Dantherm kalorifere

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Mads1004
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 134
Tilmeldt: 21 nov 2014 20:55

Dantherm kalorifere

Indlæg af Mads1004 »

Hej
Er der nogen af jer der kan svare på om det er lovligt og sætte en gammel Dantherm kalorifer op ude i sit værksted til opvarmning?

Eller skal jeg have sat en kalorifere på mit pellux 100 20kw fyr ? tænker bare den hurtigt vil køre det lille fyr i knæ og ingen varme have indtil huset.

hvad ville i gøre? værkstedet er på 150kvm. med isolering i tag og vægge men uden thermo vinduer

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Dantherm kalorifere

Indlæg af John Skov Jensen »

Umidelbart vil jeg mene det ikke er lovligt at opsætte sådan et kalorifærefyr, da nyopsatte oliekedler skal være kondenserende.
Skal dette værksted have kalorifæren som primær varmekilde? Eller var det måske en ide med alm radioatorer til at varme rummet op.
I mit eget værksted har jeg lavet gulvvarme, jeg har også en kalorifære, men den bruges kun i særlige tilfælde, hvor jeg har brug for hurtig kraftig varme, f.eks hvis jeg kører en fossen bil derind.
Mads1004
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 134
Tilmeldt: 21 nov 2014 20:55

Re: Dantherm kalorifere

Indlæg af Mads1004 »

Hej John
tak for svar det skal bruges som primær varmekilde altså skal kan lave hurtig varme når jeg skal bruge værkstedet, der skal ikke være varme på hele tiden
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Dantherm kalorifere

Indlæg af John Skov Jensen »

Sådan en kalorifære kan virkelig suge noget varme, så enten vil huset ingen varme få mens du varmer på værkstedet, alternativt vil kalorifæren ikke yde særligt meget.
En løsning kunne være at montere en buffertank mellem pillefyret og kalorifæren, og så indkoble buffertanken lidt tid i forvejen, så har kalorifæren denne buffer at tage fra, imens pillefyret hele denne tid kan køre på fuld ydelse

Besvar