Manglende varme i campingvogn

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Bjarne B. »

Hej

Jeg har en campingvogn med en Trumatic gasovn og og køkken med to gasblus. Jeg har et problem med, at der næsten ikke kommer gas frem, hvis flasken er ca halv tom/fuld. Der er lavet gastest på den for nylig af den tidligere ejer, og det virker fint, så længe flasken er ny. Har i noget bud på, hvor problemet ligger?

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Oldgaard »

skift regulatoren
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tror nærmere problemet er sommergas.

Gas blandes normalt af propan og butan. Så vidt jeg husker er propans kogepunkt lavere og derfor bruges det som vintergas uden butan.
Hvis man så bruger sommergas under butans kogepunkt holder flasken op med at levere gas, når den er halvtom.

Så skal man holde sig til gammel viden, så sørg for at købe vintergas til brug om vinteren og så drop de nymodens glasfiber flasker, de leder varmen for dårligt og derfor kan de ikke fordampe nok gas til et anstændigt forbrug.

Hvis du vil teste teorien, så overhæld flasken med varmt vand, hvis du får gas er problemet fundet.
Bjarne B. skrev:Hej

Jeg har en campingvogn med en Trumatic gasovn og og køkken med to gasblus. Jeg har et problem med, at der næsten ikke kommer gas frem, hvis flasken er ca halv tom/fuld. Der er lavet gastest på den for nylig af den tidligere ejer, og det virker fint, så længe flasken er ny. Har i noget bud på, hvor problemet ligger?
Mvh. Sophus
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Bjarne B. »

Det med sommer/vinter gas var nyt for mig. Jeg har taget flasken med hjem for at teste den med gasbrænderen, og det virker fint. Jeg prøver at lune den på gulvvarmen herhjemme og så køre ned og sætte den i campingvognen igen. Så må vi se...
Ved i, om regulatoren skal være en bestemt, eller kan jeg bruge den, jeg har siddende på min gamle gruekedel?
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Bjarne B. »

Regulatoren på campingvognen er forøvrig kun nogle måneder gammel.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Hjemme teori »

Problemet opstår kun ved drift og faktisk kun ved kontinuerlig drift, hvilket også er grunden til at kopmpositflasker ikke er så egnede til nogle typer drift.

Læs evt. http://www.kosangas.dk/privat/ny-gasbru ... in-flaske/

I gamle dage har jeg set lister med hvor meget gas en flaske kunne fordampe ved forskellige temperaturer
Bjarne B. skrev:Det med sommer/vinter gas var nyt for mig. Jeg har taget flasken med hjem for at teste den med gasbrænderen, og det virker fint. Jeg prøver at lune den på gulvvarmen herhjemme og så køre ned og sætte den i campingvognen igen. Så må vi se...
Ved i, om regulatoren skal være en bestemt, eller kan jeg bruge den, jeg har siddende på min gamle gruekedel?
Mvh. Sophus
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af lamborg »

hmm lige netop Kosangas har et blandingsforhold i deres F gas hvor de kun bruge en lille del butan men som der står i Sophus link så er det ikke flaskens skyld men regulatoren . Den laver en flaskehals så når forbruget overstiger det regulatoren kan give så komprimere gassen igen og derved fryser den. Det har i sikkert også set når mna bruge en tagpapbrænder til ukrudt om sommeren . Det er også derfor at vi bruger 33kg flasker til komfuret i storkøkkenet for der er skruegevind og ingen regulator på for vis der var det ville vi have samme problem når fruen fyre op under alle 4 kæmpeblus :-) . jeg var faktisk ved at tænke på at skifte til 11 kg fordi 33 kg koster omkring 900 kr flasken så ville vi fakstisk få over 11 kg foræret men den går ikke :-(
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Hjemme teori »

Regulatoren kan godt være en flaskehals, men medmindre det er en meget stor campingvogn er det altså ikke problemet. Jeg har komfur på flakegas med 30mbar regulator og den levere rask væk 7-8kW helt uden problemer. Og flasken fryser altså ikke pga. af regulatoren, men fordi gassen som er på væskeform fordamper (det kræver varme). Løber jeg tør midt på vinteren, kan der godt være lidt tilbage i flasken (stål), men jeg bruger jo heller ikke kontinuerligt, men normalt 20-60min dagligt, derfor kan den normalt tømmes helt, da den har god tid til at blive "varm" indimellem.


Grunden til at i har brug for at bruge en 33kg, er at den kan fordampe mere gas end en 11kg kan, men når nu du ikke har reduktionsventil på, mener jeg godt de må sammenkobles, så hvorfor ikke høre din gas-smed om han kan lave det, så du kan sammenkoble flere 11kg. flasker, så kan du spare alligevel. Jeg har i hvert fald før set 33kg flasker monteret sammen.
lamborg skrev:hmm lige netop Kosangas har et blandingsforhold i deres F gas hvor de kun bruge en lille del butan men som der står i Sophus link så er det ikke flaskens skyld men regulatoren . Den laver en flaskehals så når forbruget overstiger det regulatoren kan give så komprimere gassen igen og derved fryser den. Det har i sikkert også set når mna bruge en tagpapbrænder til ukrudt om sommeren . Det er også derfor at vi bruger 33kg flasker til komfuret i storkøkkenet for der er skruegevind og ingen regulator på for vis der var det ville vi have samme problem når fruen fyre op under alle 4 kæmpeblus :-) . jeg var faktisk ved at tænke på at skifte til 11 kg fordi 33 kg koster omkring 900 kr flasken så ville vi fakstisk få over 11 kg foræret men den går ikke :-(
En flaske bliver varm, når man komprimerer en gas, så ovenstående passus med rødt forstår jeg altså ikke, mener ikke det giver mening.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Hjemme teori »

Og i linket, står der faktisk at flasken holder længere til forbruget hvis der sidder regulator på, da flasken så kan køre med et lavere tryk og derved kan fordampe mere.

Citat:
"Har man brug for et højt tryk efter trykregulatoren, fx 1 bar til en ukrudtsbrænder, vil flasken hurtigere gå "død", end hvis man med samme forbrug, ved et tryk efter regulatoren på 30mbar, vil det vare længere før flasken går "død"."

Det er så måske også grunden til at du ikke kan få nok gas ud af en 11kg, da dit komfur skal have gassen ved højt tryk, hvor der står at flasken hurtigere går "død".
lamborg skrev:hmm lige netop Kosangas har et blandingsforhold i deres F gas hvor de kun bruge en lille del butan men som der står i Sophus link så er det ikke flaskens skyld men regulatoren . Den laver en flaskehals så når forbruget overstiger det regulatoren kan give så komprimere gassen igen og derved fryser den. Det har i sikkert også set når mna bruge en tagpapbrænder til ukrudt om sommeren . Det er også derfor at vi bruger 33kg flasker til komfuret i storkøkkenet for der er skruegevind og ingen regulator på for vis der var det ville vi have samme problem når fruen fyre op under alle 4 kæmpeblus :-) . jeg var faktisk ved at tænke på at skifte til 11 kg fordi 33 kg koster omkring 900 kr flasken så ville vi fakstisk få over 11 kg foræret men den går ikke :-(
Mvh. Sophus
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Flammen »

ved intet om emnet, men har lige en konstatering fra min arbejdsplads.
der står en flammeskære med 8 brændere på der kan klare op til 250mm stål i tykkelsen. der bruges 33kg gasflasker. på disse sidder der op til 10mm tyk rimfrost på flasken over niveauet af gassen i væskeform. under er det blot kodensvand. flaskerne står i et 20+gr varmt lokale.
så der må udvikles en hulens masse kulde ved fordampningen ved stort forbrug

Besvar