Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af fryseren » 14 apr 2015 12:58

ku8 skrev:Super med en masse svar :-)

Kan se at der pt ikke er repræsenteret andet end nilan.

Støjer nilan mere end andre anlæg? Spørger da jeg kender flere der har det hvor det støjer. Men jeg gætter på at det er fordi at det er lavet alt for billig i typehuse og derved standart dimentioneret anlæg til alle huse.

Hvad angår nilan, så laver de en en-box, med et spjæld og et filter i til emhætten. Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer endnu, da jeg venter på svar fra nilan. Men det er noget med at spjældet lukker næsten helt for det øvrige anlæg, når man starter for emhætten, så den får næsten alt suget.

Nogen der kender em-box?

Man kan sagtens selv montere rørene også få et firma til at indregulere det hele, når man er færdig. Men man må aldrig selv begynde på at dimensionere, for så kan det gå helt galt. Det skal man have nogen til at gøre for en, som har forstand på det.

Nogen der kender firmaet krappan i Haderslev? (http://Www.krappan.dk) som sælger og dimentionerer anlæg? Jeg har ihvertfald fået et godt indtryk af firmaet efter en lang samtale, og vil nu ned forbi dem med en plantegning, og høre deres forslag til et anlæg.

Jeg har også haft en god lang snak med krappan.
Når jeg "lige" har lavet andre ting ved huset så køber jeg ventilationsanlæg derfra.
Jeg har snakket med andre bla. så har jeg haft 2 ude for at kigge på huset. (dem var jeg ikke imponeret af)

Den ene var auth. forhandler af Nilan og han ville hellere sælge mig en varmepumpe..... new16
Den anden vendte aldrig tilbage....


ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 14 apr 2015 13:11

Super med god omtale af krappan. Jeg har så heller ikke fundet andet end positiv angående krappan :-)

Er det så krappens eget anlæg eller genvex du valgte til dit hus?

ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 23 dec 2015 23:31

Så er der handlet med krappan i Haderslev :-)
Jeg kontaktede omkring 10 firmaer, men det var kun krappan og genvex der vendte tilbage.
Genvex hørte jeg dog kun fra nogle få gange. Jeg gætter på de havde en kunde med et større projekt til flere penge, for man glemmer ikke bare en kunde. Genvex kunne heller ikke svare på alle mine spørgsmål jeg havde. Kan ikke bruge et svar, som hedder måske :-( jeg skal have et ja eller nej, for andet kan jeg ikke bruge til noget.
Krappan derimod har hele vejen igennem kunne svare på mine spørgsmål uden at skulle finde svaret andre steder end oppe i hovedet. Og jeg har virkelig stillet mange spørgsmål, som Emil har svaret flittigt på hver gang :-)
Emil fra krappan er simpelthen bare guld værd.
Han har tidligere ejet genvex og været hos Lindas rør, så manden ved hvad han snakker om uden tvivl :-)
Men er aldrig i tvivl om at han ved hvad han snakker om, og det er guld værd, når man selv nærmest ingenting ved om det :-)
Vores emfang bliver tilsluttet til ventilationsanlægget, da det ikke er noget problem for anlægget eller andre faktorer.
Selve ventilationsaggregatet er fra IKM (indeklimamiljø A/s) og har ikke alt muligt ekstra tinget tangel, som kan gå i stykker, eller som man skal huske at få monteret.
Wolf som laver tegningerne/beregningerne laver nogle rigtig fine forståelige tegninger :-)
Så når vi nærmer os midt januar skal jeg igang med at montere det på loftet :-)

dannidines

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af dannidines » 24 dec 2015 05:16

Hej ku8,

Tillykke med anlægget - det er jeg overbevist om I bliver glade for :)

Må man spørge hvad du endte ud med at måtte bløde for anlægget? !

Glædelig jul :)

ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 25 dec 2015 01:30

Hej Dannidines.

37000 bobs for aggregatet og røranlægget.
Men som Emil fra krappan siger, så går folk jo rask væk ud og bruger mindst 200000 kroner på en ny bil uden at blinke, så hvorfor ikke bruge nogle penge på komfort i dit hjem, hvor man opholder sig mange timer, siger han.
Han siger også at vi aldrig nogensinde vil leve uden, når det først er monteret.
Husk så også lige at jeg selv monterer det hele.
Vores hus er på 175 netto kvadratmeter.

Har du fået købt og monteret et anlæg?

Glædelig jul.


dannidines

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af dannidines » 25 dec 2015 08:55

Hej Ku8,

37000kr til 175m2 - det er da ikke galt?! Så har Krappan har målt op og lavet beregning/tegning over montage samt indregulerer anlægget når du har monteret, eller hvordan?!

Vores er 240 m2, men i 2 plan... 130m2 stueetage (værelser, køkken, stuer samt badeværelse) + 110 m2 kælder (kontor, spille/biografrum, læseværelse, pejsestue, badeværelse samt bryggers/fyrrum), jeg vil have begge etaager inkluderet - specielt fordi vi bruger vores kælder aktivt (det er høj kælder med 2.35m til loftet og kun 1.30m under niveau)

Jeg er ikke bange for selv at smide anlægget op, men det skaldes være prof beregnet/tegnet samt indregulering.
ku8 skrev:Hej Dannidines.

37000 bobs for aggregatet og røranlægget.
Men som Emil fra krappan siger, så går folk jo rask væk ud og bruger mindst 200000 kroner på en ny bil uden at blinke, så hvorfor ikke bruge nogle penge på komfort i dit hjem, hvor man opholder sig mange timer, siger han.
Han siger også at vi aldrig nogensinde vil leve uden, når det først er monteret.
Husk så også lige at jeg selv monterer det hele.
Vores hus er på 175 netto kvadratmeter.

Har du fået købt og monteret et anlæg?

Glædelig jul.

ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 25 dec 2015 14:07

Jeg syntes da 37000 er en grim regning at få, når det i vores tilfælde er en uforudset post. Men jeg er så heller ikke et sekund i tvivl om at det er en rigtig god investering, når man hører og læser om folk der har det.
Nu har vi boet i vores hus siden 2011, og der har da været kondens i vinduerne, men ikke noget voldsomt. Men sidste års vinter gik det mærkeligt nok helt galt, da det ligepludselig ikke kun var kondens op af vinduesglasset, men der stod der blank vand helt ud på gulvet. Jeg har ikke selv personligt haft problemer med helbreddet. Men min kone har til gengæld haft problemer med både hovedpine og halsen pga for høj luftfugtighed.
Så nu skal det monteres.
Krappan har fået alle tegning og mål på vores hus, også har Wolf lavet montagetegning og beregning af dimentioner, som er med i prisen, når man køber anlægget hos krappan.
Indregulering kommer oveni prisen. Ved faktisk ikke hvad det koster, men krappan har sikkert en der kan gøre der for dem, da de jo kun sælger delene og ikke selv monterer.
Krappan har en fleksibel 60 cm lyddæmper på alle udsugninger og indpust. Her sparer mange andre firmaer, også kan man høre hvad folk siger i andre rum.
Montagen er jeg ikke så bange for, men det havde om noget været meget nemmere at montere rørene, da spærene var blottede. Har 7 meter med flad loft, også kommer der saksespær på 12 meter. Det værste bliver når jeg når gavlen, da saksespærene går nedad der, da der er valm på taget.
Heldigvis er det hele isoleret med 400 mm papiruld, så det er bare at rode det til siden, også dække rørene til igen, når de er lagt og kørt igennem loftet for så er de jo isoleret med 140 mm der hvor der er 160 mm rør og 175 mm der hvor der er 125 mm rør.
Glæder mig til det kommer op og køre.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af JFinderup » 25 dec 2015 14:14

Det bliver spændende at følge projektet.
Kan du dokumenter undervejs - gerne med lidt billeder til inspiration til os andre under mit anlæg?
God arbejdslyst
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

dannidines

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af dannidines » 25 dec 2015 14:17

Ja jow for pokker - en "grim uforudset udgift" - det var nu mere husstøreelsen & prisen jeg tænkte på (mit fokus lå på prisen og ikke hele historien bagved din historie)

Men jeg håber det hjælper på indeklimaet/helbreddet - jeg har dog kun hørt om folks positive udtalelser om indeklima efter montering af genvindingsanlæg, så mon dog ikke I vil opleve samme.

Huset her er fra 1966, men er efterisoleret med 300-350mm på loftet, 3-lags superlavenergi vinduer, 80mm hulmursisolering m.v. - efter de forbedringer skal vi lufte meget mere ud for at "have frisk luft," kombineret med en kælder vi bruger (kælder gik fra 1 lags vinduer, til tætte superlavenergi ) så er mit ønske om at genvindingsanlæg stort pga. indeklimaet.

Men når det er sagt, så har jeg tidligere fået bud som var værre end 37000kr, men huse er også forskellige
ku8 skrev:Jeg syntes da 37000 er en grim regning at få, når det i vores tilfælde er en uforudset post. Men jeg er så heller ikke et sekund i tvivl om at det er en rigtig god investering, når man hører og læser om folk der har det.
Nu har vi boet i vores hus siden 2011, og der har da været kondens i vinduerne, men ikke noget voldsomt. Men sidste års vinter gik det mærkeligt nok helt galt, da det ligepludselig ikke kun var kondens op af vinduesglasset, men der stod der blank vand helt ud på gulvet. Jeg har ikke selv personligt haft problemer med helbreddet. Men min kone har til gengæld haft problemer med både hovedpine og halsen pga for høj luftfugtighed.
Så nu skal det monteres.
Krappan har fået alle tegning og mål på vores hus, også har Wolf lavet montagetegning og beregning af dimentioner, som er med i prisen, når man køber anlægget hos krappan.
Indregulering kommer oveni prisen. Ved faktisk ikke hvad det koster, men krappan har sikkert en der kan gøre der for dem, da de jo kun sælger delene og ikke selv monterer.
Krappan har en fleksibel 60 cm lyddæmper på alle udsugninger og indpust. Her sparer mange andre firmaer, også kan man høre hvad folk siger i andre rum.
Montagen er jeg ikke så bange for, men det havde om noget været meget nemmere at montere rørene, da spærene var blottede. Har 7 meter med flad loft, også kommer der saksespær på 12 meter. Det værste bliver når jeg når gavlen, da saksespærene går nedad der, da der er valg på taget.
Heldigvis er det hele isoleret med 400 mm papiruld, så det er bare at rode det til siden, også dække rørene til igen, når de er lagt og kørt igennem loftet for så er de jo isoleret med 140 mm der hvor der er 160 mm rør og 175 mm der hvor der er 125 mm rør.
Glæder mig til det kommer op og køre.

Martin Bank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 jan 2016 12:14

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af Martin Bank » 13 jan 2016 12:10

Interessant tråd. Jeg skal også i gang med udluftning.

Må jeg også spørge om et godt råd :)

Jeg har et klassisk typehus fra 1979 i ét plan.
Er det bare at trække ø160 frem i den ene side og tilbage i den anden. og så forgrene ud til ventilerne med f. eks. ø125... jeg vil gerne have minimum "sus" fra ventilerne. (Ja jeg skal nok monterer lyddæmpere ved alle ventiler :) )

Se evt. min plantegning.

Jeg takker på forhånd..
Martin.
Vedhæftede filer
grundplan.pdf
(372.01 KiB) Downloadet 305 gange


Besvar