Modtryk i anlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Gamlehoejbenn
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 okt 2010 10:54
Blevet takket: 2 gange

Modtryk i anlæg

Indlæg af Gamlehoejbenn »

Jeg har skiftet fra åben ekspansion til lukket, det har skabt problemer. Det gamle anlæg fungerede perfekt, Alpha pumpen kørte med 5w. Efter jeg lukkede foretagnet kører pumpen nu med 25w, og der er modtryk så sikkerhedsventilen står og flimrer, og bruger selvfølgelig vand. Jeg har vedhæftet en tegning over opbygningen. Hvor er det gået galt?
I huset, 140 kvm, er der 7 radiatorer, hvoraf et er koblet sammen som det kan ses på skitsen. I denne radiator er der stort set kun varme i den højre.
Vedhæftede filer
Anlæg.jpg

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af MichaelK »

hmmm, kan man lufte ekspansionsbeholderen ud, når den vender opad som på skitsen?


mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Kruse »

Hvor meget tryk har du på anlægget?
Hvad for en indstilling står pumpen på?
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Gamlehoejbenn
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 okt 2010 10:54
Blevet takket: 2 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Gamlehoejbenn »

Udlufte ekspansionsbeholderen? Det syntes jeg ikke at jeg kan se hvordan.
Jeg ved ikke hvor meget tryk der er på anlæget, jeg skiftede sikkerhedsventilen i mandags, fyldte vand på og manometeret viste 3 ,5 bar. Nu står den lige så stille og siver, så trykket nu er 1,5.
pumpen står på automatisk.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af John Skov Jensen »

Gamlehoejbenn skrev:Jeg har skiftet fra åben ekspansion til lukket, det har skabt problemer. Det gamle anlæg fungerede perfekt, Alpha pumpen kørte med 5w. Efter jeg lukkede foretagnet kører pumpen nu med 25w, og der er modtryk så sikkerhedsventilen står og flimrer, og bruger selvfølgelig vand. Jeg har vedhæftet en tegning over opbygningen. Hvor er det gået galt?
I huset, 140 kvm, er der 7 radiatorer, hvoraf et er koblet sammen som det kan ses på skitsen. I denne radiator er der stort set kun varme i den højre.
I udgangspunktet vil der ingen ændring være i modtrykket og dermed den nødvendige pumpeydelse.
Vandets flow i anlægget er upåvirket af om der er tryk, eller åben ekspansion
Nu har du jo monteret en trykekspansionsbeholder, hvilket fortryk er den justeret til? Den nødvendige fortryk afhænger af hvor højt der er fra ekspansionsbeholderens placering til højeste punkt i dit anlæg. Er det et normalt 1 plans hus vil et fortryk på 0,5 bar være nok, samt et anlægstryk på 0,6 -0,7 bar
De 3,5 bar du har pumpet det op til lyder helt hen i vejret. Så få styr på dit anlægstryk først :great:

Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Optimisten »

Kunne det være så enkelt at hele dit anlæg skulle udluftes grundigt? Dit anlægs symptomer kunne godt være fremprovokeret af luftlommer.

Er sikkerhedsventilen i orden?

Hvor stor er din vandmængde? Hvis din trykekspansionsbeholder er for lille, vil din sikkerhedsventil lukke det vand der ikke er plads til ud, når det bliver varmet op.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.
Gamlehoejbenn
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 okt 2010 10:54
Blevet takket: 2 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Gamlehoejbenn »

Jeg har ikke rørt ekspansionsbeholderen, den er leveret med 0.75 bar. og som man kan se er den plaseret ved fyret. Det er en 18l.
Jeg forstår ikke anlægstryk. Jeg har sat ny sikkerhedsventil på, og fylder vand på til det løber over, det gjorde den ved 3.5 bar, er det det der menes?.
der er 3 automatiske udluftere . Nu har trykket forladt det grønne område på manometeret og er på vej ned mod 1 bar. sik.ventilen kan selvfølgelig være defekt.

Huset er i to etager, der er vel 4,5 m fra ekspansionsbeholderen til den øverste radiator. Jeg troede ikke at det betød noget hvo ekspansions beholderen var monteret.
Hvad bør trykket være i ekspan.beholderen når der er 1sal?
Jeg skal have målt trykket i eks.beholderen, ved ikke om en dæktrykmåler kan bruges...
Gamlehoejbenn
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 okt 2010 10:54
Blevet takket: 2 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Gamlehoejbenn »

Det kunne det!
Den viser 20 PSI, og 14,5 psi er 1bar, hvis jeg har forstået det rigtigt.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af John Skov Jensen »

Gamlehoejbenn skrev:Jeg har ikke rørt ekspansionsbeholderen, den er leveret med 0.75 bar. og som man kan se er den plaseret ved fyret. Det er en 18l.
Jeg forstår ikke anlægstryk. Jeg har sat ny sikkerhedsventil på, og fylder vand på til det løber over, det gjorde den ved 3.5 bar, er det det der menes?.
der er 3 automatiske udluftere . Nu har trykket forladt det grønne område på manometeret og er på vej ned mod 1 bar. sik.ventilen kan selvfølgelig være defekt.

Huset er i to etager, der er vel 4,5 m fra ekspansionsbeholderen til den øverste radiator. Jeg troede ikke at det betød noget hvo ekspansions beholderen var monteret.
Hvad bør trykket være i ekspan.beholderen når der er 1sal?
Jeg skal have målt trykket i eks.beholderen, ved ikke om en dæktrykmåler kan bruges...

Ja så må man sige du har lavet en ombygning uden at sætte dig helt ind i tingene.
Ekspansionsbeholderen skal kunne "bære vægten af vandet i anlægget" i kold anlægstilstand uden at den indbyggede membran trykkes helt sammen.
Højden fra ekspansionsbeholderen til øverste punkt i anlægget er ved dig 4,5 m, svarende til 0,45 bar. Et fortryk på 0,6 bar vil derfor kunne "bære" vandet, og et tryk i systemet ved kold tilstand på 0,7 bar vil være passende.
Din sikkerhedsventil sidder blot i anlægget for at kunne lukke trykket af inden noget sprænges i stykker ved en utilsigtet øgning af trykket. Havde din sikkerhedsventil ikke virket havde du måske ødelagt/sprængt et gammelt rør eller måske din vvb. Under normale omstændigheder vil den aldrig åbne.
Du skal derfor nu gøre følgende
Lukke vandet af anlægget
Måle og om nødvendigt justere trykket i din ekspansionsbeholder til 0,6 bar, f.eks med en dæktryks måler eller lign.
Hælde vand på anlægget igen, udlufte, udlufte, udlufte og efterfølgende justere trykket i anlægget til 0,7 bar ved at efterfylde vand eller lukke vand af anlægget.
Gamlehoejbenn
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 okt 2010 10:54
Blevet takket: 2 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Gamlehoejbenn »

tusinde tak for det gode råd. Går i gang

Besvar