Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med at få varmet akku tank op

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af thy » 10 jan 2016 16:39

Den Esbe hænger nok termostaten kan hænge/ defekt
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af JFinderup » 10 jan 2016 16:42

Er der ikke noget med de ESBE ventiler kan drille over tid?
Hvad med røret P3, er der kontraventil så vandet ikke kan løbe den forkerte vej?
Det tyder på noget løber forkert eller forlidt når din ladepumpe siger mærkeligt når fremløbspumpen kører.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

JP4900
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2016 06:55
Mit fyr: Atmos 25
Areal: 140
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af JP4900 » 10 jan 2016 19:04

Nu har jeg fyret på hele dagen idag, og med det den havde opbygget fra igår så har jeg fået tanken op I temperatur, Huset er blevet godt varmet op igen, da det var kølet lidt ned som følge af alt det her roderi ;-/
Temp i tanken er 65gr øverst (35cm fra toppen), 60gr i midten og 55gr 30-35 cm over bunden.
Jeg mistænker også at problemet er flow relateret, jeg kan bare ikke se hvad det skulle være. Mellem og kedel er der jo kun 2 kuglehaner, et filter, og ESBE ventilen inden pumpen og derefter kedelen.
Kan det være en fordel at flytte ESBE ventilen op på fremløbet? Jeg tænker at så skal pumpen trykke vandet gennem den, og ikke suge det igennem som det er nu! Hvis man ser på manualen til ventilen, kan med placere den på begge måder, der står bare ikke noget om fordele/ulemper....

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af thy » 10 jan 2016 19:11

JP4900 skrev:Nu har jeg fyret på hele dagen idag, og med det den havde opbygget fra igår så har jeg fået tanken op I temperatur, Huset er blevet godt varmet op igen, da det var kølet lidt ned som følge af alt det her roderi ;-/
Temp i tanken er 65gr øverst (35cm fra toppen), 60gr i midten og 55gr 30-35 cm over bunden.
Jeg mistænker også at problemet er flow relateret, jeg kan bare ikke se hvad det skulle være. Mellem og kedel er der jo kun 2 kuglehaner, et filter, og ESBE ventilen inden pumpen og derefter kedelen.
Kan det være en fordel at flytte ESBE ventilen op på fremløbet? Jeg tænker at så skal pumpen trykke vandet gennem den, og ikke suge det igennem som det er nu! Hvis man ser på manualen til ventilen, kan med placere den på begge måder, der står bare ikke noget om fordele/ulemper....
Jeg har pumpen på fremløbet ,det mener jeg er bedst(det er der så mange meninger om bla pumpen kører i varmere vand)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

JP4900
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2016 06:55
Mit fyr: Atmos 25
Areal: 140
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af JP4900 » 10 jan 2016 19:13

P3 røret har ingen kontraventil, men det skulle vel ikke være nødvendigt så længe pumpen kører tvinger den vandet den rigtige vej, pumpen stopper først når fyret er kølet ned/ røgtemp er lav.
Selvom ESBE ventilen er afprøvet og virker som den skal, så overvejer jeg alligevel om jeg skal ofre en ladeventil. ( de er bare så s.... Dyre) :-/
Last edited by 1 on JP4900; edited 10 times in total


JP4900
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2016 06:55
Mit fyr: Atmos 25
Areal: 140
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af JP4900 » 10 jan 2016 19:18

thy skrev:Jeg har pumpen på fremløbet ,det mener jeg er bedst(det er der så mange meninger om bla pumpen kører i varmere vand)
Har pumpen ikke bedre af at køre i 60gr frem for 80-90gr?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af thy » 10 jan 2016 19:21

JP4900 skrev:Har pumpen ikke bedre af at køre i 60gr frem for 80-90gr?
Sikkert det andet virker bare bedre...som sagt der er mange meninger om det
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af John Skov Jensen » 10 jan 2016 19:56

JP4900 skrev:Nu har jeg fyret på hele dagen idag, og med det den havde opbygget fra igår så har jeg fået tanken op I temperatur, Huset er blevet godt varmet op igen, da det var kølet lidt ned som følge af alt det her roderi ;-/
Temp i tanken er 65gr øverst (35cm fra toppen), 60gr i midten og 55gr 30-35 cm over bunden.
Jeg mistænker også at problemet er flow relateret, jeg kan bare ikke se hvad det skulle være. Mellem og kedel er der jo kun 2 kuglehaner, et filter, og ESBE ventilen inden pumpen og derefter kedelen.
Kan det være en fordel at flytte ESBE ventilen op på fremløbet? Jeg tænker at så skal pumpen trykke vandet gennem den, og ikke suge det igennem som det er nu! Hvis man ser på manualen til ventilen, kan med placere den på begge måder, der står bare ikke noget om fordele/ulemper....
Tag og skrot den esbe ventil og lad en rigtig ladeventil, termovar eller laddomat, styre flowet mellem akku og kedel. Det er det eneste komponent du skal have mellem akku og kedel. Den består af alle nødvendige komponenter såsom kontraventil, termisk element, pumpe.
Det vil du blive glad for. Ladeventiler kan også nemt findes på dba til fornuftige priser.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af pelle » 10 jan 2016 20:38

JP4900 skrev:Nu har jeg fyret på hele dagen idag, og med det den havde opbygget fra igår så har jeg fået tanken op I temperatur, Huset er blevet godt varmet op igen, da det var kølet lidt ned som følge af alt det her roderi ;-/
Temp i tanken er 65gr øverst (35cm fra toppen), 60gr i midten og 55gr 30-35 cm over bunden.
Jeg mistænker også at problemet er flow relateret, jeg kan bare ikke se hvad det skulle være. Mellem og kedel er der jo kun 2 kuglehaner, et filter, og ESBE ventilen inden pumpen og derefter kedelen.
Kan det være en fordel at flytte ESBE ventilen op på fremløbet? Jeg tænker at så skal pumpen trykke vandet gennem den, og ikke suge det igennem som det er nu! Hvis man ser på manualen til ventilen, kan med placere den på begge måder, der står bare ikke noget om fordele/ulemper....
Et filter ? Er det stoppet til ?. Det kan også være noget skidt i pumpens lameller. Den kuglehane (v2) prøv at luk den ned så den kun er lidt åben. Iøvrigt , bør du være påpasselig med ikke at lukke kuglehaner til tanken når du fyrer. Så, lukker du af op til den åbne eks. beh. Der må ikke være ventiler der kan spærres af, mellem kedel og eks. Det er ikke lovligt. Vil kraftigt råde dig til at flytte den åbne eks. hen over kedlen.

Men, prøv lige først at luk meget ned for kuglehanen (v2) der sidder på det rør der går fra fremløbet ned til shunten. ( dit setup minder om mit og der er kuglehanen kun lidt åben)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Problemer med at få varmet akku tank op

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 jan 2016 21:35

Få fat i en en ladeventil - Laddomat eller termovar, og monter den med 5/4" rør til alle tre stutse.
Der kan ikke komme vand nok gennem et 3/4" rør.
Fly den åbne ekspansion hen over kedlen, da det som Pelle skriver, er ulovlig at have ventiler mellem kedel og åben ekspansion.
Så vil du være over alle problemerne.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar