Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt flis/halmfyr ?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
xkfc

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af xkfc » 09 jan 2016 16:48

triumph skrev: Jeg spørger lige dumt. Er der ikke noget med at der findes nogen rigtigt gode varmepumpeløsninger hvis man har køer ?
:great:

Nok ikke en dum ide, der er måske også plads til at grave slanger ned hvis det skulle være. De nye jordvarme anlæg kan jo næsten producere energi til samme pris som træpiller, og så skal der ikke bruges tid på at fyre, rense, servicere og reparere. Så skal der jo heller ikke special indrettet fyrrum til.
Mener såmænd også at man så køber strømmen billigere.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 16:55

Der er 60 øre/KWh fradrag på elforbrug over 4000 kw

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 16:57

triumph skrev:Der er 60 øre/KWh fradrag på elforbrug over 4000 kw
http://dansk-energi-center.dk/gyllekol-landbrug

http://aoib.dk/artikel/ny-varmepumpe-til-landbruget

60% tilskud til etablering lyder ikke så dumt

Hasse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 jan 2016 12:46

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af Hasse » 09 jan 2016 17:17

Tjoe .. der findes gode varmepumpeløsninger fra mælkekølingen, Men, jeg synes bare det er nogle dyre løsninger,
først at etablere dem, siden i strøm og så kan de nok ikke helt dække et større forbrug, end det der er i varmt
vand i stalden alene. Kræver gerne 85 grader varmt vand i stalden.
Regner med en varmepumpeløsning til ca. 125.000 kr. komplet. Og så er der kun varmt vand til stalden+ elforbrug.
Elvandvarmer kommer jeg aldrig til at have igen. Den er dyr i el og dyr i vedligehold når den skal levere så varmt vand.
Desuden har jeg kæmpe kalkproblemer!

Tænker også der må være en del tilskud til skrotning af oliefyr og skift til biobrændsel ?
Normalt tilskud til skift af halmkedel er ca. 60 %.

Stadigvæk, 3 enkelte pillefyr kommer ikke på tale :-)

xkfc

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af xkfc » 09 jan 2016 17:26

Hasse skrev:Tjoe .. der findes gode varmepumpeløsninger fra mælkekølingen, Men, jeg synes bare det er nogle dyre løsninger,
først at etablere dem, siden i strøm og så kan de nok ikke helt dække et større forbrug, end det der er i varmt
vand i stalden alene. Kræver gerne 85 grader varmt vand i stalden.
Regner med en varmepumpeløsning til ca. 125.000 kr. komplet. Og så er der kun varmt vand til stalden+ elforbrug.
Elvandvarmer kommer jeg aldrig til at have igen. Den er dyr i el og dyr i vedligehold når den skal levere så varmt vand.
Desuden har jeg kæmpe kalkproblemer!

Tænker også der må være en del tilskud til skrotning af oliefyr og skift til biobrændsel ?
Normalt tilskud til skift af halmkedel er ca. 60 %.

Stadigvæk, 3 enkelte pillefyr kommer ikke på tale :-)
85° varmt vand, ja det er sørme noget der udfælder kalk, men så er du jo nødsaget til måske at lave 90° med fyret, det er dælme voldsomt, og så er tabet i jorden også helt tovligt. Energitabet i "centralvarmeværket" bliver nok også anseelig.

Hvad bruger man så varmt vand til? og det må da kræve special installation, og man risikerer da også at skolde sig? Kunne den side af sagen ikke klares med en hedvandsrenser?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 17:31

der er vel heller ikke noget problem i at sætte et pillefyr op til 3 forbrugssteder. MGM reklamere med montage i 20 fods container, lige klar til idriftsætning. Han sælger også flisfyr (jeg kender ikke noget til hans flisfyr)
http://www.mgm-pillefyr.dk/

Hasse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 jan 2016 12:46

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af Hasse » 10 jan 2016 10:01

Kræver min 85 grader varmt vand til rengøring af alt malkeudstyr og køletank indvendigt. Mindre kan gøre det, men der kræves så det mere rengøringsmiddel. Lige nu laver vi varmt vand i stalden med 28 kw oliefyr og 400 l varmtvandsbeholder. Den er nem at banke kalk ud af en gang om året.
Mht. jordvarme, jo der findes gode løsninger nu, men slangerne må ikke graves ned på landbrugsjord, kun i din private have ?! Og der vil stadigvæk være et strømforbrug der vil matche indkøb af træpiller eller flis. Som jo også kan fratrækkes afgift til driften.

Er stadig mest hug på én varmecentral, pga. ét sted til alt vedligehold osv. Om det så er med flis, halm eller piller ...

xkfc

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af xkfc » 10 jan 2016 10:47

Jeg tror at der skal lidt professionelt hjælp til at dimensionerer sådan et anlæg, det er nok slet ikke noget for "Eksperter" icon_cheesygrin.gif i et forum. Måske hvis man lægger sig fast på varmekilden og fyret, at så fabrikanten kan hjælpe.

Men spændende er det, og jeg håber vi kommer til at se løsningen, og måske høre lidt om prisen for jeg kunne godt frygte at sådanne en omgang er en langtids investering.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af Jens » 10 jan 2016 12:26

Er der malkeudstyr alle 3 steder ?
Hvis det kun er et enkelt sted, der skal bruges 85 graders vand, - så tror jeg, at jeg ville have et oliefyr dedikeret til dette. Olieprisen er lav og endnu lavere når det kun skal bruges til procesopvarmning, besparelsen bliver for lille og oliefyret er bare lige en tak mere driftsikker.

Så ville jeg så kigger på pillefyr til den private opvarmning.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af Flisbrænderen » 10 jan 2016 12:45

Hasse skrev:Kræver min 85 grader varmt vand til rengøring af alt malkeudstyr og køletank indvendigt. Mindre kan gøre det, men der kræves så det mere rengøringsmiddel. Lige nu laver vi varmt vand i stalden med 28 kw oliefyr og 400 l varmtvandsbeholder. Den er nem at banke kalk ud af en gang om året.
Mht. jordvarme, jo der findes gode løsninger nu, men slangerne må ikke graves ned på landbrugsjord, kun i din private have ?! Og der vil stadigvæk være et strømforbrug der vil matche indkøb af træpiller eller flis. Som jo også kan fratrækkes afgift til driften.

Er stadig mest hug på én varmecentral, pga. ét sted til alt vedligehold osv. Om det så er med flis, halm eller piller ...
Varmepumper har ikke den bedste virkningsgrad når de skal lave så varmt vand og så stiger strømforbruget og del af fidusen forsvinder.

Bigballefyr mener jeg er for stort til dit varmebehov, hvis du mener du skal bruge ca 35-40 baller om året skal du i gennemsnit fyre ca hver 10. dag og det vil kræve en enorm stor buffertank med stort varmetab til følge.
Derudover vil du have svært ved at holde en konstant fremløbs temp til stald med 85-90 gr hele tiden mellem hver fyring, da fyret jo ikke er kører ret meget af tiden.
Hvis du skal fyre med halm, mener jeg du skal ned i minibig eller rundballer ( jeg kan ikke lige huske hvad de vejer ).
Halmfyr kræver også en del rensning.

Flis eller pillefyr mener jeg vil kunne klare opgaven på fornuftig vis.

2 pillefyr i en container med indbygget silo vil have den laveste etableringspris og vil kræve mindst opsyn, især hvis der vælges et fyr med selvrensende kedel vil det kræve minimalt opsyn.

2 flisfyr i en container med indbygget silo eller større silo ved siden af vil typisk have en etableringspris der er 2-4 gange højere end et pillefyr. Etableringsprisen kommer meget an på hvor meget den skal kunne rense selv og hvor lang tid man ønsker fyret skal kunne køre mellem hver opfyldning og om man køber silo og udmadersystem fix og færdig opstillet eller om man bygger en del selv.
Så har man tiden og lysten til at arbejde med flis og træet næsten gratis vil merudgiften til flisfyret typisk være tjent hjem i løbet af 5-10 år alt efter hvad man sætter sin egen timeløn til. Derefter har man ekstrem billig varme.

Man skal dog lige være obs på nogle ting omkring flisfyring.
Der vil komme et driftstop engang i mellem da flis ikke glider lige så nemt igennem snegle som piller, jo flere stikkere jo flere driftstop.
Jeg fyrer selv med flis og har haft flis, hvor det i perioder stoppede flere gange i hvert døgn pga stikkere. :evil:
Så det er et must med ensartet og tørt flis uden stikkere så kører det bare rigtig godt, næsten lige så driftsikkert som piller.
Der er også en logistik man skal have styr på, for altid at have tørt flis til rådighed. Flisen bliver bedst og har størst brændværdi, hvis træet er godt tørt før flisning. Det kræver at tykke grene eller stammer skal ligge i et til 2 år alt efter tykkelse og træsort, efter fældning før flisning.
Køber man flis, kan det være svært at finde det tørt nok og uden stikkere. Hvis du kommer til at købe flis, så ta altid ud og se og mærk på det før du får det hjem. Det er nemmere at afvise før man får det hjem.Taler af erfaring.

PS :
Kender en energi konsulent, som giver garanti på rådgivning og dimensionering af biobrændselsfyr, hvis man følger han anvisninger.
Han anbefaler kun kvalitetsfyr og ikke de billigste på markedet.


Besvar