Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af termostatventil

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Udskiftning af termostatventil

Indlæg af kaltoft » 08 jan 2016 19:45

Hej

Jeg har problemer med gulvvarmen i mit soveværelse. Varmekilden er et pillefyr, og gulvvarmen til soveværelset kommer fra 3x fremløb+returkredse der er termineret i fyrrummet med en termostat. De rør termostaten er monteret på er koldere end dem der er bagved, så det må vel være en returvandstermostat der er monteret.

Temperaturen i soveværelset svinger op/ned med udetemperaturen, dvs. der er sjældent en stabil temperatur i rummet, og det er meget svært at regulere temperaturen, få milimeters justering på termostaten giver mange graders forskel.

Jeg har derfor indkøbt en trådløs termostat (http://www.salus-controls.dk/produk...internet/) som jeg har forsøgt at montere, den passer dog ikke på en returvandstermostat fra danfoss.

Jeg kan ikke finde en adapter der passer til Danfoss FJVR, og jeg er ikke sikker på at disse termostater fungerer på returstrengen.

Hvilke muligheder har jeg for at montere den trådløse termostat så det kommer til at virke?

Hvis jeg ikke kan finde en adapter der passer er den oplagte løsning vel at fjerne ventilen fra returkredsen, og montere en ventil på fremløbet. Er dette så simpelt som at indkøbe en ventil, lukke for vandet og montere ventilen samt termostat og så er man kørende?

I så fald, hvor skal ventilen monteres? (højre eller venstre på billedet?)
Billede


Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af Optimisten » 08 jan 2016 22:05

Kan du ikke fortælle lidt om de tre gulvvarmekredse du har. Hvilke rum og hvor store rum.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af kaltoft » 08 jan 2016 22:08

Optimisten skrev:Kan du ikke fortælle lidt om de tre gulvvarmekredse du har. Hvilke rum og hvor store rum.
Jeg ved det faktisk ikke 100% men jeg har hele tiden gået ud fra at de alle går til soveværelset, da de alle sidder på samme termostat. Soveværelset er vel ca 40 m2.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af poul efterlønner » 08 jan 2016 22:15

Rørerne i højre side (i røde slanger) er det dem der går til fyret ?
for mig at se, kan den termostat kun regulere på kredsen længst til venstre, de andre ser ud til at have frit gennemløb, eller har du termostater / ventiler i rummene ?
hvilken kreds er til soveværelset ?
hvor er de andre til ?

havde ikke lige set de to foregående indlæg :oops:

hvor mange steder i huset har du gulvvarme?
inden du begynder at lave noget, må du hellere finde ud af hvordan det virker
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af kaltoft » 09 jan 2016 20:58

poul efterlønner skrev:Rørerne i højre side (i røde slanger) er det dem der går til fyret ?
for mig at se, kan den termostat kun regulere på kredsen længst til venstre, de andre ser ud til at have frit gennemløb, eller har du termostater / ventiler i rummene ?
hvilken kreds er til soveværelset ?
hvor er de andre til ?

havde ikke lige set de to foregående indlæg :oops:

hvor mange steder i huset har du gulvvarme?
inden du begynder at lave noget, må du hellere finde ud af hvordan det virker
Jeg har gulvvarme i soveværelset, 2x badeværelser, stue og køkken.

Ved nærmere omtanke er jeg enig i at det må være kredsen længst til venstre der styrer soveværelset, idet det ser ud til at denne er den eneste der er sluttet til termostaten.
Jeg har tidligere i dag forsøgt at skrue gulvvarmen, ved badeværelset der ligger ved siden af soveværelset, helt op og der stiger temperaturen i den midterste varmekreds.
Det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvad der er tilsluttet den højre kreds, men jeg tror det er vores andet badeværelse.
Stue/Køkken løber ind i huset, hvor der sidder en Danfoss styring med trådløs termostat på.

Ud fra dette kan jeg vel løse mit problem ved at fjerne returvandsventilen hvor der sidder en termostat, og erstatte denne med et T-stykke med en blændprop i venstre side, samt at montere en normal radiatorventil på fremløbskredsen, og montere min trådløse termostat på denne.


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af poul efterlønner » 09 jan 2016 21:29

Hvis du gør det, har du ingen mulighed for at regulere varmen.
Du kan måske fjerne selve termostaten, hvis det er den der er problemet, og finde et hoved til den som reguleres manuelt. Når man køber ventiler følger der som regel et plasthoved med, der kan justeres med en skruetrækker.

Det andet badeværelse du har, må der vel også være en reguleringsmulighed et eller andet sted, ikke nødvendigvis i badeværelset.
jeg kender en der skal op på loftet for at regulere varmen til gulvvarmen i badeværelset, ikke særligt praktisk, men brugbart.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af kaltoft » 09 jan 2016 21:34

poul efterlønner skrev:Hvis du gør det, har du ingen mulighed for at regulere varmen.
Du kan måske fjerne selve termostaten, hvis det er den der er problemet, og finde et hoved til den som reguleres manuelt. Når man køber ventiler følger der som regel et plasthoved med, der kan justeres med en skruetrækker.

Det andet badeværelse du har, må der vel også være en reguleringsmulighed et eller andet sted, ikke nødvendigvis i badeværelset.
jeg kender en der skal op på loftet for at regulere varmen til gulvvarmen i badeværelset, ikke særligt praktisk, men brugbart.
Hvorfor kan en alm radiatorventil ikke regulere på fremløbet?

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af poul efterlønner » 09 jan 2016 21:52

kaltoft skrev:Hvorfor kan en alm radiatorventil ikke regulere på fremløbet?
Hvis du mener en termostatventil, vil den jo regulere i forhold til temp. der hvor den sidder, og ikke på vandet.
hvis du mener en almindelig radiatorventil uden termostat, så var det også det jeg mente. :)
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

kaltoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 11 sep 2012 08:10
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Bornholm

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af kaltoft » 09 jan 2016 21:56

poul efterlønner skrev:Hvis du mener en termostatventil, vil den jo regulere i forhold til temp. der hvor den sidder, og ikke på vandet.
hvis du mener en almindelig radiatorventil uden termostat, så var det også det jeg mente. :)
Jeg har nok ikke udtrykket det klart nok, men jeg vil montere en trådløs termostat på fremløbet, hvor selve temperaturføleren er i soveværelset.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Udskiftning af termostatventil

Indlæg af poul efterlønner » 09 jan 2016 22:40

Så skal den sidde på det andet rør, der hvor luftskruen sidder, så den kun virker på den streng til soveværelset.
kan sikkert også virke hvis du sætter den der hvor den nuværende termostat sidder.

men: jeg ved ikke hvordan det vil virke
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)


Besvar