Indlæg af Zarge » 21 jan 2016 10:25

Tja 4 brændere bruger mere gas (naturligvis ;-) men der er også mere areal at stege på... Så det er vel en smags sag...
Sidebrænder er så vidt jeg ved bare et gas blus på bordet ved siden af, til evt at koge kartofler på o.l.

xkfc

Re: Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Indlæg af xkfc » 21 jan 2016 11:29

Zarge skrev:Tja 4 brændere bruger mere gas (naturligvis ;-) men der er også mere areal at stege på... Så det er vel en smags sag...
Sidebrænder er så vidt jeg ved bare et gas blus på bordet ved siden af, til evt at koge kartofler på o.l.
4 x 2kW kontra 3 x 3kW !!
og der er vel ingen regel for at flere brændere = større grill areal? Jeg havde mindre areal på Kingstone med 4 brændere end Weberen med 3. Trods det større areal havde Kingstone mindre effekt, så den var temmelig vag at grille på.

Der er en max effekt i og med at en standart regulator normalt giver 1,5-2 kg/h


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Indlæg af JFinderup » 21 jan 2016 18:25

Flere brændere giver flere muligheder for at variere direkte/indirekte varme til f.eks. en stor steg. Du kan også køre grønt sammen med kød med forskelligt varme. Sidebrænderen syntes jeg er spild af penge. Jeg er en glad bruger af en Weber Spirit 320 men bruger aldrig sidebrænderen - den kan anbefales men køb 310 (uden sidebrænder)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Indlæg af Zarge » 21 jan 2016 19:24

xkfc skrev:4 x 2kW kontra 3 x 3kW !!
og der er vel ingen regel for at flere brændere = større grill areal? Jeg havde mindre areal på Kingstone med 4 brændere end Weberen med 3. Trods det større areal havde Kingstone mindre effekt, så den var temmelig vag at grille på.

Der er en max effekt i og med at en standart regulator normalt giver 1,5-2 kg/h
Formodede der var tale om de samme modeller, bare forskellig antal brændere, jeg beklager.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Gasgrill - Hjælp søges ang 3-brænder og sidebrænder ved 4-brænder

Indlæg af Landlyst » 22 jan 2016 08:12

Har altid været modstandere af gasgril, men overgav mig og købte en Charboil, trueinfrared.... Det har jeg ikke fortrudt, det system er GENIALT, du har støbejerns riste, under dem ligger plader med huller i som fordeler varmen jævnt over hele fladen... Og så samler fedt og stege rester sig der, og man skal ikke gøre den for ren, for det giver så den rigtige grilsmag....
Ja jo flere brænder jo flere zoner.... og side brænder er bare et gasblus...


Besvar