Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan Gasogen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Mikael70
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 03 mar 2015 14:55
Mit fyr: pellux 100
Areal: 260 m2
Brændsel: 6 mm 4,9 kw piller
Fremviser gerne i postnummer: 4500
Årligt forbrug: Forventet ca 12 tons
Geografisk sted: 4500-Nordvestsjælland

Orlan Gasogen

Indlæg af Mikael70 » 06 mar 2015 16:01

Vil bare lige sige at, vi har fået det til at køre ca 8 timer på en fyrring, ved at sætte temp på orlan fra 70g til 80g og blæser fra 100 % til 50 % og så havde vi 85g i toppen af tanken og 70g i fremløbet

God weekend herfa


AB-FYR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19 dec 2015 22:44

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af AB-FYR » 19 dec 2015 23:00

Hej, jeg overvejer at købe et brugt orlan super 25 fra 2011. vil der være problemer med at få det godkendt??
Har fundet et rigtig billig tilbud på samme, nyt, fyr på nettet til 1800 euro incl moms, se link http://unitrading.at/shop/index.php?k=15 vil det ikke være lovligt at opstille det i DK?
Det er vel det samme fyr,som der sælges i DK. og den samme prøvnings attest der gælder? ( der er møske et andet sprog i dispaly?)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 20 dec 2015 07:23

AB-FYR skrev:Hej, jeg overvejer at købe et brugt orlan super 25 fra 2011. vil der være problemer med at få det godkendt??
Har fundet et rigtig billig tilbud på samme, nyt, fyr på nettet til 1800 euro incl moms, se link http://unitrading.at/shop/index.php?k=15 vil det ikke være lovligt at opstille det i DK?
Det er vel det samme fyr,som der sælges i DK. og den samme prøvnings attest der gælder? ( der er møske et andet sprog i dispaly?)
Der burde ikke være nogen problemer med at få godkendt en brugt orlan super kedel eller en ny fra udlandet for den sags skyld.

En gyldig attest kan findes her
http://www.vvs-eksperten.dk/index.php?r ... nt_id=4315

Tag din fejer med på råd inden du handler for en sikkerheds skyld, så der ikke opstår noget uventet ang. at få ham til at underskrive papierne

lund1912
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 jan 2016 21:25

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af lund1912 » 30 mar 2016 19:58

Hej
jeg er ny i dette forum og vil skrive et par ord om min Orlan 18 kw gasogen, købt i 2007 hos vvs eksperten pris var 10500,- hertil kom et laddomat (trevejsventil) pris 2200,-kr.blev rådet til at montere sådan en for at beskytte kedlen. jeg har en 700 ltr buffertank som jeg synes passer godt til denne 18 kw fyr,monterede en fremløbsventil i 2012 den styrer varmegrader ind i huset . huset er fra 1912 ca. 160 m2 med middel isolering.
Jeg kan kun rose denne gasogen kedel som i 8 år har kørt helt uden problemer, dog har jeg skiftet den U formede sten i bunden den holdt kun 2 år
købte en ny ved Vigas problemer som ikke krakelerer. den har en enkel og meget nem styringspanel,jeg har fyret med lidt forskellig dog mest med alm. skovtræ men også lidt affaldstræ engang imellem og den har villigt slugt det hele og er stadigvæk pæn i brandkammeret. den kører på fuld volume og bruger ca et par timer til at fyre tanken op til ca 78 grader afhængig af hvor koldt det er holder den ca 5-6 timer med fremløbs temp på 60 grader ind i huset (styres af fremløbs ventilen).
I er alle velkommen til at stille spørgsmål eller endnu bedre komme med nogle optimeringer som jeg har overset.

Fartil3
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 apr 2016 16:49
Mit fyr: Orlan 25
Areal: 175
Brændsel: Træ

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Fartil3 » 26 apr 2016 17:00

Hej
Jeg har en Orlan 25 med akumulerings tank som har kørt uden problemer de sidste 3-4 år. Den er nu begyndt at stoppe blæseren af sig selv uden den er oppe i temperatur og den røde lampe som ligner en play knap lyser. Jeg bliver nød til at slukke automatikken helt for at få den til at køre igen. Er der nogen der har prøvet det samme og måske ved hvad der skal gøres for at afhjælpe problemet? Hos VVS eksperten siger de det er enten automatikken eller blæseren( tror jeg også godt selv jeg kunne regne ud) men syntes bare det er et par dyre ting at købe når jeg ikke ved om det er det der er galt. Håber der er nogen der kan hjælpe.


Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Aussieboy » 26 apr 2016 18:41

Er det efter en halv time den stopper ? Den er indstillet til hvis den ikke når set temp på mindst 60 g stopper den. Kender en der kører uden ladeventil, han har haft det problem i hvert fald. Kedlen kan jo så hellere ikke tåle det, det kan man dog ikke forklare ham.

Fartil3
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 apr 2016 16:49
Mit fyr: Orlan 25
Areal: 175
Brændsel: Træ

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Fartil3 » 26 apr 2016 22:56

Aussieboy skrev:Er det efter en halv time den stopper ? Den er indstillet til hvis den ikke når set temp på mindst 60 g stopper den. Kender en der kører uden ladeventil, han har haft det problem i hvert fald. Kedlen kan jo så hellere ikke tåle det, det kan man dog ikke forklare ham.
Hej
Tror ikke det er det der er galt, det er forskelligt hvor lang tid der er gået og den står som regel på omkring 75 grader. max. temp. er sat til 85 grader.
Den har altid bare kørt upåklageligt og jeg har heller ikke været inde og stille om på noget.

nilsenjr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 feb 2017 15:54

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af nilsenjr » 10 feb 2017 16:04

Skiftet styring.
Vi har skiftet styringen i min fars fyr da denne pludselig stod helt af, vi tjekkede den i hoved og røv men den var afgået ved døden. vi fik så en ny hjem fra polen men nu har min far følgende problem, når han starter med at fyre lyse lampen ud for start rødt og bliver ved med at lyse, den køre godt nok som den skal men pludselig stopper den, nogen gange efter 1 time andre gange køre den længere.
alt i styringen er indstillet som den gamle styring var, men kan der være noget i den der fra polen er stillet anderledes, noget som man ikke selv umiddelbart kan ændre?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 10 feb 2017 20:58

Hvilke af de 6 dioder lyser når den er stoppet? Eller er de alle slukket?

LilleBondemand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 mar 2017 10:37
Mit fyr: Orlan Super Gasogen 25 kw
Areal: 170
Brændsel: Fastbrændsel

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af LilleBondemand » 06 mar 2017 10:55

Nu har jeg haft min Orlan i 6 mdr. og den er godt nok ved at tage livet af mig.
På trods af at jeg trækker i rensehåndtaget flere gange HVER gang jeg fyrer, så soder røgrørene totalt til.
Som det er nu, er de lukket helt til og ilden kvæles af iltmangel så snart jeg lukker lågen. Jeg er sgu lidt på herrens mark mht. hvordan jeg får den renset. Det er ikke rigtigt til at komme til på den nye model med mekanisk rensning. Det havde nok været bedre med den gamle, der skulle renses manuelt.

Jeg fyrer primært med helt tørt fyrtræ. 2-3 år gammelt. Både store og små stykker...


Besvar