Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
pendec

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af pendec » 09 jan 2016 11:17

Jens1973 skrev:Tak xkfc. Så et andet spørgsmål. Ville i lade det gamle oliefyr blive stående som backup? Mere hvis pillefyret går ud? Vi gå efter en af de to modeller fordi folk lyder gladest for dem :-)
Det ville være spild af penge... Du skal vedligeholde service, du skal beholde olietank + opfyldt tank eller bare et par hundrede liter og så skal du stadig sikre dig den kører, så testes en gang imellem.

Så er der nok også nogen sikkerheds vilkår som er forskellige fra pillefyr til oliefyr, så rummet er nok ikke det samme, ej heller skorsten det skal checkes.

Så det er vel nok bedst at få den helt væk + olietank mens det alligevel er ved ombygningen.


xkfc

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af xkfc » 09 jan 2016 11:32

Jens1973 skrev:Tak xkfc. Så et andet spørgsmål. Ville i lade det gamle oliefyr blive stående som backup? Mere hvis pillefyret går ud? Vi gå efter en af de to modeller fordi folk lyder gladest for dem :-)
Hvis oliefyret skal stå som backup har man vel valgt et fyr man ikke har tillid til :wink: Selv et oliefyr kan gå kaput og der har man jo heller ikke noget backup. Vi har haft Stokerfyr/pillefyr siden 95' uden backup :great: Det er bare at have de gængse dele på lager, eller købe fyret lokalt så man lige kan smutte hen til smeden efter en manglende stump. Vores smed kan vi ulejlige når som helst :great:
Du skal dog være klar over at et pillefyr er automatisk fastbrændsel, mit klarer sig fint 14 dage af gangen mens jeg er på arbejde, men jeg kigger ofte til det når jeg er hjemme, de 3sec kan jeg godt afse.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 11:36

Jens1973 skrev:Jeg spørger lige de kloge hoveder herinde. Vi kigger efter hus og skal have pillefyr. Det vi ser på er på ca 175 kvm, fra 1973 og isoleret derefter. De bruger knap 2700 liter olie. Ved ikke hvad de bruger på en kold blæsende vinterdag. Men kan en mgm comfort 15 eller passat 15 følge med der? Hvis man tager modellen større, vil det så bruge for mange piller en sommerdag, eller lukker det bare ned og varmer det varme vand når det er nødvendigt? Eller skal man bare køre på elpatron om sommeren? :-)
Vi er kommet så langt at det skal være en mgm comfort eller passat bioheat. Ved ikke med passaten om der skal købes ved siden af for at have alt der skal bruges. Mgm skulle vist kun have en enkel ting. Jeg har skrevet med Karsten fra mgm, han er da super flink at skrive med :-)
Jeg tror at et 15 kw er den helt rigtige størrelse, det er ihvertfald ikke for lille.
Det vist også nogle gode modeller i har kig på.
Jeg har lige et spørgsmål; Er passaten udgået af produktion ?
Pludseligt faldt den voldsomt i pris, og nu er der ikke ret mange af dem der plejer at have den, der sælger den mere

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Jens1973 » 09 jan 2016 12:23

Tusind tak til jer alle. Jamen så tager vi tilskudet til at fjerne oliefyret :-) tanken står på jorden så den kan nemt fjernes.
Man kan købe direkte fra passat. Og de har et 25 kw på den blå avis fra passat til 39999.- og en 15 kw på gul og gratis til 34000.- der er ikke ret mange der skriver om fejl på passaten og mgm'en. Så det skal være en af dem. :-)
Jeg har det bare sådan at hellere give en smule mere og få den rigtige størrelse frem for som nogen skriver at de ikke kan følge med når det bliver koldt og blæser. Mine børn skal ikke fryse. Det er mere os voksne der kan tage lidt kulde :-)
Det er altså super fedt i vil hjælpe. Det takker jeg meget for :lol: Vi vil rigtig gerne have det hus vi ser på, men det hjælper jo ikke noget når man ikke kan få solgt det man har icon_frown.gif

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af JFinderup » 09 jan 2016 12:42

I forhold til om 15Kw er nok så kan jeg kommenterer med mine erfaringer med et mindre mainstream fyr.
Mit Atmos 14 P kan rigeligt dække vores hus fra 1972 - se evt. under mit anlæg. Det kører som tænd/sluk over en buffertank. Tanken har jeg valg pga. jeg også har solvarme - og behøver derfor ikke døje med modeleringen. Det kan justeres til at køre fast fra knap 4 kW til godt 18 kW med virkningsgrad på henholdsvis 90,2% til 90,3%. Jeg har justeret det til at køre fast med en ydelse på 10,8 kW.
Det har givet mig varme uden problemer selv på de kolde og blæsende dage vi har oplevet. Det er temperaturen i buffer der bestemmer hvornår der kaldes på fyret, så bliver det rigtigt koldt, vil der blot være nogle flere daglige fyringer. Max har hidtidigt været 7 tændinger. En fyrings cyklus varer ca. 1 time. Når det bliver varmere er der selvfølgeligt færre antal fyringer.
Jeg er rigtigt glad for det setup med et mere simpelt fyr - og det fungerer fordi jeg har prioriteret pladsen til buffer.
Jeg beholdte olie kun som fall-back mens fyret blev kørt ind, men nu er det afmonteret og afmeldt. Der skal betales fejer for hver skorsten OG tilslutning, så blot at have oliefyret stående koster rent faktisk - jvf. min fejer.
God weekend
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 14:00

Jens1973 skrev:Tusind tak til jer alle. Jamen så tager vi tilskudet til at fjerne oliefyret :-) tanken står på jorden så den kan nemt fjernes.
Man kan købe direkte fra passat. Og de har et 25 kw på den blå avis fra passat til 39999.- og en 15 kw på gul og gratis til 34000.- der er ikke ret mange der skriver om fejl på passaten og mgm'en. Så det skal være en af dem. :-)
Jeg har det bare sådan at hellere give en smule mere og få den rigtige størrelse frem for som nogen skriver at de ikke kan følge med når det bliver koldt og blæser. Mine børn skal ikke fryse. Det er mere os voksne der kan tage lidt kulde :-)
Det er altså super fedt i vil hjælpe. Det takker jeg meget for :lol: Vi vil rigtig gerne have det hus vi ser på, men det hjælper jo ikke noget når man ikke kan få solgt det man har icon_frown.gif
Et 15 KW er rigeligt stort. Min far opvarmer et hus på samme størrelse med en 10KW scotte

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af triumph » 09 jan 2016 14:06

triumph skrev:Et 15 KW er rigeligt stort. Min far opvarmer et hus på samme størrelse med en 10KW scotte
http://pillefyrservice.dk/gode-raad/ind ... -pillefyr/

http://pellets.force.dk/wp-content/uplo ... rrelse.pdf

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Jens1973 » 09 jan 2016 15:58

Tusind tak igen. Sælgerne har oplyst de bruger 2000 liter om året, men energimærket der er lavet står der en udregning der siger 3350 liter. Så begynder det jo at ligne et nummer større af fyr!

xkfc

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af xkfc » 09 jan 2016 16:12

2000l lyder ikke af meget, men det kan sagtens være sandt, det kan jo være at de kun har haft 20° i stuen, 15° i ikke benyttede værelser og 17° i resten.
Men et 15kW er helt sikker rigeligt, og med fornuftig efterisolering og måske nye vinduer kunne et 10kW muligvis også klare opvarmningen.

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Jens1973 » 09 jan 2016 16:15

Og hvis nu det er de 3350 liter så er det stadig nok? Ja de havde det ikke varmt :-)


Besvar