Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
pendec

Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Indlæg af pendec » 26 dec 2015 20:44

Hej,
Har et familiemedlem som har valgt passat c1 + og har nu kørt nogle måneder med denne og han synes den kører helt perfekt. Han forklarer at den kører op til 85 grader og så slukker den og starter igen, når den er nede omkring 55 grader. Lyder lidt mere som den ikke kommer af med varmen og derfor når 85 grader for ofte? Han forklarer den er standard indstillet og han har kun fulgt manualen, så intet lyder til at være finpudset i indstillinger, og at det indstillinger som passat anbefaler. (Fik ikke lige spurgt om opstartsbesøget når han nu er så grøn omkring opsætning)

Jeg synes det lyder lidt bekymrende at han når helt op på 85 grader, før den stopper, og lyder mere som en sikkerheds indstilling og ikke standard indstilling som træder i kraft? Altså som andre tråde nævner, at den standard kører til +10 (over 60) og så stopper, når den falder X antal grader før den tænder igen.

Han mener selv, at han får flere tændinger ved at han vælger kun 60 (måske højere) men er det ikke mere et spørgsmål om han kan sænke ydelse i indstillinger, så den ikke stopper/starter så ofte og kører mere stabilt men også bruger mindre energi på at nå 85, hvis hans max er +3 i forhold til 60?

Han forklarer også rengøring er 1 gang om ugen, ellers stopper røgrørene til og den nok ikke kører, siden han forklarer det? Er det så også korrekt?
Selvom han taber lidt på at mindske rengøring, så må det vel være indstillinger og træpillerne som gør rengøring skal gøre så ofte?


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Indlæg af Bigfoot » 26 dec 2015 20:47

rengørings delen, synes jeg lyder voldsomt

Men hvorfor lade den køre så højt, når den selv kan tænde og slukke???

kunne man ikke sænke intervallet, så den lå imellem 35 og 65 f.eks? ville der ikke være bedre økonomi i det?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Re: Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Indlæg af pendec » 26 dec 2015 20:56

Enig, det har jeg også nævnt og han synes det lød fornuftigt men jeg tror ikke han ved hvordan han får indstillet det.

Jeg taler lige med ham om dette imorgen engang, og måske kører forbi og ser på indstillinger som jeg måske kan forstå :) Det lyder som standard er lidt for standard og at dette kan optimeres bare en smule.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Indlæg af coctail » 26 dec 2015 21:04

Nu kender jeg ikke noget til de sidste justeringer som passat har gjort default i styringen, men mener at min kører efter princippet -2 og +10 i fht. Setpunktet.
Dermed ikke sagt at den ikke bliver varmere end min setpunkt på 65 +10 grader for det gør den! Den begynder jo først at blæse bålet ud ved de 75 grader, så ofte når den op på 78-79 grader inden den lukker ned. I ydersæsonen kan den endda nå endnu højere op, hvis flere radiatorer stopper med at kalde på varme samtidigt.

Hvad er hans setpunkt sat til?
Er brænderen indstillet til en C1 brænder og ikke til en C2?

Syntes at det lyder underligt at hans røgrør ligefrem lukker til, har han husket at montere skamolpladen inde i kedlen?
Der kan godt ligge en hel del aske på skamolpladen og i røgkassen ( øverste rum) - hvis man har glemt at rense den i flere måneder.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Indlæg af triumph » 26 dec 2015 21:07

Bigfoot skrev:rengørings delen, synes jeg lyder voldsomt

Men hvorfor lade den køre så højt, når den selv kan tænde og slukke???

kunne man ikke sænke intervallet, så den lå imellem 35 og 65 f.eks? ville der ikke være bedre økonomi i det?
Hvis man hele tiden lader fyret køre så lavt ned i temp, så får man problemer med kondens, og måske løbesod

Jeg har godt nok hørt at C1érn skulle have en meget primitiv styring, og ikke modulerede. Men såvidt jeg ved (og det er ikke meget) Så skifter fyret mellem høj og lav ydelse, så man indstiller en ydelse der er højere end forbruget. F.eks 10 KW, og så indstiller man en ydelse der er lavere end forbruget. F.eks 3 KW. Og når temp når over setpunkt, skifter kedel til det lave setpunkt. Men måske har jeg misforstået konceptet ?
Last edited by 1 on triumph; edited 26 times in total


pendec

Re: Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Indlæg af pendec » 26 dec 2015 21:09

coctail skrev:Nu kender jeg ikke noget til de sidste justeringer som passat har gjort default i styringen, men mener at min kører efter princippet -2 og +10 i fht. Setpunktet.
Dermed ikke sagt at den ikke bliver varmere end min setpunkt på 65 +10 grader for det gør den! Den begynder jo først at blæse bålet ud ved de 75 grader, så ofte når den op på 78-79 grader inden den lukker ned. I ydersæsonen kan den endda nå endnu højere op, hvis flere radiatorer stopper med at kalde på varme samtidigt.

Hvad er hans setpunkt sat til?
Er brænderen indstillet til en C1 brænder og ikke til en C2?

Syntes at det lyder underligt at hans røgrør ligefrem lukker til, har han husket at montere skamolpladen inde i kedlen?
Der kan godt ligge en hel del aske på skamolpladen og i røgkassen ( øverste rum) - hvis man har glemt at rense den i flere måneder.
Har godt læst dine tidligere indlæg og du har da den rette model :)

Så hvad er dine rense interval der?

Jeg får lige bedre styr på hans setpunkt og hvad "standard indstilling" er på den, hvis han har fulgt manualen til punkt og prikke, så er der klart noget som kan justeres.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Indlæg af coctail » 26 dec 2015 21:22

pendec skrev:Har godt læst dine tidligere indlæg og du har da den rette model :)

Så hvad er dine rense interval der?

Jeg får lige bedre styr på hans setpunkt og hvad "standard indstilling" er på den, hvis han har fulgt manualen til punkt og prikke, så er der klart noget som kan justeres.

Min blæser brænderskålen rent i 30 sekunder for hver 20. Minut med maks blæserhastighed. De 30 sekunder er for lidt så skal faktisk have leget lidt med indstillingerne igen.

Når jeg er hjemme til det, så banker jeg brænderskålen ren ca en gang om ugen. Enten gør det når fyret har pause eller ryk stikket ud og tá skålen op med en polygribtang og bank den med kedelsiden, så er den ren.
Resten af kedlen bestræber jeg mig på at gør ren, hver gang jeg fylder piller på, dvs. Efter hver tons. Det kan godt hænde at der går længere tid imellem.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Heintzelmann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 sep 2015 12:34
Mit fyr: Passat C1+
Areal: 100
Brændsel: 6mm Barlinek piller
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Geografisk sted: Kobberup (7850)

Re: Passat c1+ indstillinger, temp på 85g, korrekt brug?

Indlæg af Heintzelmann » 27 dec 2015 20:07

Hej. Jeg håber det er ok at jeg lige blander mig lidt i tråden. På den ejendom jeg købte her i sommers stod der sådan et rimelig nyt Passat C1+ fyr (tror det er C1, det ligner på billederne). Jeg har efterhånden lært at rengøre det, men jeg gør det faktisk også ca en gang om ugen. Jeg har haft problemer med at det stoppede og jeg mistænker at det var på grund af manglende rengøring. Ud fra den fejl fyret meldte fandt jeg i manualen at det kunne være manglende rengøring og efter jeg har holdt fyret rent har der ikke været nogen problemer. Dengang jeg havde problemer var der også sodet i flexrøret og det havde været så varmt at der var smeltet hul (det er skiftet nu).

På en uge bruger jeg ca 200 kg piller og jeg synes umiddelbart at det virker som ret meget, også selv om mit hus på nuværende tidspunkt ikke er ret godt isoleret, men til gengæld er der jo heller ikke så koldt udenfor. Derfor håber jeg at I måske kunne hjælpe mig med at komme igang med at indstille det. Hvor starter jeg og hvad skal jeg kigge efter?

Tak :) Og glædelig bagjul.


Besvar