Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til Pi indstilling

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Pedam
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 sep 2015 14:36
Mit fyr: BS 1016 10kw
Areal: 152
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370

Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af Pedam » 12 jan 2016 15:47

Halløj i forum

Jeg håber der er nogle der kan hjælp med indstillingen af pi. Jeg har prøvet den ene og den anden måde at indstille P Og I på, men det er har aldrig været i nærheden af en pæn kurve. Jeg har gulvvarme, radiatorer og vvp på ænlæget. Jeg har styr på flamme og blæser men det fare stadig op og ned.

Nogle gode råd?


xkfc

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af xkfc » 12 jan 2016 15:59

Jeg syntes at PI ser meget pæn ud, det vil jo altid køre op og ned når der sker ændringer altså, nogen går i bad, man lufter ud, eller termostater åbner og lukker.

Pedam
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 sep 2015 14:36
Mit fyr: BS 1016 10kw
Areal: 152
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af Pedam » 12 jan 2016 17:06

Jeg ved godt det er urealistisk med en helt jævn vandret kurve, men jeg ville gerne tættere på. Fx når den har kørt vvp stiger kedel temp efterfølgende på anl drift typisk så meget at fyret slukker og 15-20 min efter tænder igen. Jeg har haft knap 550 eltændinger siden sommer, det vil jeg gerne komme til livs

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af HR LUCCA » 12 jan 2016 17:22

Pedam skrev:Jeg ved godt det er urealistisk med en helt jævn vandret kurve, men jeg ville gerne tættere på. Fx når den har kørt vvp stiger kedel temp efterfølgende på anl drift typisk så meget at fyret slukker og 15-20 min efter tænder igen. Jeg har haft knap 550 eltændinger siden sommer, det vil jeg gerne komme til livs
Lidt flere informationer :wink: har du en Grundfos pumpe på ? og hvis du har hvad trin står den på , hvad er din kedel diff ? , man kan ikke undgå start og stop især ikke med et mildt efter/vinter vi har haft , du kan sikkert få antal starter ned med urstyring eller en rumtermostat . :wink:

xkfc

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af xkfc » 12 jan 2016 17:25

Det tror jeg sørme ikke du kan ændre med PI, der er forskel på hvilken software man har, nogle er nemlig slemme til at lave nummeret efter VVB, ellers er det under/over temperatur der skal ændres, eller nogle temperaturer.


xkfc

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af xkfc » 12 jan 2016 17:30

Efter at have studeret graferne ser det da heller ikke ud som om at stoppene har noget med VVB produktion at gøre! Fyret fortsætter bare med at producere varme. Prøv at sætte temp over til 15°

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af HR LUCCA » 12 jan 2016 17:32

Pedam skrev:Jeg ved godt det er urealistisk med en helt jævn vandret kurve, men jeg ville gerne tættere på. Fx når den har kørt vvp stiger kedel temp efterfølgende på anl drift typisk så meget at fyret slukker og 15-20 min efter tænder igen. Jeg har haft knap 550 eltændinger siden sommer, det vil jeg gerne komme til livs
Vvb temp kan du prøve og sætte 60 grader , det er højt nok til og undgå legionella og så får du ikke så meget kalk i din Vvb , det er måske også nok til og gøre at fyret ikke stopper , en anden ting er og sænke max effekten når det laver varme til Vvb , der køre jeg med 70 % og det virker fint ved mig :?

Pedam
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 sep 2015 14:36
Mit fyr: BS 1016 10kw
Areal: 152
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af Pedam » 12 jan 2016 19:13

Jeg er ikke meget for at stille vvb ned i temp. Og det er når den køre normal drift men huset er blevet "koldt" efter vvp at den så giver fuld gas og men huset ikke kan aftage varmen. Jeg er heller ikke meget for, for høj fremløb, installationen ved er lavet i alu-pex. Kan jeg bedre sætte fremløb til 65 + 15? Returen er bare allerede på omkring de 55 i korte perioder hvilket jo er lige lav nok.
Der sidder 1 Alpha 2 på trin 2 fast.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af Hjemme teori » 12 jan 2016 19:56

1. PI - Hvad er dine tal, den ser ud til at regulere noget langsomt, men forholdet ser ud til at være fint.

2. Kedel setpkt + retur - Hvad er din er din Diff over, der er ikke noget lige nu, der ser ud som om du har et problem efter VVB.
- At returen falder under 55 grader i en kortere periode er der ingen problemer i.

4. Hvorfor vil du have 63 i VVB'en, er den meget lille? og hvor sidder føleren, det kunne ligne den sidder i bunden med de hurtige temp fald du har.

5. Den med at huset kalder på meget varme og fyret derfor ikke kan nå at regulere ned kan måske løses med en mere aggressiv PI, med større andel af P. Problemet kan være at fyret ikke kan følge med og så bygges der for meget I op. Men nu har jeg lige set det ske og det er ikke fordi fyret er for lille, men nærmere din gulvarme (kan også være noget andet men, tror det ikke) der ikke køre særlig hensigtsmæssigt. Jeg tror at din gulvvarme kalder på varme i samtlige kredse og lukker dem alle samtidigt og så kan intet fyr nå at regulere ned. Så kan du ikke bekrive hvordan din gulvvarme regulere, det kunne være du kunne løse det her, evt. med lavere temperatur i dette, men længere drifttider. Herved aftages der mindre og når der slukkes, er det derfor en mindre "klump" der lukkes for. Komforten er den samme, drifttiden er bare længere.
Mvh. Sophus

Pedam
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 sep 2015 14:36
Mit fyr: BS 1016 10kw
Areal: 152
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370

Re: Hjælp til Pi indstilling

Indlæg af Pedam » 12 jan 2016 20:42

1. P på 1.5, I på 0.10

2. Kedel temp er nu sat til 65, dif over 15, dif under 10.

4. 63 grader for at den lige rammer de 65 engang imellem for at sikring mod legionella. Vvb er 110 liter og føleren sider ca i midten. Men står i et uisoleret udhus/garage/vaskerum/værksted/fyrrum.

Gulvarmen er delt ind på 8 kredse og 8 rumfølere på 90 kvm ( derudover 3 radiatiore på 1.sal) med en shuntventil (1 til 5) som står på 1,5 som holder en fremløbs temp på ca 40 til gulvet.


Besvar