Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

snegl

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: snegl

Indlæg af ibsoerensen » 07 jan 2016 19:38

Nu vi skal prale! jeg lavede selv et stokerfyr af genbrugsmaterialer i1990 det eneste jeg måtte betale for var sneglevindiger som kostede 300 kr, monteret på en salamanderkeddel som sandsynligvis var mere end 40 år gamme,l det kørte 22 år uden driftsstop kun med 2 årlige eftersyn, forbruget dengang var det samme som jeg har nu ca 6 ton om året (men kunne brænde alt der kunne gå ild i bare det ikke var større end det yderste af en tommelfinger) så det er ikke altid det kan betale sig at investere i moderne anlæg, den blå biomax som jeg har købt i sommers erstattede et stokerfyr, som jeg lavede for ca 12 år siden og som ligeledes kørte hele driftstiden uden stop, årsagen til at de blev udskiftet var, at det er besværligt at slukke og tænde et alm stokerfyr, jævnligt om sommeren, det er også noget besværligt at få godkendt et anlæg man selv har lavet.
Min lærermester sagde "Kan det laves med hovedet eller hænderne er det tømrerarbejde" og det har jeg rettet mig efter


jensen9260
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 jan 2016 17:18

Re: snegl

Indlæg af jensen9260 » 08 jan 2016 18:17

bare det var mig der havde så meget teknisk snilde :-)
men jeg har med noget besvær fået skiftet sneglen ( den passede ikke helt )
afvejet 200 portioner, også ville fyret ikke starte.
jeg valgte så at snyde og smide en optændingsblok ind, så nyder jeg varme i stuen og varmt vand i hanen ...lykke og fryd.
så må jeg døje med optænding senere, nu vil jeg bare have varmen og et bad..tak for hjælp fra alle der har gidet svare

God weekend fra det Nordjyske

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: snegl

Indlæg af HR LUCCA » 08 jan 2016 19:39

jensen9260 skrev:bare det var mig der havde så meget teknisk snilde :-)
men jeg har med noget besvær fået skiftet sneglen ( den passede ikke helt )
afvejet 200 portioner, også ville fyret ikke starte.
jeg valgte så at snyde og smide en optændingsblok ind, så nyder jeg varme i stuen og varmt vand i hanen ...lykke og fryd.
så må jeg døje med optænding senere, nu vil jeg bare have varmen og et bad..tak for hjælp fra alle der har gidet svare

God weekend fra det Nordjyske
Godt der er varme i huset , 2 ting du skal kontrollere angående dit fyr ikke kan starte , første ting er om eltænderen sider rigtig , der er en video her https://www.youtube.com/watch?v=eMRgozYcTIohvor du kan se om den sider rigtig , hvis det er i orden og det stadig ikke kan starte skal du kontrollere at pillemængden ved opstart er stor nok , der skal være så mange piller i skålen at de er over de 3 huller i siden af skålen ud for eltænderen , hvis der ikke er piller nok skal mængden hæves , jeg kan ikke fortælle dig hvor i menyen man hæver den ,håber det hjælper :wink:

jensen9260
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 jan 2016 17:18

Re: snegl

Indlæg af jensen9260 » 08 jan 2016 22:24

tak det prøver jeg når det skal tænde igen :-) ligenu køre det stadig på den ene optænding.
Hold da op hvor er det dejlig at sidde i sofaen uden overtøj og stadig ikke fryse :-)


Besvar