Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny køler/kølere til computeren

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

ny køler/kølere til computeren

Indlæg af muzzie » 06 jan 2016 15:33

hej fokes.
jeg skal have ny køler til min computer da jeg er træt af at naboens lys blinker når jeg tænder min comp og jeg samtidig skal sidde med høreværn på :-)
overvejer vandkøling/ ordentlig luft køling.
min set består af.
amd phenom(tm) II x4 955 processor 3,2 ghz denne blæser der skal skiftes :-)
8 gb ram
hvad vil i anbefale?
ps håber i kan hjælpe mig:-)


Det Nye Komma
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 jan 2016 17:07

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af Det Nye Komma » 06 jan 2016 17:14

Der er flere gode muligheder. Dog har jeg et par spørgsmål.

Hvad er dit budget? Det er ret vigtigt.
Har du et ordenligt flow i kabinettet? Hvilke blæsere har du? Hvad har du plads til?
Hvilket grafikkort har du? De kan også larme en hel del.
Hvor stille ønsker du at computeren bliver?

muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af muzzie » 06 jan 2016 17:43

mit budget hedder nok 1000 kr ca.
jeg har et miditower hvor der sidder blæser bag til kun.
geforce gtx 750 ti
der er ikke meget plads.
det skal ikke larme som 32 db i hvertfald. sådan omkring de 20 måske :-)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af triumph » 06 jan 2016 18:49

Jeg har ingen forstand på pc køling, men du kan jo se her:
http://www.aliexpress.com/w/wholesale-p ... eedQuery=n

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af Brandsen » 06 jan 2016 19:33

Halløj i forum,

Det er bestemt ikke sikkert problemt skyldes blæseren som sådan, de fleste blæsere
er jo nærmest lydløse, det der giver støjen er som regel luftindtaget eller spjæld ved
udblæsningen.

En grundig rensning kan også somme tider hjælpe, et computer kabinet kan jo nærmest virke
som støvsuger, sådan indmad, spjæld, filtre bliver fyldt med støv og møg, og ikke mindst
kan vingerne på blæseren blive helt 'tykke' af snavs, med ubalance og støj til følge.

Vil foreslå lige at kontrollere disse ting, inden der investeres en tusse til anden køling.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af JFinderup » 06 jan 2016 20:04

Både harddisk, strømforsyning og skærmkort kan i den grad også være støjkilder!
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Det Nye Komma
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 jan 2016 17:07

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af Det Nye Komma » 06 jan 2016 21:09

Brandsen har en god pointe. Rengør kabinet og alle kølere og gitre først.

Antec KÜHLER H2O 1250 er dog en ganske fornuftig vandkøler til circa 550, mens at den mindre model 650 kan fås 100 kroner billigere. Corsair Hydro Series H105 koster ca. 1000, og er en smule bedre end Antec 1250, men nok ikke 450 kroner bedre. Ud af dem ville jeg vælge Antec 1250, da der er meget at hente for pengene.
Disse relativt billige vandkølere har dog ikke særligt stærke pumper, men det burde være helt fint til dine behov.
Hvis du insisterer i en stærkere løsning, så vil jeg skippe Corsair H105 og øge budgetet med 200 kroner for at få mig en NZXT Kraken X61. Det er en rigtig lækker køler.

Luftkøling er lidt simplere og billigere. Cooler Master Hyper 212 Evo koster omkring 300 kroner, mens at en Noctua NH-D15S leverer yderst effektivt ydelse og koster 650.

Ud af disse kølere er Kraken det bedste, men Noctua luftkøleren er også rigtig god. Den vejer dog godt til, så vær sikker på at bundkortet kan tage det. Corsair H105 kommer på 3. pladsen, men Antec 1250 er dog ikke så langt bag den.

Som Brandsen nævnte, så rengør dog computeren først.
Skulle støjen blive ved, så vær sikker på at CPU køleren er den største støjkilde.
Skulle kabinetblæsere være synderne (slidte lejer, blade som ikke er i balancer, etc), så kan de erstattes af Scythe, Noctua, Akasa, Spire, eller andre blæsere. 60-150 kroner per blæser, alt efter dimensionerne. De nævnte er meget stille.
Grafikkortet kan også være hovedproblemet, men her kan man også købe bedre kølere.

Skulle det være strømforsyningen, så kan det blive dyrt. Der er ikke meget andet at gøre end at købe en ny, og man får desværre tit hvad man betaler for. De billige har svingene kvalitet hen over feltet, og larm er langt fra det værste problem man kan få med dem. Det er ret vigtigt at komponenterne får den strømstyrke, som er meningen.

Ja, det blev en længere smøre. Held og lykke med projektet -- måske skal der ikke andet end lidt knofedt og trykluft til. :)

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af Flammen » 06 jan 2016 21:35

på stationære pcèr sidder PSU tit i toppen at kabinettet. problemet er bare at den blæser køleluften ind. de fleste ved jo godt at varm luft stiger op, og derfor burde PSU blæse ud istedet. løses let ved at bytte ledningerne i PSU, så den løber modsat.
der ud over kan man i de fleste kabinetter monterer flere kølere. monterer man feks. 3 ekstra papst 36db ventilatorer, og bytte ledningerne i stikket så de får +5 og +12volt= 7volt, så siger de nærmest intet, men giver stadig masser af køling.
det er nok de simplese OC tricks.
hjælp dig selv med de simple tricks, og du når langt.

ps. kølerne på mange af de billige GPUèr er nogle frygtlige støjsendere. de kan dog skiftes til en væsentlig bedre kvalitet til små penge

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af Tom_AT » 07 jan 2016 00:00

muzzie skrev:mit budget hedder nok 1000 kr ca.
jeg har et miditower hvor der sidder blæser bag til kun.
geforce gtx 750 ti
der er ikke meget plads.
det skal ikke larme som 32 db i hvertfald. sådan omkring de 20 måske :-)
Som andre skriver.
Start med rengøring. Og overvej så at skifte blæseren i bag til en low-noise. Få også en tilsvarende blæser monteret i front, så de 2 blæsere til sammen laver et godt flow igennem kabinettet.

Når ud kigger CPU køler, så vær også obs på at du får købt en der passer på CPU soklen. Der gør langt de fleste. Men man kan være ude for at nogle sælges kun med fx Intel montering.

www.coolerkit.dk Er en af landet bedste webshops når der gælder køling af computer. Uanset om det er vandkøling eller luft. I dit tilfælde ville jeg klart gå efter noget fornuftig luftkøling. Jeg har samme CPU som du har og en køler til ca 400,- som ikke siger et kvæk. Kan ikke lige huske hvad det er for en model :lol:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: ny køler/kølere til computeren

Indlæg af Tom_AT » 07 jan 2016 00:04

Flammen skrev:på stationære pcèr sidder PSU tit i toppen at kabinettet. problemet er bare at den blæser køleluften ind. de fleste ved jo godt at varm luft stiger op, og derfor burde PSU blæse ud istedet. løses let ved at bytte ledningerne i PSU, så den løber modsat.
der ud over kan man i de fleste kabinetter monterer flere kølere. monterer man feks. 3 ekstra papst 36db ventilatorer, og bytte ledningerne i stikket så de får +5 og +12volt= 7volt, så siger de nærmest intet, men giver stadig masser af køling.
det er nok de simplese OC tricks.
hjælp dig selv med de simple tricks, og du når langt.

ps. kølerne på mange af de billige GPUèr er nogle frygtlige støjsendere. de kan dog skiftes til en væsentlig bedre kvalitet til små penge
Hvorfor rode med at pille stik ud ?
Når PSUen i forvejen er åben er det jo bare at vende blæseren. Mange blæsere er kun lavet til at køre en retning. Vendes omløbsretningen flytter de ikke det luft de var tiltænkt.

Hvad blæser angår. Så er der sket meget siden sådan en 36db Pabst blæser var moderne. MAn kan få rigtigt gode billige low noise blæsere der støjer under 12 db.


Besvar