Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
calle

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af calle »

Jeg har denne her http://www.multikoeb.dk/braendekloever- ... 12t-p50332. Min er den lange model. Den render igennem alt, og er meget solid. Har haft den nogen år og er meget glad for den. Den minder jo lidt om den du linker til - nr. 2 fra oven. 6000 er godt nok billigt, hvis den ellers er noget værd.

Venlig hilsen

calle

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af calle »

Hvis det var mig, der skulle have en elektrisk flækker, så tror jeg, at jeg ville købe denne her i Bauhaus. Den trykker 10 ton og koster kun lige godt 5.000 kr. De har iøvrigt et pænt stort udvalg af flækkere.

http://www.bauhaus.dk/haven/havemaskine ... escription

Venlig hilsen
kooggris
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Blevet takket: 2 gange

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af kooggris »

Hvad med og kigge på DBA eller gul og gratis. Har selv en brugt og er godt tilfreds med den.
calle

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af calle »

calle skrev:Hvis det var mig, der skulle have en elektrisk flækker, så tror jeg, at jeg ville købe denne her i Bauhaus. Den trykker 10 ton og koster kun lige godt 5.000 kr. De har iøvrigt et pænt stort udvalg af flækkere.

http://www.bauhaus.dk/haven/havemaskine ... escription

Venlig hilsen
Hvad fanden skete der lige her. Linket skulle have været til brændeflækkerne - sorry !

Venlig hilsen
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af mortenmorten »

Ja har set på den.
Biltema har en der ligner den også ca 8 ton
Så en anden som kun trykker med 5 ton som kunne fås med en 6 kløver til, men det kræver vel ekstra krafter jo flere dele træet skal deles i men et tryk?
Kellefri har en på 8 ton som køre på 230 v, til ca 4000,- et svensk mærke så den skulle kunne holde til noget....
Den har jeg tænkt mig at se nærmere på, nogle af jer som kender denne eller dette mærke og har erfaring med det, gode helst....

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af triumph »

Jeg lejer/låner en der trykker med 20 tons, det koster en plov for en uge. Til den pris skal man godt nok bruge en flækker meget, for at det kan betale sig at købe en
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af Optimisten »

Det er som at sælge elastik i metermål - man skal ikke kigge på trykket i ton, da overfladen af en flækkeknivs æg kan beregnes til hvad som helst.

Det man skal se på er motorens effekt og knivens vandringslængde og hastighed. Det meste under 5 HK er ikke meget bevendt - det er det der gør en snegl på en traktor så effektiv - masser af HK ;-)

Jeg har bygget en med en 10 hk trefaset motor, hydraulikpumpe fra en gl. papkasse-mase-maskine og en cylinder fra en lastbil kran. Med en korsformet flækkekniv flækker den alt i 4 stk max. 75 cm lange stykker. Den ventil jeg har brugt yder stort flow/lavt tryk ved lille modstand og lavt flow/højt tryk ved stor modstand, hvilket giver optimal stempelhastighed. Jeg har set en flækker som flækker i venstre side når den kører frem og i højre side når den kører tilbage - da blev jeg lidt misundelig over ikke at have tænkt på det, da jeg byggede min.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af Optimisten »

Biltema har to hydrauliske flækkere der begge bruger 2900W - ca. 4 HK. Den ene trykker ifølge Biltema 6 ton og den anden 8 ton ???

Hrm - mon ikke de trykker det samme pr cm2

Det som giver flækkeren de største udfordringer er stykker med store sidegrene, fordi årene ændrer retning.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.
Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Blevet takket: 6 gange

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af Cyberfox »

Trykket afhænger af olietrykket i kombination med størrelsen/trykfladen af cylinder.
Samme pumpe kan godt trykke mere med en større cylinder, men den vil gå langsommere da der skal mere olie til at fylde den.
MVH
Christian
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Brændeflækker fra 6 til 43 ton

Indlæg af Optimisten »

Cyberfox skrev:Trykket afhænger af olietrykket i kombination med størrelsen/trykfladen af cylinder.
Samme pumpe kan godt trykke mere med en større cylinder, men den vil gå langsommere da der skal mere olie til at fylde den.
Du har ret - hvis man nærlæser dokumentationen er den der trykker 8 tons noget langsommere end den der trykker 6 tons.

Men der er stadig ingen angivelse af om det er tryk pr. cm2 eller om det er et beregnet tryk udfra knivsæggens areal.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Besvar