Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af knaldhatte » 05 jan 2016 07:43

HR LUCCA skrev:Ved ikke rigtig om man kan få røg temp op på 127 gr ved 100 ydelse på et fyr der er indstillet korrekt ?
Hvis man kan er muligheden at det ikke kan yde mere :?
Men skakt temp ser da fint ud :wink:
Præcis det er røg temp der bekymre mig.... Tror jeg næste gang er dernede må gå den brænder efter igen, og der må komme noget træk et sted fra, måske er der så meget træk i skorstenen at blæser faktisk skal sænkes meget mere end standart tal..

Skakt temp er der styr på. Det var dårlig vedligeholdelse af fyr :shock: men det er der styr på :great:


brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af brianrasmussen » 05 jan 2016 09:17

Hvad er ideen med at åbne by-pass'et, det for man da kun højere røg temp af ????

xkfc

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af xkfc » 05 jan 2016 09:43

brianrasmussen skrev:Hvad er ideen med at åbne by-pass'et, det for man da kun højere røg temp af ????
Jeps, det sænker virkningsgraden på kedlen, og sender varmen ud gennem skorstenen.
knaldhatte skrev:Præcis det er røg temp der bekymre mig.... Tror jeg næste gang er dernede må gå den brænder efter igen, og der må komme noget træk et sted fra, måske er der så meget træk i skorstenen at blæser faktisk skal sænkes meget mere end standart tal..
Skakt temp er der styr på. Det var dårlig vedligeholdelse af fyr :shock: men det er der styr på :great:
Det er trækstabilisatorens opgave at der ikke kommer for meget falsk træk forbi bålet. Jeg har selv 2 stk, og de har begge været næsten fuld åben under blæsten.
Hvis din herd næsten ikke har piller liggende og bålet er meget magert og hvæsende så er der meget falsk luft, men ser bålet normalt ud bør det ikke være nødvendigt at justere blæsertal.

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af brianrasmussen » 05 jan 2016 09:59

Ja, også derfor det ikke giver mening at åbne når by-pass'et når man mangler varme.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af paw » 05 jan 2016 10:09

brianrasmussen skrev:Ja, også derfor det ikke giver mening at åbne når by-pass'et når man mangler varme.
Korrekt :great:
by-pas skal åbnes hvis man døjer med kondens i kedel eller skorsten, ellers skal den være lukket


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af paw » 05 jan 2016 10:31

Der er monteret trækstabilisator 2 meter over hvor røgrøret går ind i fyret. Fyret er i stue etage og skorsten går ud på taget ovenover 1.sal. træk stabilisatoren står og klapper en gang imellem. Det blæste dog også dernede så alt normalt der. Men det er den type hvor der er en gevindstand på den og der står den skal være skruet 5cm ud (altså vægt klodsen)

Jeg sidder med 2 spørgsmål
Evt. kan et 16KW tunes til yde mere ?
Det kan da ikke passe blæser tal skal mere end 2 under standart ?

Den skrue til trækstabilisator kan du roligt skue i bund, så den reagerer på det mindste vindpust.
16 kw kan uden problemer laves om til 20 kw :great:
Blæser tal kan variere meget afh af skorsten, vindforhold, piller osv.
Min erfaring er at standard tal til blæser, som regel er lige høje nok, men de KAN passe lige i øjet, mens man sommetider skal stille blæser tal både op og ned for at det kører ok.
Nedad med blæser tal i 10-50 og 100 % til det ryger, en % hver gang, og så en % op så den ikke ryger, så burde det passe, ca :great:

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af knaldhatte » 05 jan 2016 13:12

ok træk stabilisatoren bliver skruet i bund så....

Grunden til hæve den bagerste plade ( bypass ) er at hav fik kondens i skorsten. Der er Isokern i skorstenen.

Hvordan tuner jeg den til 20kw ? er det bare hæve ydelse ved 100% til 20kw ?

Det kan sagtens være han har unormalt meget træk og blæseren faktisk blæser alt for meget. Syntes dog den flamme så iorden ud. Men det må jeg jo lige efter justere om 2uger. Imens kan jeg jo tune den op til 20kw så den ikke har problemer.

xkfc

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af xkfc » 05 jan 2016 13:32

I menuen kan ydelsen ændres til 20kW, men det kræver en grundjustering af brænderen. Det kan være smart at gøre hvis fyret kører 100% uden at komme op på setpunkt, men så løber der jo også omkring 85kg igennem pr døgn. Ved at skrue op bliver der mulighed for at presse 105kg igennem i døgnet.

Men mon ikke det automatisk arter sig nu når vinden lægger sig lidt. Vores fyr arbejder også som tosset, og i den lokale sportshal har vi for en del år siden udskiftet elvarme med 3stk panasonic luft til luft varmepumper, tidligere har de fint kunne varme hallen op selv i minus 17° har det aldrig været noget problem, i går var temperaturen droppet til 15° selv om alle pumper kørte på MAX.

Det er meget vigtig at sammenholde det faktiske forbrug med hvad styringen skriver, for skriver den 70kg men man kun fylder 50kg på så er det klart at fyret halter efter, det er jo bare en lommeregner med en termostat icon_cheesygrin.gif

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af knaldhatte » 05 jan 2016 13:39

Ja men prøv gå ind og tjek ydelsen. Den har holdt 70grader i nat efter jeg gav den service igår. Men kører 80-100% Hele tiden. Hvad også mærkeligt ved den er den kan finde på tage ydelse af når den er på 65grader selvom setpunkt er 70 og så falder den endnu mere i ydelse.... Det helt fuck up det fyr.... Kan jo ikke passe at et fyr 16kw skal kæmpe sådan for varme 216m2 op. Trods der blev vejet piller igår så passer pille mængden ikke på stokercloud. Han bruger ca 40kg/dag. Der står den allerede har brugt 40kg idag og det har han ikke....

xkfc

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af xkfc » 05 jan 2016 14:08

knaldhatte skrev:Ja men prøv gå ind og tjek ydelsen. Den har holdt 70grader i nat efter jeg gav den service igår. Men kører 80-100% Hele tiden. Hvad også mærkeligt ved den er den kan finde på tage ydelse af når den er på 65grader selvom setpunkt er 70 og så falder den endnu mere i ydelse.... Det helt fuck up det fyr.... Kan jo ikke passe at et fyr 16kw skal kæmpe sådan for varme 216m2 op. Trods der blev vejet piller igår så passer pille mængden ikke på stokercloud. Han bruger ca 40kg/dag. Der står den allerede har brugt 40kg idag og det har han ikke....
Min vurdering er at det er afvejningen den er gal med, først når den påfyldte mængde piller stemmer overens med hvad styringen skriver yder fyret det det skal. Jeg har set mange gange at NBE afvejningssystemet med de 6min ikke holder vand når fyret går i drift, netop derfor starter jeg altid med at følge anvisningen på de 6 minutter, kører et par dage fylder piller på dagligt, udregner forskellen i % og ændrer autoberegneren og justerer luften, alle de fyr jeg kommer ved yder dermed de 16kW som de skal kunne. :great:
Det bedste var naturligvis om der var en vægt som afvejede hver gang sneglen drejede og man kunne hælde f.eks 5g på af gangen.


Besvar