Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røggas temperatur Blackstar 10kW

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af Torpet » 14 jan 2016 00:30

Min røggas temperatur ligger stort set altid ca 10° over kedel temperatur, hvilket jeg egentlig har formodet var ret normalt. Men jeg har bemærket at nogle Blackstar 10kW faktisk har en lavere røggas temperatur end deres kedel temperatur, hvordan hænger det sammen?

Er der forskel på modellerne eller er det indstillingen? Kan den højere røggas temperatur evt betyde at ens blæser indstilling er noget høj?

Jeg har semirens og troede egentlig at den ville holde noget på den varme luft.

Anbefalinger jeg læste ved opstillingen snakkede om at holde røggassen så lav som mulig, når blot den lå over duglevel 47°.

Hvad siger vores eksperter mon. Skal jeg være tilfreds med den røggas temperatur jeg har nu, eller er der noget jeg burde ændre, da andre tilsyneladende godt kan klare at få temperaturen ned.

Een mulighed er at vi måske måler vores røggas temperatur forskellige steder? Min røggasføler sidder som foreskrevet, så altså på røgrøret og ikke oppe i skorstenen.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af pille bruger » 14 jan 2016 06:47

Torpet skrev:Min røggas temperatur ligger stort set altid ca 10° over kedel temperatur, hvilket jeg egentlig har formodet var ret normalt. Men jeg har bemærket at nogle Blackstar 10kW faktisk har en lavere røggas temperatur end deres kedel temperatur, hvordan hænger det sammen?

Er der forskel på modellerne eller er det indstillingen? Kan den højere røggas temperatur evt betyde at ens blæser indstilling er noget høj?

Jeg har semirens og troede egentlig at den ville holde noget på den varme luft.

Anbefalinger jeg læste ved opstillingen snakkede om at holde røggassen så lav som mulig, når blot den lå over duglevel 47°.

Hvad siger vores eksperter mon. Skal jeg være tilfreds med den røggas temperatur jeg har nu, eller er der noget jeg burde ændre, da andre tilsyneladende godt kan klare at få temperaturen ned.

Een mulighed er at vi måske måler vores røggas temperatur forskellige steder? Min røggasføler sidder som foreskrevet, så altså på røgrøret og ikke oppe i skorstenen.
Det hænger meget sammen med pillekvalitet og blæser tal, og om bypass er åben eller lukket. ( i de kedler med " rensemekanik")
Ønsket om en tilpas røgtemperatur spiller også ind.
For lav, kan det give kondens, og det er ikke alle skorstene der kan klare det.
Din røgtemperatur er ok. ( renhold af kedlen er selvfølgelig også en faktor )
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af Kjeldsen » 14 jan 2016 08:26

Min røggastemperaturmåler sidder ca. 30 cm efter kedlen. Efter nogen tid begynder røggastemperaturen at nærme sig kedeltemperatur. Det skyldes at der aflejres sod og andet på temperaturføleren i skorstensrøret (som isolerer en smule) - og så ved jeg det er tid til lige at trække føleren ud og skrabe ren. Vupti, så viser røggastemperaturen igen ca. 70 °C som jeg mener er ok for min opstilling.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af Torpet » 14 jan 2016 10:59

Tak for svarene, tror godt min skorsten kan klare en lavere temperatur, så da mine bypass er lukket, burde jeg måske lege lidt med om jeg kan sænke blæserne noget, men skal nok ikke pille ved noget lige nu, hvor kulden melder sin ankomst, alt kører fint. Min temp er jo som den Kjeldsen skriver han har. De fyr jeg har set set (på Stokercloud), som faktisk har en lavere røggas temp end deres kedel temp er vist mest Mini Blackstar modeller og så andre mærker. Altså lader jeg det være 'for time being' :)

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af knaldhatte » 15 jan 2016 12:33

grunden til røg temperatur kan være lavere end kedel temp, er bagerst i kedlen inden røgen kommer ud, der kommer røgen forbi det vand der går ind i kedlen. Så 55 grader vand køler røgen. Min egen røg temp er dog lidt over kedel temp, men det er fordi jeg har åbnet bypass, ellers løb der vand ud af røg røret. Jeg kunne få en røg temp på 65 grader og kedel temp på 70 :) det liiiiiiiiiiiige effektivt nok. Så skal man ha et stål rør i skorstenen så det ligemeget. Men syntes ikke jeg vil fylde min isokern med damp.


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af Torpet » 15 jan 2016 15:23

Godt at høre en grundig forklaring, knaldhatte, som jeg delvis forstår, men må nok lige have den een gang til ‘for Prins Knud’. Tak for dit input.

Kan godt følge, at når returen er sat til 55° og røgen lige skal forbi den forhindring, så kan det kølne røgen. Så langt er jeg med :). Men her er så spørgsmålet omkring kedlerne, for er en 10kW Balckstar som min med ekstern snegl da ikke med samme opbygning af kedlen som den Mini model du har? Jeg kan ikke se i dine info om du også har semirens, men lad os antage at det har du. Så når jeg har lukket for mine to røgvendere (plade i bunden og toppen af semirens), så burde vel netop semirens og de aflukkede røgvendere kunne sænke røg temp? Jeg kan ikke lige se hvordan jeg kan sænke den yderligere? Det jeg formoder er, at en for høj røg temp betyder spild af god varme, ellers er det vel underordnet.

Som det er nu, ligger vi begge med en røg temp på omkring 70+° med kedel på 65°. Det bypass du nævner du har åbnet, formoder jeg er røgvenderen i toppen af semirens? Hvis jeg nu gjorde det, ville jeg i teorien blot få en endnu højere røg temp? To ting her. Da jeg startede med fyret i år, sad min semirens faktisk monteret bagvendt, så det må have virket som om røgvenderen i toppen var helt åben (den var der jo slet ikke), men efter jeg så fik den sat rigtig på plads (efter gode råd herindefra), så skete der pudsigt nok intet!! Det var tilsyneladende underordnet hvilken vej den sad med hensyn til røg temp, kunne heller ikke se noget andet der var påvirket. Dog heller ikke noget negativt. Skal lige bemærkes, at jeg per rutine lige stopper et kort øjeblik hver lørdag, støvsuger over herdens skamolplade, herden er altid ren også under. Så tømmer jeg askeskuffen og kigger lige på røgrøret, ryster semirens en gang og støvsuger bunden, men det er egentlig ikke nødvendigt, men altså er det hele altid rent. Asken når faktisk stort set ikke ud gennem røgrøret, som bare ser lidt støvet ud, så skorstene er helt ren og kræver ingen rensning.

For det andet så kunne min gamle stoker, som denne Blackstar replaced, aldrig rigtig få varmen op i huset, så røgrøret har altid været ret ‘koldt’ og det har aldrig generet min skorsten. At den gamle stoker så smed masser af aske ind i bunden af skorstenen er så en anden sag :), rigtig rart ikke at skulle slås med nu (samme piller).

Så lige den med at du siger du måske ville få vand ud af røgrøret ved en lavere røg temp, har du faktisk haft det? Er det rigtigt? Dit fyr står da vist ikke i noget specielt koldt fyrrum, for din skakt temp er ret høj i sammenligning med min? Du er på ca 46°, hvor min ligger på ca. 26°.

Jeg syntes det er sjovt at sammenligne fyrene, som jo begge er 10kW størrelsen. Mens jeg har skrevet her har du haft en omgang VVB prioritering og det er interessant at din har forløbet mindre dramatisk end min normalt klarer det. Dine udsving er ikke så voldsomme, hverken i ydelse eller kedel temp som jeg oplever det. Kan det være en bedre PID justering? Må jeg spørge om dine tal der? Jeg kører med P=2.0/I=0.10. Den ikke for hurtige op og ned kørsel syntes jeg normalt er OK.

I morgen efter min ugentlige check-up, har jeg så tænkt mig at lege lidt med blæserne, fordi jeg har kæmpet lidt med at holde ild på i 10% mode. Min midlertidige løsning har været at sætte doseringen op til 1.9kW ydelse, hvilket virker. Men den vil jeg gerne have sænket igen, så det er udfordringen. Måske, hvis jeg kan sænke blæsertallene generelt, så kan jeg få en lavere røg temp. Well, det må forsøges. Min efvejning er korrekt. Din afvejning er lavere, men det syntes BS MIni generelt at være.

Det blev en helt lille roman :). Håber du orker at gå det igennem :).

MVH

Jens

PS lige nu ligger din kedel på 63° og røg på 68°, mens min kedel også er på 63°, men røgen 75°. Dælme irriterende :).

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af knaldhatte » 20 jan 2016 21:03

Det er den nye med semirens ( og den nye semirens model )

Jow i starten løb der rent faktisk vand ud af røgrøret. Mit røgrør er 1 meter ca. og løber vandret med en lille stigning ind til skorstenen. Det er ikke isoleret de første 30cm. Der kom vand ud af samlingerne. Derfor fik jeg hurtigt åbnet bypass lidt. Løb som i den står og drypper.

Fyret står inde i huset, et lille værksted. Der er gulvvarme også, og det er også tændt. Fyret skulle nødigt fryse. MEN MEN MEN... hvis jeg dowgrader til den software før den sidst nye som er nu. Så er skakt temp 8grader MINDRE.... ja der er en fejl i den nyeste software til v.7 som giver en forkert visning af skakt temp. Har prøvet downgrade og opgradere flere gange. Samme resultat hver gang. Har nævnt det før da jeg undrede mig, eftersom alt er fuldstændig ens i tal. Men fuck it. Mit fyr er rent og kører godt.

Jeg har en perfekt røg temp i mit billede, den kommer aldrig over 100grader. Har selv sat et 16kw op hos en fra familie. Hans blæser over 110grader inden man har set sig om. Jeg har justeret, justeret og mere justeret. Vejet piller rense fyr, justere 10.50.100% og vejet piller som gal den sidste md. Men det lort har bare en pisse høj røggas temp. Fatter det ikke. Der trækstabilisator osv. alt fuldstændig som mit. Men der er jo ikke 2 fyr der er ens har jeg hørt.

Er glad for mit fyr det kører uden nøget bøvl. Dog skal jeg fylde piller i nogle gange og tømme askeskuffe. Det har jeg ikke fået justeret mig ud af endnu. Hvis nogle finder en løsning der så sig til :D

xkfc

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af xkfc » 20 jan 2016 22:04

Jeg har været rundt ved en del fyr, og alle steder har jeg målt røgtemperaturen med mit måleinstrument med en termocoupler, og der er dælme stor forskel på hvad måleinstrumentet og styringen siger. Der er også stor forskel på hvilken føler der er brugt, det betyder meget hvis den er af metal og stikker lidt ud, vubti så måler den 20° mindre.
Det betyder 10-15° hos mig om føleren er ren eller beskidt.
knaldhatte har konstateret at der er forskel på hvilke software der er installeret.

Der er altså en del faktorer der gør sig gældende. Føleren er fremragende til at give indikationer om hvordan ens anlæg kører, mindre god til at sammenligne på tværs.

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af knaldhatte » 20 jan 2016 23:08

Jeps der er en måle fejl i den nyeste til v.7 Men da begge anlæg køre samme software version burde begge vise det samme. Begge føler er også NTC købt samme sted... Hans er også monteret med samme afstand som min, og på samme måde. Men noget andet må vel spille ind... Men ingen tvivl om min røggas er lav. For kan holde hånden på afgangen på kedlen uden brænde mig ;)

Men nej 2 fyr kan jo ikke være 100% ens... Men hvis de ligger meget langt fra hinanden burde det måske undersøges. Netop med noget ordenligt måleudstyr.

xkfc

Re: Røggas temperatur Blackstar 10kW

Indlæg af xkfc » 21 jan 2016 06:36

knaldhatte skrev:Jeps der er en måle fejl i den nyeste til v.7 Men da begge anlæg køre samme software version burde begge vise det samme. Begge føler er også NTC købt samme sted... Hans er også monteret med samme afstand som min, og på samme måde. Men noget andet må vel spille ind... Men ingen tvivl om min røggas er lav. For kan holde hånden på afgangen på kedlen uden brænde mig ;)

Men nej 2 fyr kan jo ikke være 100% ens... Men hvis de ligger meget langt fra hinanden burde det måske undersøges. Netop med noget ordenligt måleudstyr.
Min viser omkring 100°-110° jeg kan også holde hånden på uden at brænde mig.


Besvar