Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Energipil

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Energipil

Indlæg af fryseren » 31 dec 2015 12:01

Det er det jeg har i haven. (næsten helt sikker)

Ser ud som om det nok er den "dovnes" svar på at lave nem energihøst.

Men den kan jo ikke bruges som privat person, så samme måde som f.eks Energipil.
Nederste del som brænde stykker og den øverste som flis til haven.

Eller hvis man har et flis fyr, så hele pilen som flis.



Efter at have brugt elefantgræs som optændning vil jeg end ikke overveje at smide fliset elefant græs i et flis fyr, jeg tror det vil smelte.

Jeg tror det skal laves til piller/briketter før det kan bruges som brændsel i vores små fyrkamre. (men hvad ved jeg ??)


Men spændende ser det sgu ud :)


calle

Re: Energipil

Indlæg af calle » 31 dec 2015 12:02

Hej Fryser.

Håber ikke du fryser alt for meget i den her kolde vind. Fy for pyffer det føles koldt.

Jeg har brændt meget pil, poppel og kastanje af i brændeovnen, men det skyldes alene, at det var gratis, samt fældet og i håndterbare stykker. Når det er klart til at fyre med, vejer det ikke alverden, og der skal fyres ind temmelig ofte. Selv om træet er gennemtørt, synes jeg det egner sig bedst til at brænde med et forholdsvist stort bål. Desuden skal jeg i sagens natur tømme askebakken ofte. Jeg kan godt se ideen med at skære brændestykker, der ikke skal flækkes, men ellers er der jo det samme arbejde med skidtet, hvadenten det er bøg eller pil.

Venlig hilsen

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Energipil

Indlæg af fryseren » 01 jan 2016 11:38

Godmorgen og Godt nytår. :)

Fryser skam ikker her, fik skiftet de sidste 4 kvm ruder til lavenergi i foråret, repareret et par seriøst utætte døre vinduer.

Kører udelukkende med brændeovn til opvarmning at min 181 kvm villa fra '73
Selv med den ret kolde vind de sidste dage har jeg ind i mellem måtte lade den gå ud og åbne et vindue eller to :D


Min ide med energipilen var at købe et noget gammelt "lort" med i alt 4 hektar jord. (2 ville være nemme at smide pil på)
Leje huset ud for så lejeren dækkede ejendomskatter, 2% forrentning af mine penge + benzin når jeg skulle afsted og fælde/hente pil.

Smide pil op, og så holde mit hus, min søsters hus og "lortet" varmt med pilebrænde. Ligesom at søster og jeg fik noget flis til vores haver.

Udover de 2% forrentning ville det også give os en samlet brænde/flis besparelse på samlet 13-14.000 om året.


MEN det sted jeg kiggede på blev sgu solgt til nogle andre :(

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Energipil

Indlæg af fryseren » 02 jan 2016 19:34

Minus 3 grader - østlig stiv kuling - bor ca 2 km fra en østkyst

Brændeovnen på ca 1/3 del luft
Lader den brænde så lang tid at den kun lige kan sætte fut i de næste klodser der hældes på.
20 grader i det koldeste lokale :)

Jeg er glad for mit gamle HESS anlæg :)

calle

Re: Energipil

Indlæg af calle » 02 jan 2016 20:41

fryseren skrev:Minus 3 grader - østlig stiv kuling - bor ca 2 km fra en østkyst

Brændeovnen på ca 1/3 del luft
Lader den brænde så lang tid at den kun lige kan sætte fut i de næste klodser der hældes på.
20 grader i det koldeste lokale :)

Jeg er glad for mit gamle HESS anlæg :)
Hej Fryser.

Jeg fyrer i begge mine ovne på præcis samme måde. Tror det er første gang, at jeg har oplevet, at den i udestuen døjer med at holde trit. Knægten er i Estland de her dage og melder om minus 14 grader derovre. Så tror da pokker, at der er koldt her.

Venlig hilsen


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Energipil

Indlæg af fryseren » 02 jan 2016 22:21

calle skrev:Hej Fryser.

Jeg fyrer i begge mine ovne på præcis samme måde. Tror det er første gang, at jeg har oplevet, at den i udestuen døjer med at holde trit. Knægten er i Estland de her dage og melder om minus 14 grader derovre. Så tror da pokker, at der er koldt her.

Venlig hilsen
Jeg tror nu godt jeg ville kunne klare yderliger kulde med samme vind.
Måske 10 graders frost, hvis jeg giver lidt mere luft til ovnen og så skruer op til trin 2 på blæseren i HESS'en.
Dvs ca 220 watt i strøm til den, mod de 178 den trækker på trin 1.


Jeg ved at jeg kan klare -15 og stiv kuling hvis jeg altså fodrer ovnen godt og sætter HESS's på trin 3 (255 watt til blæseren)
Men grundet støjen fra alt den luft, så foretrækker jeg at sætte GAS fyret til at supplere brændeovnen, frem for at skrue HESS'en op på trin 3.


Besvar