Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Erik48
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jan 2016 17:18

Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Erik48 » 07 jan 2016 13:58

Når man læser rundt i de forskellige underfora for de forskellige mærker pillefyr går det igen at mange har underdimensionerede pillefyr, som taber kampen fuldstændigt ved nogle få frostgrader og stærk blæst.

Det kan være svært at beregne varmetab i et gammelt hus med masser af utætheder, men om ikke andet har der i de fleste tilfælde været et oliefyr som man har kunnet tage bestik af. Et oliefyr kan let være på 20 eller 30 kW, som radiatorerne også kan afsætte, når fremløbstemperaturen går mod 80 grader.

Hvis ikke det fyr, der er stort nok, kan modulere langt nok ned når det ikke er særligt koldt, så må man vel skaffe sig noget bufferkapacitet, så det kan lukke helt ned, ligesom når det er færdigt med at lave varmt brugsvand.

Jeg kan bedre forstå det med luft-vand varmepumper, som er meget dyrere at dimensionere efter worst-case.


mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af mattiassonne » 07 jan 2016 14:37

Et utrolig godt spørgsmål!

Det er næsten i samtlige tråde hvor folk overvejer nye pillefyr, der får de som regel at vide at det de overvejer er for stort, og at et 10 kw kan klare alt.

Jeg var meget i tvivl om jeg skulle vælge MGM Comfort 15kw eller 25kw til vores 300m2 gård, som vi overtog for snart et år siden. Men jeg er knagemig glad for de 25 kw, nu her hvor den nogle blæsende nætter har stået på 15-16 kw næsten hele natten. Så vinteren kan roligt komme til Bornholm, jeg er klar! :)

(Og så skal jeg nok overveje noget efterisolering med tiden)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Bigfoot » 07 jan 2016 14:52

enig.... talen har tit været, især ved pillefyrene (stokerne er jo som regel ret store i sig selv)
Jeg ved at [tag]Zarge[/tag] prøvede at tage debatten op for noget tid siden, om der virkelig var en bedre økonomi i et hårdt presset 10kw kontra et middeldrift 16kw.

Den debat fik aldrig rigtig sat et punktum, da mange egentlig kom til kort i deres besvarelser.

selv har jeg tænkt samme tanke de sidste dage, når man ser at de her 3 graders frost, og så en god blæst, kan presse alle små pillebrændere i knæ, og efterlade kolde huse.
Min egen "lille" 15kw stoker til 120 kvm, klarer det fint og flot, og jeg garanterer for vi har varme på :great: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Men fed debat at tage op, og jeg synes den bør få nogle gode fysiske forklaringer på bordet, til hvorfor det er bedre at have et "for lille" fyr, kontra et lidt for stort.
Især når man ser på at de alle er modulerende, og med start-stop. (ligesom det nævnte oliefyr)
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af kivi » 07 jan 2016 15:33

Jeg var selv meget i tvivl da jeg skiftede til pillefyr.
Da jeg talte med smeden om, hvad kold østenvind gør ved vores hus, turde han ikke andet end sætte et 16kW op.

Det er jeg da også glad for i disse dage, men må erkende det er sjældent det kommer over 10kW ydelse.

Om det så giver mig en dårligere økonomi/drift, det ved jeg ikke.
Jeg har skiftet eltænder to gange på 3 år, så det vælter jo ikke budgettet at fyret har lidt flere optændninger.
Mvh. Ole

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Brandsen » 07 jan 2016 15:41

Halløj i forum,

Det er vel i virkeligheden en sammenblanding af flere problemstillinger :

- de store fyr som f.eks min Baxi kan levere 25kw, hvilket er mere end rigeligt,
men kan desværre komme under 6-7kw, og det er alt for meget om sommeren,
så én problemstilling er spændet i kw ikke er stort nok for mange fyr.

- hvis man så alligevel vælger at køre med 6-7kw om sommeren, så står Baxi bare
og fisefyrer, og det koster urimeligt i træpiller, så økonomien er er anden problemstilling

- så kunne man sætte akku tank på, og køre start/stop, men det kræver en hulens mere plads,
som mange ikke har til rådighed, så det er en tredie problemstilling

Så at finde det rette fyr og anlæg, der kan klare et behov fra 1kw til 25kw, er altså ikke nogen nem opgave,
når man samtidigt har et økonomisk budget at overholde, og en given mængde plads til rådighed.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af pille bruger » 07 jan 2016 15:58

Der er lidt flere forhold at tage hensyn til icon_cheesygrin.gif
Nogle er fint tilfredse med 16 gr i stuen, andre vil have 25 gr. at_the_beach.gif
Nogle huser er rigtig godt isolerede, andre har "ingen" vinduer. :skiing:
Nogle har mange m2 men opvarmer kun lidt.
Og så er der fejljusteringer new4
Man kan fint vejlede i hvilken størrelse fyr man tror der er behov for, men det må være en konkret vurdering der ligger til grund for beslutningen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af John Skov Jensen » 07 jan 2016 16:03

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Det er vel i virkeligheden en sammenblanding af flere problemstillinger :

- de store fyr som f.eks min Baxi kan levere 25kw, hvilket er mere end rigeligt,
men kan desværre komme under 6-7kw, og det er alt for meget om sommeren,
så én problemstilling er spændet i kw ikke er stort nok for mange fyr.

- hvis man så alligevel vælger at køre med 6-7kw om sommeren, så står Baxi bare
og fisefyrer, og det koster urimeligt i træpiller, så økonomien er er anden problemstilling

- så kunne man sætte akku tank på, og køre start/stop, men det kræver en hulens mere plads,
som mange ikke har til rådighed, så det er en tredie problemstilling

Så at finde det rette fyr og anlæg, der kan klare et behov fra 1kw til 25kw, er altså ikke nogen nem opgave,
når man samtidigt har et økonomisk budget at overholde, og en given mængde plads til rådighed.
Hvorfor er det et problem?
Alle nye pillefyr der sælges i dag kan jo selv slukke ned når der ikke er mere behov for varme og starter selv op når behovet for varme opstår igen.
Så de problemer du nævner er jo bare ved stokere og gamle pillefyr.

Men afgjort en fejlrådgivning/beslutning at bruge 30-40-50000 på et fyringsanlæg som ikke magter at holde ens hus varmt når behovet er størst. Bare fordi en sælger i blanke sko åbenbart har bildt dig ind at det er ok at fryse et par uger i februar.
Så kan det godt være det koster et par procent eller 5 eller 10 på virkningsgraden når fyret mest kører i det lave område. Men her på matriklen vil min kone s.. Ikke stille sig tilfreds med at sidde og varme sig ved et stearinlys bare fordi varmeanlægget et fejl dimmensioneret.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Dunas » 07 jan 2016 16:09

Jeg stod selv i samme dilemma for ca. 5 år siden, da jeg valgte et woody/scotte fyr. Her var 10 kw brænder lige kommet på markedet, men jeg valgte en 16 kw brænder, selvom mit hus er 153 kvm middel isoleret. Det har jeg aldrig nogensinde fortrudt icon_cheesygrin.gif.
Jeg har aldrig haft problemer med min brænder, heller ikke om foråret/sommer, den kan sagtens modulere ned til lav ydelse uden problemer.
Kunne højst sandsynlig klare mig med en 10 kw brænder, men jeg er tilfreds med 16 kw brænder.
Det må bare være rigtig sur røv for dem, som har valgt en for lille brænder når det bliver rigtig koldt udenfor med blæst :|.
Og ja, jeg synes også der er mange som har problemer med og få varmer, når kulden for alvor sætter ind.
Tvivler på, at der er ret meget og hente på økonomien (forbrug af træpiller) ved valg af 10 kw brænder frem for en 16 kw brænder.

Erik48
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jan 2016 17:18

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af Erik48 » 07 jan 2016 16:15

Så må man jo vælge om man skal have en flok varmeblæsere stående rundt omkring i huset når fyret ikke kan følge med, eller have en vandvarmer med elpatron når fyret bliver for stort hen imod sommeren.
Der er ikke meget fidus i et fyr der kun kan varme op når det ikke er koldt.
Hjemme er jeg fjernvarmeramt, men skulle jeg vælge ville jeg have en luft-vand varmepumpe og et pillefyr der var stort nok til -4 grader og hård blæst.

Så ville varmepumpen køre med rigtig god COP en stor del af året og fyret levere mange billige varme-kW når behovet var størst.

Man kunne jo også have en mindre buffertank, i form af en fx. 200l varmtvandsbeholder med flere spiraler, hvor fyret kører på den ene og radiatorerne trækker på den anden med en blandesløjfe.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Hvorfor har så mange underdimensionerede pillefyr?

Indlæg af kovas » 07 jan 2016 16:22

Hej.
Ham der solgte mig Ekoheaten, Var da ikke i tvivl. Ud fra mit olieforbrug lå det til et 9kw, men han sagde "køb da et 15kw det har bedre virkningsgrad i lavlast og koster kun et par tusind mere. Det er samme brænder i begge fyr, men der er to rør mere i varmeveksleren. Og det er pt justeret til at køre fra 1,3kw til 12kw. Bliver det rigtig koldt kan det jo køres op til 15kw.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar