Montering af pillefyr

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
dennisleth
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 jan 2016 22:04
Mit fyr: Oliefyr
Areal: 160 m2
Fremviser gerne i postnummer: 7300

Montering af pillefyr

Indlæg af dennisleth »

Rigtig hjertelig godaften.

Jeg er meget ny her, og skal have skiftet et oliefyr ud med et pillefyr. Efter at have ledt, rådspurgt og vurderet er valget 96% klart. Et Pellux 100, 20KW.

Men så er der jo lige det med monteringen. Fra oliefyret har jeg jo vand, fremløb og returløb.

Er det meget mere end at koble et nyt pillefyr på dem, og så få det til at virke? Jeg er ikke helt tabt og født med 10 tommelfingre, Jeg har snilde! :great:

Eller er jeg bundnaive?? :shock:

Dennis

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af HR LUCCA »

Inden du begynder bør du kontakte skorstensfejeren og få oplyst hvad der skal gøres ved rummet så det kan godkendes , der tænker jeg på gulv, væge , lofter , døre , brændslukker eller vandhane mm , så skal du også vide om skorstenen kan bruges .
Så kan du sikkert også få noget tilskud til dit nye fyr , det er noget man skal søge om FØR du køber pillefyret
Jeg vil foreslå dig og indhente nogle tilbud på fyret og montering , det er ikke sikker at montering koster en formue hvis du laver forarbejdet , der tænker på nedtagning af det gamle fyr mm , og så er der jo noget der hedder håndværker fradrag det er jo også værd og tage med icon_cheesygrin.gif
kim69b
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Har takket: 37 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af kim69b »

dennisleth skrev:Rigtig hjertelig godaften.

Jeg er meget ny her, og skal have skiftet et oliefyr ud med et pillefyr. Efter at have ledt, rådspurgt og vurderet er valget 96% klart. Et Pellux 100, 20KW.

Men så er der jo lige det med monteringen. Fra oliefyret har jeg jo vand, fremløb og returløb.

Er det meget mere end at koble et nyt pillefyr på dem, og så få det til at virke? Jeg er ikke helt tabt og født med 10 tommelfingre, Jeg har snilde! :great:

Eller er jeg bundnaive?? :shock:

Dennis
hej,nu når du skifter fra oliefyr,har du så undersøgt det energi tilskud du kan få.fik selv 9500 kr for at skifte mit gamele kc stoker ud,og 7000 kr i hådværkerfradrg for at lade en gøre det for mig
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af Bigfoot »

du siger du har vand fra oliefyret..... vil det sige det har integreret varmvandsbeholder??? For så er det ikke bare at skifte ud, så skal du også have en varmvandsbeholder.

Men hvorfor vil du have et 20kw til 160kvm? Debatten har kørt et par dage her, om for store eller for små fyr, men 20kw til 160kvm er sku i overkanten da.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
dennisleth
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 jan 2016 22:04
Mit fyr: Oliefyr
Areal: 160 m2
Fremviser gerne i postnummer: 7300

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af dennisleth »

#Bigfoot, jeg ser på denne model, da den jo selv justerer sig fra 6KW til 20KW.

Jo jeg har varmtvandsbeholder, men det er jo det lukket system jeg mener. Som giver gulvvarmen og varme til varmtvandsbeholderen.

Og jeg kender også til håndværkerfradraget, jeg vil bare også gerne gøre tingene selv, blive klogere på hvordan huset hænger sammen. Jeg har selv bygget huset, og det er da fedt. Men jeg kender også til begrænsninger, men vil gerne prøve selv.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af Bigfoot »

dennisleth skrev:#Bigfoot, jeg ser på denne model, da den jo selv justerer sig fra 6KW til 20KW.

Jo jeg har varmtvandsbeholder, men det er jo det lukket system jeg mener. Som giver gulvvarmen og varme til varmtvandsbeholderen.

Og jeg kender også til håndværkerfradraget, jeg vil bare også gerne gøre tingene selv, blive klogere på hvordan huset hænger sammen. Jeg har selv bygget huset, og det er da fedt. Men jeg kender også til begrænsninger, men vil gerne prøve selv.
jo jo, at den modulerer er ikke nødvendigvis sådan at 20kw er en fordel.

hvad med et 15kw istedet? 160kvm er altså ikke mange kvadratmeter til at aftage 20kw
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af HR LUCCA »

dennisleth skrev:#Bigfoot, jeg ser på denne model, da den jo selv justerer sig fra 6KW til 20KW.

Jo jeg har varmtvandsbeholder, men det er jo det lukket system jeg mener. Som giver gulvvarmen og varme til varmtvandsbeholderen.

Og jeg kender også til håndværkerfradraget, jeg vil bare også gerne gøre tingene selv, blive klogere på hvordan huset hænger sammen. Jeg har selv bygget huset, og det er da fedt. Men jeg kender også til begrænsninger, men vil gerne prøve selv.
Ulempen ved selv og sætte det op er garanti , som montør står du med problemerne hvis der er problemer med fyrte , og vil du vide noget om dit fyr spørger du bare her få forum :wink:
Somme tider er det muligt og købe fyret til engros pris og så nogle flere timer til opsætning = samme pris , men større håndværker fradrag :wink:
mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af mchlbk »

Grundlæggende er svaret på dit spørgsmål: 'Ja.'

Hvis ellers dit varmesystem fungerer og skorstensfejeren giver grønt lys er det problemløst blot at fjerne oliefyret og indsætte pillefyret på dets plads. Det var det, vi gjorde her.

Jeg ville være opmærksom på, at pillefyret nok skal have lidt mere luft udefra for at sikre ordentlig forbrænding. Og så skriver du, at du har gulvvarme; Pillefyr har ikke godt af at køre med lav fremløbstemperatur, men med oliefyret har du vel også kørt med rimelig høj fremløbstemperatur?

Mht. fyrets størrelse tror jeg ikke det bliver et problem, at fyret er lidt stort til dit hus. De fleste af os nedsætter max-ydelsen forår og efterår og det er så nok bare det, du kan køre med det meste af året. Det nedsætter effektiviteten lidt, men i praksis fungerer det fint.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af newpas »

Men 6 KW er immervæk nok for meget om sommeren.
kim69b
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Har takket: 37 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Montering af pillefyr

Indlæg af kim69b »

Bigfoot skrev:jo jo, at den modulerer er ikke nødvendigvis sådan at 20kw er en fordel.

hvad med et 15kw istedet? 160kvm er altså ikke mange kvadratmeter til at aftage 20kw
hej.jeg har selv i oktober fået et pellux 100 sat ind.jeg var så heldig at få besøg af en der kendte det serdeles godt.han droslede det ned til 12 kw og droslede lufmægden ned.der var sod på skue glasset,jeg må give ham medhold i at det var det rigtige.jeg har ikke set det køre mere end på 60 %,men ikke i lang tid.her da vi havde en grim østen vind skulle prøven stå,det var til ug med slange.vi manglede ikke varme,jeg var ude flere gange for lige at se hvor mange % den ydede.60 %.

Besvar