Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer jordvarmeanlæg!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 13 dec 2015 17:00

I takt med at jeg ældes, min TB-mini pillebrænder ældes, næsten 20 år, og min dejlige Salamanderkedel har alle jo dømt ude for mange år siden, lurer jeg på at etablere jordvarmeanlæg.
Der rejser sig myriader af spørgsmål i den anledning, som jeg vil prøve om nogle her på siden evt. kan hjælpe med at belyse.
Her lidt oplysninger om huset.

300 m2 middelgodt isoleret, Total restaureret for 20 år siden.
Termoruder over alt, men ikke med isoleringsglas.
Der er primært radiatorer, ca. de der 20 år gamle, rimelig store pladejejnsradiatorer.
Jeg har rigelig med plads til nedgravning, hvis ikke man skal vælge en lodret boring.

Jeg har en del mistillid til mange smarte og hurtige sælgertyper, hvorfor jeg voldsomt gerne vil høre andres erfaringer.
Hvor stor en varmepumpe skal jeg vælge? Jeg kan forstå, at det er ikke smart med en for stor pga de mange stop/start det kan medføre. Jeg har både 3 brændeovne og 2 mindre luft/luft varmepumper, hvis en fimbulvinter skulle indtræffe efter dette COP21. Jeg bruger i øjeblikket 45 kg. træpiller i døgnet.
Hvilket fabrikat tør man anbefale?
Hvor høj en fremløbstemperatur kan man med rimelighed komme op på? Jeg tænker her på min VVB og legionærer.

Håber nogle orker at give deres besyv med!
mvh
ktm


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Bigfoot » 13 dec 2015 17:04

det vil jo have en gevaldig etableringsudgift med sådan et jordvarmeanlæg.

Hvad med at smide salamanderen og TB'en ud, og så købe f.eks et scotte eller lign anlæg og sætte ind?
Udgiften her, er jo i omegnen af 25.000, da en skorsten jo allerede er etableret, og rør er trukket.

Selvfølgelig vil det stadig betyde at slæbe træpiller, men udgiften er væsentlig lavere, og forbruget set i forhold til strømpriser, kan jo også ofte opvejes en del.

Der findes også andre mere komfortable løsninger, med autorens og alt muligt. En anden mulighed ville også være en MGM f.eks.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af pendec » 13 dec 2015 17:16

Du for nogle høle el udgifter når du kun har radiator da jordvarme er til dem med gulvvarme. Da det helst ikke skal over 35 grader mener jeg at huske fra jeg kikkede på tilbud og skyhøje må siges. Og over de 35 skal el varmen slå ind og varme resten op til ønsket temp.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Bigfoot » 13 dec 2015 17:35

pendec skrev:Du for nogle høle el udgifter når du kun har radiator da jordvarme er til dem med gulvvarme. Da det helst ikke skal over 35 grader mener jeg at huske fra jeg kikkede på tilbud og skyhøje må siges. Og over de 35 skal el varmen slå ind og varme resten op til ønsket temp.
det er faktisk korrekt.....

så i dette tilfælde kan vi faktisk udelukke et jordvarmeanlæg, da det resterende varmeanlæg ikke er dimensioneret/konstrueret til den lave fremløbstemp.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 13 dec 2015 18:14

Dvs, at der er ikke sket fremskridt mht. fremløbstemperaturn de senere år?
En af grundene til, at jeg overvejer jordvarme er, at jeg kan se frem til ikke at kunne klare at bære brændsel til fyret, og vi også ville gerne være mere uafhængige af at fyre jævnligt, hvis vi skulle finde på at tage på ferie i den kolde tid.

Jeg er ikke klar over, hvad en MGM er for noget!
mvh
ktm


pendec

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af pendec » 13 dec 2015 18:28

Du kan måske overveje hvordan dit pillefyr skal fødes? En automatisering via bigbags er måske mulig?
Jeg kikkede da en årgang på dette, da jeg var opereret og tænkte jeg aldrig fik løftet sække igen. Der er løsninger hvor du bare får nogle bigbags ind i nærheden af fyrrum, og når de så står i vindtæt og regntæt rum, så trækkes en slange over til silo i fyrrum, og selve rotoren som suger piller op leverer så til siloen helt automatisk. Eneste er du skal flytte den rotor fra bigbag til bigbag.
Jeg tænkte selv på 4 paller i et lukket rum.

MGM er bare endnu et pillefyr som stadig kræver silo skal fyldes op, så du skal stadig automatisere selv om du får nyt pillefyr.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af MichaelK » 13 dec 2015 19:23

Der er mange muligheder for automatisering af processen. Se f.eks. her:
http://www.hargassner.dk/index.php/prod ... lassicmenu
Klik på billederne ude i højre side, for at se nogle af mulighederne :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af poul efterlønner » 13 dec 2015 21:18

Du kunne jo også prøve at skrue fremløbstemperaturen ned til max 40 grader et par dage, hvis du så stadig kan holde varmen, kan du sikkert også med jordvarme, hvis ikke, så drop det.
Med hensyn til varmt brugsvand, kan alle varmepumper særskilt lave varmt vand på 55 - 60 grader.

Jeg har selv radiatorer i halvdelen af huset, og en brændeovn i dagligstuen, og det går fint. Bortset fra hvis der er god Ø vind og frost, så har vinden 5 km tilløb, inden den rammer bredsiden af stuehuset, men det var heller ikke godt før vi fik varmepumpe.
Last edited by 1 on poul efterlønner; edited 13 times in total
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 13 dec 2015 21:20

Jeg har igennem de sidste 5-6 år puslet med alle mulige scenarier for at kunne blive ved med træpiller.
Muligheden er at opsætte en silo uden for huset, på facaden ud til vejen, hvilket ikke huer min hustru. Det er så en løsning, som vil blive ret dyr, og gud ved om det ville kunne passe sig selv i 2-3 måneder?
mvh
ktm

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 13 dec 2015 21:22

God ide Poul Efterlønner!!
mvh
ktm


Besvar