Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Erik48
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jan 2016 17:18

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Erik48 » 08 jan 2016 13:18

paw skrev:..men man skulle nok se hvad olie fyret bruger i døgnet om vinteren når der rigtig koldt og blæsende og så vælge størrelsen på pille fyret ud fra det, istedet for som nu, hvor man kigger på årsbasis.
Vise ord, men det kræver at man har disse data.


xkfc

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af xkfc » 08 jan 2016 14:01

Erik48 skrev:Vise ord, men det kræver at man har disse data.
Jeg tror ikke det har den største betydning. Hvis man ser statistisk på det, hvilket er nemt med alle de online fyr der findes, ses tydeligt det samme mønster, så jeg syntes at man fint kan dimensionere ud fra årsforbruget.

For mig at se er det vigtigste er at man har alle facts med når man vælger fyr, man må ikke undervurdere 40m rør igennem en gårdsplads og et fyr der står koldt i laden.

Det vigtigste er at besigtige huset, man skal selvfølgelig snakke med de nye ejere om forbrugsmønsteret, men uanset at familien næsten aldrig bader og 18° er rigeligt, så vil det altid være min anbefaling at alle rum kan varmes op til 22° og at der kan bades godt igennem.

xkfc

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af xkfc » 08 jan 2016 14:23

kovas skrev: 15kw det har bedre virkningsgrad i lavlast .
Umiddelbart tror jeg ikke det er sandt :oops: Prøvningsattesten siger:

9kW max 9,3kW 92,8% --- min 2,7kW 88,5%
15kW max 15.7kW 94,2% --- min 4,2kW 92,8%

Fint ser det jo umiddelbart ud, men hvad mon virkningsgraden på 15kW er ved 2,7Kw ydelse? Og hvor langt kan Ekoheaten gå ned i ydelse?

Det er helt samme problemstilling på min Scotte, virkningsgraden er på 88% ved 5,1kW, men fyret går jo rask væk ned til 2kW, og der er jeg sikker på at virkningsgraden er ualmindelig dårlig.

xkfc

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af xkfc » 08 jan 2016 14:53

Men nu siger overskriften; Hvorfor har så mange underdimensionerende pillefyr?

Nbe har måske solgt 60000 fyr + selvfølgelig alle andre fabrikater. Jeg har hørt om 3-4 stykker der har byttet en 10kW brænder, at fyrene ikke er korrekt justeret har jo intet med dimensioneringen at gøre.

Så jeg tvivler faktisk på at det er et særligt udbredt fænomen.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Flisbrænderen » 08 jan 2016 15:17

xkfc skrev:Men nu siger overskriften; Hvorfor har så mange underdimensionerende pillefyr?

Nbe har måske solgt 60000 fyr + selvfølgelig alle andre fabrikater. Jeg har hørt om 3-4 stykker der har byttet en 10kW brænder, at fyrene ikke er korrekt justeret har jo intet med dimensioneringen at gøre.

Så jeg tvivler faktisk på at det er et særligt udbredt fænomen.
Helt enig ! :great:

Vi hører ofte om fyr der ikke varmer nok i dette forum, men det er ikke altid årsagen kommer frem.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af kovas » 08 jan 2016 16:25

xkfc skrev:Umiddelbart tror jeg ikke det er sandt :oops: Prøvningsattesten siger:

9kW max 9,3kW 92,8% --- min 2,7kW 88,5%
15kW max 15.7kW 94,2% --- min 4,2kW 92,8%

Fint ser det jo umiddelbart ud, men hvad mon virkningsgraden på 15kW er ved 2,7Kw ydelse? Og hvor langt kan Ekoheaten gå ned i ydelse?

Det er helt samme problemstilling på min Scotte, virkningsgraden er på 88% ved 5,1kW, men fyret går jo rask væk ned til 2kW, og der er jeg sikker på at virkningsgraden er ualmindelig dårlig.
Tja. Det bliver jo bare en formodning eftersom jeg ikke har nogen prøvningsattest for det, Men det er den samme brænder på 900 og 1500, men 1500 har 30% større røggaskøler. Så derfor gik jeg ud fra at alt andet lige så vil der være en bedre afkøling på 1500.
Jeg synes ikke der er noget der indikere at det har en dårlig ydelse ved lavlast. Mit er sat til at køre fra 1,3- 12kw. Hvordan kan man se at ydelsen er dårlig ved 1,3kw?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

xkfc

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af xkfc » 08 jan 2016 16:46

vi har leget med en kammerats Scotte hvor vi justerede den ned omkring 1,5kW, der kunne den faktisk holde sig igang selv om der var lukket for ventilerne ind til huset, skorstenen, pumpen og shunten var eneste aftager, kedlen steg ikke i temperatur (65°) omgivelses temperatur i fyrrummet var omkring 15° så man kan vel kalde virkningsgraden 0%, men selvfølgelig ikke helt, for så var der jo frost i fyrrummet.

Teoretisk kunne de godt teste fyret fra 0 til 100% og det er da også kun et uddrag af testrapporten der offentliggøres. Faktisk har jeg en større test af min kedel, og den afslører at den er testet ved en omgivelses temperatur på 22°

Det kan godt være at det kun er røggaskøleren der er forskel på Ekoheat 9 og 15kW men typisk er hedefladen også større, og større overflade er = større tab. Det bedste er at kedlen passer til forbruget, hverken for småt eller for stort er godt.

Man kunne selv teste det, men det er nok lidt omstændigt.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af coctail » 08 jan 2016 16:57

Om et modulerende pillefyr med start/stop er i overstørrelse kan jeg ikke se det store problem i. Fyret vil blot hurtigere nå sit setpunkt og lukke ned, hvorimod et fyr som er for lille vil køre konstant.
Det eneste som vil ske med et modulerende fyr i overstørrelse er et større slid på eltænderen.

Har godt set at der herinde, ofte er blevet anbefalet at det er bedre at købe et fyr som kun lige akkurat kan følge med på en alm kold vinterdag, og så købe en brændeovn som supplement til de ekstremt kolde dage.

I min verden er det fundstændigt forrykt at købe et fyr som ikke kan følge med på de koldeste af de koldeste dage.
For det første så er prisforskellen på et 10-12kw fyr og et på 20-24kw oftest meget lille og prisen på en brændeovn inkl skorsten mange gange højere.
Det vil også være træls at komme sent hjem en aften til et koldt hus, fordi fyret ikke kan følge med.

Jeg kender desværre flere som har købt et for lille fyr, enten fordi de "ikke vil høre" og troet på de mest optimistiske tommelfingerregler/generelle beregninger, som desværre ikke har passet til deres gamle, dårligt isolerede huse.
Den anden mulighed har også været at de er begyndt at have en højere indetemperatur efter de gik fra olie til piller, fordi det ikke er så dyrt at varme op længere.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af kovas » 08 jan 2016 19:29

xkfc skrev:vi har leget med en kammerats Scotte hvor vi justerede den ned omkring 1,5kW, der kunne den faktisk holde sig igang selv om der var lukket for ventilerne ind til huset, skorstenen, pumpen og shunten var eneste aftager, kedlen steg ikke i temperatur (65°) omgivelses temperatur i fyrrummet var omkring 15° så man kan vel kalde virkningsgraden 0%, men selvfølgelig ikke helt, for så var der jo frost i fyrrummet.

Teoretisk kunne de godt teste fyret fra 0 til 100% og det er da også kun et uddrag af testrapporten der offentliggøres. Faktisk har jeg en større test af min kedel, og den afslører at den er testet ved en omgivelses temperatur på 22°

Det kan godt være at det kun er røggaskøleren der er forskel på Ekoheat 9 og 15kW men typisk er hedefladen også større, og større overflade er = større tab. Det bedste er at kedlen passer til forbruget, hverken for småt eller for stort er godt.

Man kunne selv teste det, men det er nok lidt omstændigt.
Du kommer jo her ind på noget interessant. Hvad er definitionen på virkningsgrad. Da jeg havde oliefyr blev der jo lavet en or test hver år. Det var noget med røgtemp ud i skorsten og en måling på co eller co2, men i hvert fald så blev virkningsgraden beregnet uden at fundere over hvor varmen derefter forsvandt hen. Så man kan vel teste fyrets virkningsgrad i en eller anden opstilling som er ens for alle fyr. Derefter kan man regne virkningsgrad ud for den enkelte installation. Det skal vel ikke lægges fyret til last at jeg har sat det 25m fra beboelsen. Der er 9 l vand mere i 1500 så det må være en ret begrænset forøgelse af den udvendige overflade. Men klart det hele skal med :wink:
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af HR LUCCA » 08 jan 2016 20:04

Det er tit muligt og se Virkningsgraden både i lav og høj ydelse , der er et eksempel her http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412 :wink:
Klik på den kedel man er interesseret i og se :wink:
Last edited by 1 on HR LUCCA; edited 8 times in total


Besvar