Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt flis/halmfyr ?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Hasse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 jan 2016 12:46

Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af Hasse » 09 jan 2016 13:00

Hej alle.
Jeg har 2 ejendomme med 200 meter imellem. De opvarmes begge med 3, 28 kw oliefyr i henholdsvis beboelse og stald.

Jeg kunne tænke mig at lave en varmecentral med enten flis, halm eller træpiller til opvarmning af det hele inkl. et stort
varmtvandsforbrug.
10.000 - 12000 liter olie årligt skal erstattes med enten flis, halm eller træpiller. Halm har jeg selv, men er i tvivl om det er
et for lille forbrug til bigballer ? Træet til flis har jeg delvis selv. Træpiller skal indkøbes. Der skal nedgraves 350 meter
fjernvarmerør til de 3 forbrugssteder.
Det skal være en centralt fritliggende varmecentral, evt. i en container eller lignende.

Spørgsmålet er : Hvilket fyr og brændsel skal jeg vælge ? Og er projektet realistisk ?

På forhånd tak!


xkfc

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af xkfc » 09 jan 2016 13:24

Det var varmespild i jorden der slog benene væk under barmarksværkerne, men spildet er jo ligegyldigt hvis man har brændslet gratis.
Jeg så engang et program på DR, "den flyvende bonde" han havde selv lavet et halmfyr, fint så det ud.

Der er vel mange faktorer der bestemmer om det er rentabelt. Som erhverv kan man måske trække udgifter fra, og ganske vist er olie dyrt, men hvis man skal bruge 5-10 timer om ugen på fyr, er det måske vigtig fritid med familien der går tabt.

For almindelig privat økonomi kunne det jo kun gå for langsomt med at udskifte de tre oliefyr med små pillebrændere. Hvis vi tager udgangspunkt i 12000liter olie til 120000kr, så skal det erstattes af et helt træk træpiller på 24ton, hvilket vi giver 32000kr for, det er en besparelse på 88000kr om året.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 13:54

Det giver god mening at tænke i de baner, når det er så store mængder varme der er tale om.
Jeg har ingen forstand på halmfyr, men set at der bliver færrer og færre af dem.
En ting er at du har træ til flis, men det er et stort arbejde at lave det, det kræver dyrt udstyr, og oplagringsplads. Selve flisfyret er også 3-4x prisen på et pillefyr.
En anden tråd omhandlede fyring med elefantgræs, det var langt mindre arbejdskrævende, og krævede heller ikke lige så meget opbevaringsplads
http://stokerpro.dk/viewtopic.php?f=183 ... s&start=10
https://www.youtube.com/watch?v=Nz7fUJlmPwo

Det nemmeste og billigste var opsætning af 3 pillefyr. Du skal dog værre opmærksom på brandkrav til fyrrum, da de er skærpede ifh til olieftr. Tal med skrorstensfejer

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af Kruse » 09 jan 2016 13:58

Halm er nok noget af det billigste at fyre med, men er dyrt at stille an pga høje brændkrav og det kræver ret meget plads til opbevaring.
Træpiller er stadig ret billige så spørgsmålet er om der ikke er lige så meget økonomi i 3 pillebrænder, isoleret rør er ikke helt billige og så vil der være mere arbejde ved flis eller halm.
Der endelige løsning kommer jo også an på er der bygninger til fælles varmecentral eller skal der bygges? Har du udstyr til at håndtere flis/halm?

På mit arbejde har vi et 400kw Links halmfyr og det køre rigtigt godt så længe det får godt tørt halm.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 14:01

triumph skrev:Det giver god mening at tænke i de baner, når det er så store mængder varme der er tale om.
Jeg har ingen forstand på halmfyr, men set at der bliver færrer og færre af dem.
En ting er at du har træ til flis, men det er et stort arbejde at lave det, det kræver dyrt udstyr, og oplagringsplads. Selve flisfyret er også 3-4x prisen på et pillefyr.
En anden tråd omhandlede fyring med elefantgræs, det var langt mindre arbejdskrævende, og krævede heller ikke lige så meget opbevaringsplads
http://stokerpro.dk/viewtopic.php?f=183 ... s&start=10
https://www.youtube.com/watch?v=Nz7fUJlmPwo

Det nemmeste og billigste var opsætning af 3 pillefyr. Du skal dog værre opmærksom på brandkrav til fyrrum, da de er skærpede ifh til olieftr. Tal med skrorstensfejer
http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/fyrerum.pdf


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 14:09

Du skal også overveje at det vil blive bøvlet hvis du skal sælge den ene ejendom, vil den nye have din varme. Og hvad når noget skal fornyes ?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af timkenneth » 09 jan 2016 15:30

halmen skal du efter min mening pløje ned i jorden igen. og jeg tror ikke dine ejendomme kan aftage nok varme.

flisfyr, med stor buffer kapacitet, der kan læsses med frontlæsser eller læssemaskine i en stor udendørs silo.
Når du kan aftage et helt træk flis af gangen, evt mere, får man det itl en fordelagtig pris.

og varmtvand synes jeg bestemt du skal holde i de respektive bygninger med nogle vandvarmere af passende størrelse.

Hasse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09 jan 2016 12:46

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af Hasse » 09 jan 2016 16:10

Hej igen.
Tak for hurtig respons!

Ja, halmen gør bedre nytte i jorden, men det er stadig minimalt med halm jeg skal bruge til fyring,
kontra den mængde kvæggylle og dybstrøelse der i forvejen kommer tilbage til jorden for at blive pløjet ned.
Så at undvære de 30-40 bigballer til fyring spiller ikke den store rolle. Pladsen er der til opbevaring
under tag. Det koster 15 øre/kilo at få presset plus hjemkørsel. Kører i forvejen 500 andre bigballer hjem.
Skulle halmen købes på marken koster den 20 øre/kilo. Altså ender presning, hjemkørsel, opbevaring og
evt. køb, i max 45 - 50 øre/kilo halm.
Så halm er billigt, spørgsmålet er om fyret og forbruget er til det.

Og hvilken størrelse (kw) fyr kræver det at erstatte de 3, 28 kw oliefyr ?

3 pillefyr virker voldsomt med pasning, silokapacitet, plads og nye regulære fyrrum.
Der hvor oliefyrene står nu, egner sig ikke til pillefyr. Derfor gerne en samlet løsning hvor alt påfyldning,
vedligehold og dagligt tilsyn er samlet. Gerne i en fritstående "containerløsning" eller lignende.
Har alt materiel til læsning af både halm, flis og piller osv.

Skulle det være flis, skal det enten være indkøbt flis eller jeg skulle have en til at flise det jeg selv har
i skoven. Jeg vil ikke selv begynde at investere i flishugger for det.

Mht. varmetab i de henholdsvis 200 m, 100 m og 50m fjernvarmerør er det vist yderst begrænset hvor meget
varme der når at gå tabt fra fyret til varmeveksleren det pågældende sted. Omkring 1 grads tab ? i nye
isolerede dobbeltrør.

Ca. 1/3 af forbruget er på driften, resten privat ...

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 16:38

Du skulle tage udgangspunkt i olieforbruget, jeg ved ikke om det er ensartet på alle 3 oliefyr.
Et olieforbrug på 3500 l kan opvarmes af et 16 kw fyr.
Blandt de billigste er scotten der fåes til ca. 20 kilo, Vølund pellux 100, eller MGM koster omkring de 25 kilo .

Jeg spørger lige dumt. Er der ikke noget med at der findes nogen rigtigt gode varmepumpeløsninger hvis man har køer ?
Last edited by 1 on triumph; edited 9 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt flis/halmfyr ?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 16:40

triumph skrev:Du skulle tage udgangspunkt i olieforbruget, jeg ved ikke om det er ensartet på alle 3 oliefyr.
Et olieforbrug på 3500 l kan opvarmes af et 16 kw fyr.
Blandt de billigste er scotten der fåes til ca. 20 kilo, Vølund pellux 100, eller MGM koster omkring de 30 kilo .

Jeg spørger lige dumt. Er der ikke noget med at der findes nogen rigtigt gode varmepumpeløsninger hvis man har køer ?
http://www.klimadan.dk/landbrug/gyllekoeling


Besvar