Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
C@sper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af C@sper »

Jeg mistænker et, muligvis flere rør i min installation for at være defekte. Udover selve røret kan slåes i stykker og gasen fiser ud, hvad er symptomerne så jeg skal OBS på? Hen over sensommeren havde jeg en del problemer med dage hvor anlægget var under manglende cirkulation pga ballade med en ekspansionsbeholder samt kuglehane. Derved var alle 36rør uden afkøling i flere dage i fuld solskin og jeg syntes ikke at temperaturen i vvs beholderen som er på 250l kravler ret meget op over 50-53 grader. Nu har jeg så afmonteret alle rør for jeg ved at der er for lidt zinkpasta på dem alle - knap en tube brugt på 36 rør da det blev installeret. Måske manglende cirkulation i solskinsdage er en langsom dræber for vacuum rør(?).

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af John Skov Jensen »

Her er et par kommentarer fra Niels Lyck vvfs ang. Overophedning

Citat
Stagnationsegenskaber
Som et sidste, vigtigt punkt bør man i kombianlæg med rørfangere sørge for at overskudsvarmen om sommeren kan aftages. Det er efter min mening ikke nok at forlade sig på den almindelige, kontrollerede stagnation - de ekstremt høje temperaturer, der opstår i solfangerne nedsætter levetiden for både isolering, vakuumrør, heatpipes og andre materialer i systemet, hvis de forekommer ofte. Enkelte stagnationstilfælde ved pumpe- eller styringsudfald, strømafbrydelse eller andet er dog efter min mening ikke problematisk. Sørg for gode stagnationsegenskaber, hvilket vil sige at rørkredsløbet skal planlægges, så al væsken i fangerne ved stagnation får lov at fordampe hurtigt, ikke stå og "koge af" over længere tidsrum, hvilket belaster væsken og sender "dampstød" rundt i rørsystemet. Disse kan beskadige komponenter i solkredsen, der kan tåle varm væske, men ikke kogende damp. Erfaringen på dette område går ud på at man skal undgå "nedadgående lommer", hvor væsken kan fanges, så den står og koger af.
C@sper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af C@sper »

Tjaa, det skulle jo næsten være mærkeligt det ikke havde indflydelse på levetiden. Zink pastaen på kobberstudsen er også blevet temmelig gummi-agtigt.
Hvis ellers vejrudsigten holder, vil jeg smidde alle rør ud på græsplænen på søndag hvor de lover sol det meste af dagen, og mærke om kobberstudsen bliver lunken/varm/meget varm. De bør vel ikke ligge mere end i 5-10min maks.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af John Skov Jensen »

C@sper skrev:Tjaa, det skulle jo næsten være mærkeligt det ikke havde indflydelse på levetiden. Zink pastaen på kobberstudsen er også blevet temmelig gummi-agtigt.
Hvis ellers vejrudsigten holder, vil jeg smidde alle rør ud på græsplænen på søndag hvor de lover sol det meste af dagen, og mærke om kobberstudsen bliver lunken/varm/meget varm. De bør vel ikke ligge mere end i 5-10min maks.
Da jeg monterede mine rør, lå de under et tæppe inden montagen, og selvom der ikke var direkte solskin på dem, blev de meget mere end håndvarme på heat piben efter ganske få minutter
Så du vil mærke varme næsten omgående icon_cheesygrin.gif
C@sper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af C@sper »

De kan godt levere varmen, de blev også rimelig varme da jeg monterede dem i sin tid, bare tiden det tog at bære dem op fra papkassen på plænen og skubbe dem i panelet på taget:-)
Kan det passe et defekt rør bliver varm når der er solskin, altså selve yderglasset, hvor den burde være kold istedet?

Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af Andersen »

Det er korrekt at et defekt heatpipe kan konstateres ved at yderglasset føles varmere end på et hvor det ikke er defekt.
Sammenligningen skal ske under solskin og rørene skal være monteret i manifold.Desuden skal cirkulationspumpen køre.
Du kan evt. Istedet afmontere det enkelte rør og trække heatpipen ud. Hvis det har været for varmt kan du se at heatpipen er eksploderet.
Jeg har selv oplevet problemet med en del rør.

Mvh
Steen
C@sper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af C@sper »

Nu hvor jeg har afmonteret alle rør er det vel nemmest at hive heatpipen helt ud på dem alle, en efter en, hvis det er nemt at spotte. Som et hurtigt forsøg i går havde jeg 25min til at stille 10 rør ud i direkte sol og 9 blev ganske varme mens en haltede en anelse efter.
C@sper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af C@sper »

Det ser ikke alverden godt ud for 21 rør. De har en del "brandsår" ned langs heatpipen og man kan se på selve kobberstudsen der går i manifolden at der er en del erodering. Og det betyder bl.a. nedsat varmetransmission. Så det er en forholdsvis dyr lærestreg jeg har fået:-(

Såå hvis nogen har nye rør på lager der måler Ø58mm udvendigt, eller ved hvordan man kommer billigt til nogle nye, så hører jeg gerne fra jer:-) Alternativt nye heatpipes, jeg kan se de kan købes på bl.a. ebay, men de sendes ikke pga længden.
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af poul efterlønner »

Det med billigt, ved jeg ikke rigtigt :roll:
Hvad fabrikat er din solfanger ?
Hvor mange rør har du ? har du indtryk af at de giver for lidt varme ?

Hos vvs eksperten koster 1 stk kr. 325,- en hel fanger med 30 rør koster kr. 5250,- (175 pr rør)

Hvis du kan vente, så PLEJER de at holde fødselsdag ca. midt i marts, hvor de PLEJER at give omkring 15 % rabat
det er jo alligevel begrenset hvor meget det laver her i vinter
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)
C@sper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvordan spottes/opdages et defekt vacuum rør

Indlæg af C@sper »

Nej, det bliver nok ikke så billigt som jeg gerne vil have det skulle blive..
Det er 2x18 rør fra VVS Experten. Det er Sunpower rør og manifolde. SP 58 hedder rørene.

Efter de har ligget ude i bagende eftermiddagssol er det mit helt klare indtryk at de er temmelig langsomme til at genere varme og at en del af dem ikke opnår det jeg vil kalde varm/meget varme heatpipes. Det var vel og mærke sol fra en skyfri himmel.

Jeg har godt set de koster 325,- stk hos VVS Experten og tanken om at købe et komplet kit har strejfet. Det er da ikke sååå længe siden de kørte kampagne tilbud på 18 rør med manifold til 3000,- mener jeg det var.

Besvar