Styring

Her kan du indsætte en annonce hvis du ønsker at købe noget
Forumregler
Denne kategori kan bruges af alle der ønsker at købe noget.
Når varen er købt, skriver du dette i emnet samt låser det
Besvar
Vestbirk
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 dec 2015 16:45

Styring

Indlæg af Vestbirk »

Hej
Søger en styring til Gejs Stoker. Ikke nødvendigvis en original. Skal kunne køre med minimum 2 programmer, ingen iltstyring, og blæser on/off :)

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Styring

Indlæg af J-B »

Velkommen til.
Du kan bruge en Pricatech styring, se nederst på siden, http://pricatech.dk/stoker.html
Ellers er der Techno-Matic styringer og en meget simpel Easy styring der er programmeret i en PLC, se her, http://hedestoker.dk/pillefyrs_dele-sto ... inger.html
Jeg vil nok vælge en Pricatech, de kører uden bøvl år efter år, Techno-Matic kender jeg ikke, men har kun hørt godt om dem, Easy er sådan set kun en håndfuld relæer og timere samlet i en enhed, det er den der er nærmest det du søger.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Styring

Indlæg af Flammen »

mon ikke en siemens logo mon gøre det. det koster vel omkring en tusse
xkfc

Re: Styring

Indlæg af xkfc »

Det var nok en ide at uddybe "programmer" for program kan jo betyde en masse ting under en programmering, men menes der 2 trin, altså høj og lav, så kan man fint få en Siemens Logo til ikke ret mange basseører, den er ikke så svær at programmere, men kan man ikke selv så bliver det nok alligevel til lidt håndører inden det bare spiller.

Jeg var lige i skuret og checke, om minsandten om ikke den gamle TwinHeat to trinsraket stadig lå der. Den er ikke specielt advanveret, Høj, Lav thats it,(på nær en startup override) men den har kørt 25år ganske problemfrit så den kan sikkert køre endnu. Så.... interesseret??
Vestbirk
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 dec 2015 16:45

Re: Styring

Indlæg af Vestbirk »

xkfc skrev:Det var nok en ide at uddybe "programmer" for program kan jo betyde en masse ting under en programmering, men menes der 2 trin, altså høj og lav, så kan man fint få en Siemens Logo til ikke ret mange basseører, den er ikke så svær at programmere, men kan man ikke selv så bliver det nok alligevel til lidt håndører inden det bare spiller.

Jeg var lige i skuret og checke, om minsandten om ikke den gamle TwinHeat to trinsraket stadig lå der. Den er ikke specielt advanveret, Høj, Lav thats it,(på nær en startup override) men den har kørt 25år ganske problemfrit så den kan sikkert køre endnu. Så.... interesseret??
Det kunne da godt være interessant. Jeg skal såmænd bare have mulighed for:
et program til brug for stoker (mulighed for at sætte indfyrings snegl impuls længde og tid mellem indfyringer i Drift "mode", og "Pause "mode")
et program til brug ved brug af fast brændsel ( kun blæser on/off)

Man kan vel bruge "Høj" til det ene og "Lav" til det andet ?
Hvad star sådan en ting i ?

xkfc

Re: Styring

Indlæg af xkfc »

Den gamle styring har som sagt 2trin, trin 1 justeres til Max drift, det betyder at fyret skal justeres så det laver mere energi end det aktuelle behov, man kan styre snegletid og pause, luften skal styres med et spjæld på blæseren. Når temperaturen er opnået skifter styringen til trin 2, pausen er samme som høj men man justerer snegletiden og luften på potmetre. Fidusen er at man undgår uøkonomisk pausefyring. Indstiller man MAX højt og LAV lavt kan fyret klare en hel sæson uden justering, men jo mindre tolerancer man indstiller jo mere økonomisk bliver fyret.
Der skal 2 termostater til fyret, den ene er driftstermostaten og skal helst have en hysterese på 3-5° mens den anden er til start, og som også virker som sikkerhed hvis fyret løber tør for brændsel, eller overdosere.
Hvis du henter styringen så er det din. Den er i Tobøl 6683
Vestbirk
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 dec 2015 16:45

Re: Styring

Indlæg af Vestbirk »

xkfc skrev:Den gamle styring har som sagt 2trin, trin 1 justeres til Max drift, det betyder at fyret skal justeres så det laver mere energi end det aktuelle behov, man kan styre snegletid og pause, luften skal styres med et spjæld på blæseren. Når temperaturen er opnået skifter styringen til trin 2, pausen er samme som høj men man justerer snegletiden og luften på potmetre. Fidusen er at man undgår uøkonomisk pausefyring. Indstiller man MAX højt og LAV lavt kan fyret klare en hel sæson uden justering, men jo mindre tolerancer man indstiller jo mere økonomisk bliver fyret.
Der skal 2 termostater til fyret, den ene er driftstermostaten og skal helst have en hysterese på 3-5° mens den anden er til start, og som også virker som sikkerhed hvis fyret løber tør for brændsel, eller overdosere.
Hvis du henter styringen så er det din. Den er i Tobøl 6683
Hej xkfc
Det er da et tilbud men kan forstå :-) desværre tror jeg ikke jeg kan fixe den til at passé til mit behov. Men igen - tak for tilbuddet - god jul
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Styring

Indlæg af Bigfoot »

det jeg hører det som, er at du skal bruge en gammel twinheat styring med drejeknapper.
Der kan du jo selv vælge at køre sneglen helt fra i programmet.

Ellers kan det være jeg har en gammel styring liggende i det sønderjyske, det skal jeg lige følge op på.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar