Autosluk for pumpe ved lav temp

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Autosluk for pumpe ved lav temp

Indlæg af coctail »

Så gutter, jeg har fået en ide!
Kan man ikke få en termostat, hvor der er et relæ der kan slå cirkulationspumpen til/fra afhængig af vandtemperaturen?

Grunden er at jeg både har en gammel salamander kedel (uden akkumuleringstank), som jeg bruger som supplement på de kølige dage, nu hvor mit stokerfyr er slukket, men det har jo den negative effekt, at cirkulationspumpen, vil køre hele natten selvom temperaturen i rørene falder til under 60 grader, og dermed hive al varmen ud af varmtvandsbeholderen, som kørere på el = den varmer hele tiden.

Det som jeg har brugfor er faktisk en omvendt overkogningstermostat.. en termostat som registrere at temperaturen er under 60 grader og dermed slukker for pumpen (220v).
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Autosluk for pumpe ved lav temp

Indlæg af Falck »

coctail skrev:Så gutter, jeg har fået en ide!
Kan man ikke få en termostat, hvor der er et relæ der kan slå cirkulationspumpen til/fra afhængig af vandtemperaturen?

Grunden er at jeg både har en gammel salamander kedel (uden akkumuleringstank), som jeg bruger som supplement på de kølige dage, nu hvor mit stokerfyr er slukket, men det har jo den negative effekt, at cirkulationspumpen, vil køre hele natten selvom temperaturen i rørene falder til under 60 grader, og dermed hive al varmen ud af varmtvandsbeholderen, som kørere på el = den varmer hele tiden.

Det som jeg har brugfor er faktisk en omvendt overkogningstermostat.. en termostat som registrere at temperaturen er under 60 grader og dermed slukker for pumpen (220v).
Den overkogs sikring du har på kedlen, kan være en DTO (dobbelt termostat) hvis den er det, så er der både en overkogssikring og en variabel termostat i den, ellers køb dig en billig KP77 eller en efterligning, den kan gøre det (det kan fåes fra omk 300,-)
De fleste modeller har både en slutte og en bryde kreds.....
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Autosluk for pumpe ved lav temp

Indlæg af kaptajnen »

En anden billig metode, som evt kan supplere et termostatstyret relæ, er et døgnur.
Her kan du indstille på hvilke tidspunkter, som familien har brug for varmt vand.
På mit eget døgnur er der en opløsning på 15min og selv i "ON" perioden skifter jeg imellem "ON" og "OFF" med 15min intervaller, idet netop cirkulationspumpen er en "strømæder" samt "varmedræner". 2 egenskaber jeg gerne vil reducere til et minimum!
I mit nye anlæg, som jeg er ved at lave, er der dog ingen cirkulationspumpe!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Autosluk for pumpe ved lav temp

Indlæg af Ole S. »

Hej

Her er vidunderet du mangler, jeg kører med en magen til, blot en ældre danfoss model uden fjernføler. Det fungerer super godt.

http://vvs-eksperten.dk/index/g-termostat-kp-90gr-p2949
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar