Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indregulering af gulvvarme

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af kivi » 03 jan 2016 21:32

Har lige tjekket min, hvis jeg sætter den på max konstant tryk, så ryger den op på 40w, hvilket da burde give noget mere flow.

Det kan som sagt også hjælpe på luft/skidt der sidder et sted, men lad den køre natten over.
Mvh. Ole


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 03 jan 2016 21:56

har du flowmålere på din manifold. hvad ligger de på ved normal drift?? ved godt det ikke kan bruges i mit tilfælde, men kan jo give lidt et hint, om jeg har mere end bare et flow problem

pendec

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af pendec » 03 jan 2016 22:14

Hej,
Jeg har lige læst de mange indlæg igennem, og synes lige jeg skulle komme med lidt input, da jeg selv har døjet med problemer de sidste 24 timer, pga. fejl/luft i gulvvarme anlægget. Jeg har selv 4 kredse og originalt købt pannex anlæg, fik dog pumpen udskiftet, da jeg ville have en grundfoss pumpe på istedet for den anden de leverede med.

Tilbage til emnet,
- Har du checket at du har nok tryk på gulvvarme anlægget, og at du ikke har luftlommer i rørene?
(du slukker alle pumper udenfor anlæg og den på gulvvarmen, skruer op eller piller termostat af, og sikrer stiften virker og masserer den så du kan se den virker.. Du har også temp målere ved flowmålere i toppen, den skulle gerne gå til MAX 60-70g(afhængig af kedel), og når du så starter på at smide vand i rørene, så du sikrer trykket er ok, vil du se temp falde rigtig hurtigt til 10-15 grader (da du smider koldt vand igennem til at fylde op med.
- Du har sikkert luftventiler på rørene udenfor gulvvarmen og dem checker du et par gange (mens pumper er slukket) om der kommer luft eller vand ud (vand+, luft dårligt så hold dem åbne til der kommer vand ud).

Omkring cirkulationen , så ryger vand igennem termostat opad med pumpen, og tilbage igennem (recirkulering) i bunden hvis temp er højere end termostat. Når termostat lukker, så trækker pumpen mere, og vandretningen er tilbage igennem pumpen. Og rolig der sidder en ensretter i bunden så vandet kun løber en vej.

Er trykket på gulvvarme anlæg ikke korrekt, så får du ikke cirkulation, og du kan ikke regne med flowmålere og tryk.
Er det ikke et luft problem men pumpen, kan du se når pumpen er på III eller I, for så er trykket iflg. flowmåler rigtig meget forskelligt (går fra 3 til 6). Jeg kører altid på laveste tryk men har ingen 1. sal eller så mange kredse, så det virker ok med "I" indstillingen her.
Hvis du ingen forskel ser på flowmålere når du skifter pumpehastighed, så kan det være der fejlen ligger, altså pumpen. billederne ser dog ud som mit anlæg. (Eller igen tryk på rørene og mangel på vand i rør/luft i rør)

Omkring Temperatur på gulvvarme i cirkulation, husk at få termostat taget af et par gange i sæsonen, for den sætter sig fast, og derfor skifter temp så ikke på flow i gulvet selvom du skruer op på 6 eller andet, så rens stift ofte nok og masser, så den virker. Du kan hurtigt se den virker, når temp måler i toppen ryger i top til 60g uden termostat monteret, gør den ikke, så skal stiften renses/masseres. Her bruger jeg en hammer med 6-7 slag, og så bagefter 5-10 tryk på stift, så virker den.

Lige nu venter jeg selv på gulvvarmen (har 40grader valgt her) mens kedel varmer op igen, efter ny opfyldning med rigtig koldt vand, som altså kræver masser af energi at varme op igen.
Det er ikke sjovt når vvs'ren ikke laver arbejdet korrekt, og ikke påfylder anlæg efter han har rodet og taget trykket på det hele. Fandt da ud af det igår efter jeg ville have flere kredse aktive ;)

edit: Husk (personlig erfaring), Det kan være, at du ikke bør have forskellige tryk på pumperne udenfor gulvvarmen og på den som sidder i dit gulvvarme anlæg, da for højt tryk på gulvvarme pumpe kan tage recirkuleringen hurtigere end varnd udefra på venstre side af termostat, som måske er på "I" og gulvvarme pumper er på "II", det har aldrig virket her. Jeg har så også ens pumper på begge sider.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 03 jan 2016 22:31

hmm..

har haft vandet af, for at skifte flowmålere, hvor efter der er fyldt vand på hele systemet igen, (fyr står i kælder).. derefter åbnet alle kredse, tændt pumpe på fuld skrald, og jo kunne høre der var luft lommer i strengende, men forsvandt hurtigt igen...

så tror ikke jeg har noget luft problem i systemet...

pumpe i kælder ved kedel står på autoadapt og har fint kunne varme stue plan uden problemer.. og har ingen problem med at få 50 grader på 1 sal, så pumpen i kælderen må jo levere tryk nok..

så ved ikke hvor mit problem kan ligge? er pumpen virkelig for lille til 5 krede eller??

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 03 jan 2016 22:55

Der kommer varmt vand til gulvvarmen shounten.. også ud i gulvet.. som du kan se, kan jeg nemt få 50grader ud i gulvet... men det flowet er mit problem tror jeg... jeg aner ikke noget om det... så fortælle bare, og håber andre kan hjælpe til problemet :)


pendec

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af pendec » 03 jan 2016 23:00

Som andre skriver, hvis det kun er flow/tryk du vil ændre på, så kan jeg personligt se forskel på en "I" indstilling og "III" , så ændres flowmålere hurtigt når der er åbnet for kredsene. Ser du ikke det, så må det jo være pumpen som er problemet og ikke fungerer.

Jeg kan se forskellen også når kun 1 kreds ændret , især hvis det er på "III" jeg kører(prøver) , det er aldrig en indstilling jeg har behov for. "I" er standard her og har været i mange år.

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af Olaf13 » 04 jan 2016 02:30

Måske skidt i pumpen har før set noget fehår i propellen.

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af Carslen » 04 jan 2016 06:49

På min Roth manifold indregulere man flowet under telestaterne. Flowmålerne skrues helt op og så sidder der en skrue til at justere flowet/længden af slangerne. Ved ikke hvordan det er på din model. Blot til info
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af Optimisten » 04 jan 2016 19:07

Bare et skud i blinde baseret på dine observationer - er dit anlæg fyldt og totalt udluftet overalt - der er ikke noget som luft, der kan ødelægge funktionaliteten på et varmeanlæg.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Indregulering af gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 04 jan 2016 20:05

Det går jeg stærkt ud fra, da der sidder auto udlufter på alle anlæg... både ved fyret og begge gulvvarme kredse..og kan heller ikke høre på nogle pumper at der skulle være luft i..


Besvar