Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af Zarge »

Hejsa...
Jeg har et ip kamera hængende i loftet over min lille guldklump,
Udklip.JPG
Synes det er genialt lige at kunne kikke til hende fra tid til anden...
MEN nu kom jeg så til at tænke på... Hun ligger ofte med åbne øjne og kikker "lige op i kameraet" det lyser jo svagt i mørket, og er nok derfor interessant... Her kommer så problemet... IR dioderne... Er det mon noget øjnene tar skade af?
Har læst lidt rundt på nettet, og der er vist meget delte meninger...
Jeg (og især fruen...) vil nødig undvære kamerat, det er så hyggeligt lige at kunne kikke til hende uden at forstyre... ;-)
MEN hvis det er skadeligt for hende skal det naturligvis ud!
Det er bare et billigt PT kamera fra aldi, men jeg påtænker at købe et bedre kamera, men det ændre vel ikke noget?
Er der nogen der har forstand på den slags?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af Jens »

Ud fra det udelukkende er "nice to have" og ikke "NEED to have", - så ville jeg helt klart fjerne det.

1. Der er delte meninger om det -> det er altså ikke entydigt helt uden problemer, - i hvert fald ikke med 100 % garanti.
2. At lade jeres magelighed gå forud for hendes sikkerhed, - nej vel ?
3. Hun kan IKKE vælge det fra, ej heller sige fra endnu - altså er hun tvunget til at se i disse røde dioder, som sikkert også trækker blikket til sig :(
Og det nok det værste i mine øjne, hun har ikke valget, - der er bare de ski.. røde dioder hele tiden :evil:
4. Hun har vel også ret til lidt privatliv :wink:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af John Skov Jensen »

Infrarød lys, eller varmestråling, udsendes fra alle objekter med en temperatur over det absolutte nulpunkt, ca. -273 grader C.
Så hvis du vil beskytte dit barn mod ir stråling vil det være bedst at lægge hende et meget koldt sted :shock:

De infrarøde dioder på kameraet udsender kun ganske lidt varmestråling, ir lys. Hvad de derimod er fortrinligt til, er at MODTAGE ir lys, varmestråling fra dit barn.

Som synligt lys, er ir varmestråling blot elektromagnetiske bølger. Hvor synligt lys ligger i området 0,4-0,7 Mikrometer (µm) er ir stråling karakteriseret ved at have en bølgelængde på 0,7- Mikrometer til 1 millimeter

Så med tanke på fysikkens love vil jeg mene det er helt uden betydning om du har det kamera tændt eller ej. :great:
xkfc

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af xkfc »

Dejlig bette guldklump, man drømmer sig helt tilbage i tiden, men i dag hvor mine piger er 18 og 19 må man jo bare konstatere at hver alder har sin charme :D

Man ang. overvågningen, så er det ikke noget vi har brugt, der fantes nok ikke kamera overvågning der var til at betale dengang, men selv babyalarm blev valgt fra, og spørgsmålet er nok hvad det gør godt for, og om man ikke er overpyldret. (Ikke personlig ment) Normalt kan man jo temmelig tydelig høre hvis de er utilfreds. :great:
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af Zarge »

Tak for svarene :-)
Tja overpyldret, det tror jeg nu ikke jeg/vi skal ha skyld for ;-) Det er vist mere et spørgsmål at det er hyggeligt at se hvordan hun bumler rundt når hun er alene ;-)
Og ang privat liv, så FAME NEJ!! og da SLET IKKE når hun bliver ældre... O:-P
Hæhæ spøj tilside. Kameraet bliver, men jeg har slukket ir dioderne, og roder med en ekspern irlyskilde som lyser rummet op, men i en vinkel så hun ligger i "skygge" af sengen, så kommer der ikke direkte ir ned til hende, men det gir fint lys til kameraet... :-)

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af Lau »

Ip kamera?? Jamen så kan jeg tilføje at man anbefaler at de ikke udsættes for den stråling der opstår fra mobiltelefoner og routere, samt visse babyalarmer (alle babyalarmer anbefales at placeres så langt væk fra babyens hoved som muligt, hvis alarmen SKAL være i barnevognen, så skal den ned i fodenden).
Strålingen nedsætter udviklingen på barnet og kan virke skadelig på sigt, spædbørn er specielt modtagelige..

Fjern det skidt (",) - jeg personligt syntes også det er rart at slippe for al den passen på og være forsigtig med om barnet nu skulle komme til at græde i et par minutter før man hører det.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af John Skov Jensen »

Det vigtige her er jo bølgelængden. Bølgelængden på strålingen er det der adskiller synligt synligt lys fra f.eks røntgen stråler som jo er potentielt farlige for nogle celler i din krop.
Ir og synligt lys ligger ved siden af hinanden.
Alle objekter udsender ir lys, varmestråling hvis de er varmere end -273 grader
Så beskyt jer selv og jeres familie bedst muligt, grav et dybt hul i jorden og støb et betondæksel.
Eller pak dig ind i sølvpapir, blanke overflader er eminente til at reflektere varmestråling

Nej spøg til side
Det er let at snakke om at stråling er farligt, også selv om man ikke nødvendigvis ved hvad ir lys er.
For din radiator eller din gulvvarme udsender jo ekstreme mængder af varmestråling når der er tændt for pillefyret.
xkfc

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af xkfc »

John Skov Jensen skrev: For din radiator eller din gulvvarme udsender jo ekstreme mængder af varmestråling når der er tændt for pillefyret.
Det tager bare sin tid at blive brun icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af MichaelK »

John Skov Jensen skrev:Det vigtige her er jo bølgelængden. Bølgelængden på strålingen er det der adskiller synligt synligt lys fra f.eks røntgen stråler som jo er potentielt farlige for nogle celler i din krop.
Ir og synligt lys ligger ved siden af hinanden.
Alle objekter udsender ir lys, varmestråling hvis de er varmere end -273 grader
Så beskyt jer selv og jeres familie bedst muligt, grav et dybt hul i jorden og støb et betondæksel.
Eller pak dig ind i sølvpapir, blanke overflader er eminente til at reflektere varmestråling

Nej spøg til side
Det er let at snakke om at stråling er farligt, også selv om man ikke nødvendigvis ved hvad ir lys er.
For din radiator eller din gulvvarme udsender jo ekstreme mængder af varmestråling når der er tændt for pillefyret.

Mon ikke Lau tænker på signalet fra IP kameraet, altså det WIFI signal som kameraet kommunikere med?
IR stråling burde ikke udgøre nogen risiko, netop på grund af bølgelængden. Jeg synes mere jeg ville flytte
IR kilden væk fra barnets synfelt, alene for at det ikke skal forstyrre barnets nattesøvn :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Er infrarødt lys fra kamera skadeligt for øjnene...?

Indlæg af John Skov Jensen »

xkfc skrev:Det tager bare sin tid at blive brun icon_cheesygrin.gif
Ja, specielt når varmestråling fra din gulvvarme er infrarød stråling og ikke ultraviolet stråling som er det man bliver brun af icon_cheesygrin.gif

Besvar