Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pulled Pork i ovn.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af kovas » 11 dec 2015 08:17

Tom_AT skrev:Bruger du varmluft?

Min erfaring siger mig at det skal man ikke bruge. Den bliver mere tør af det.

Mængden af kød har selvfølgelig også noget at sige. Hvor store stykker kød plejer du at lave? jeg laver normalt 2-2,5 kg.

Men at sammenligne ovn med grill.. Ved jeg sgu ikke. Tror ikke det er så nemt :)
I starten havde jeg også ovnen på ca 110gr. Men oplevede også den blev tør. 100 gr virker bedre.
Hej og tak for alle Jeres svar.

Nej jeg har aldrig brugt varm luft. Dette stykke var på lige over 2kg og blev stegt i et ildfast fad med bagepapir bundet over som låg, har også prøvet med sølvfolie det er lige godt. Hvis det er mindre stykker så bruger jeg min Rømertopf. Eller anden gryde med låg.
Tror også jeg vil prøve med bare 100gr næste gang og så noget kortere tid.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af Oldgaard » 11 dec 2015 18:28

[tag]kovas[/tag] https://rigeligtsmor.dk/opskrift-pulled ... -coleslaw/

se især oss ( som jeg læser det, så skal du/i ikke overdække stegen (det gør jeg heller ikke på grillen))
citat : Skal stegen i stegepose eller stegeso?

Man kan sagtens lave stegen i en stegepose eller stegeso, men så får du ikke det ønskede resultat. Hele idéen med Pulled Pork er, at dry rub’en karamelliserer og skaber en beskyttende og enormt velsmagende skorpe på stegen, som holder på saft og kraft og sørger for, at stegen ikke bliver tør. Denne skorpe vil man ikke få i samme grad, hvis man tilbereder stegen i stegepose eller stegeso.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af kovas » 11 dec 2015 19:24

Hej Igen.

Hvis man søger nettet rundt så anbefales det både i eller uden stegepose/stegeso, Priserne bruger en en smoker hvor der er en masse vanddamp, som jo må ligne stegesoen lidt. Tulip, som også gerne vil sælge deres egen, anbefaler stegeso hvis man vil lave den selv. Gastromand mener at det vil blive ligeså godt i stegeso. jeg vil tro at du kan ha ret i at hvis skorpen karamelisere så belive smagen måske bedre, men jeg har svært ved at tro at den holder bedre på saften end en stegepose. De mindre stykker som jeg har lavet i støbejernsgryde bliver faktisk også ret "brændte" da låget jo bliver ligeså varmt som ovnen. Må simpelthen prøve en dag, og se hvordan grisen har det efter 5 timer med en kernetemp på 95.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af Oldgaard » 11 dec 2015 20:38

Når du når en kernetemp så hurtigt, så når fedtet og kødfibrene ikke at blive nedbrudt ordenligt, heller low and slow than high and fast er alfa omega når der laves pp ;)
Surt der er så langt mellem os, ellers havde jeg sku smidt en steg på grillen næste fredag, som vi kunne have delt lørdag aften :)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af Tom_AT » 11 dec 2015 20:40

Helt enig med Oldgaard.
Den skal ikke tildækkes. Den "rigtige" amerikanske måde at gøre det på er jo også som Olde beskriver netop utildækket så der dannes stegeskorpe, den såkaldte bark. Det er en del af selve konceptet.

Nu har jeg måske ikke lige fået hele tråden læst 100% igennem. Men hvilken udskæring bruger du?


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af kovas » 12 dec 2015 13:18

Oldgaard skrev:Når du når en kernetemp så hurtigt, så når fedtet og kødfibrene ikke at blive nedbrudt ordenligt, heller low and slow than high and fast er alfa omega når der laves pp ;)
Surt der er så langt mellem os, ellers havde jeg sku smidt en steg på grillen næste fredag, som vi kunne have delt lørdag aften :)
Hej Odlgaard.
Ja der er lidt langt imellem os, ellers havde det været en fed ide :great: Jeg er i øvrigt helt enig i at man skal tilstræbe langtidsstegning. Det var jo sådan set også det som startede denne tråd. Nemlig hvorfor anbefaler de fleste opskrifter 110gr når den så er oppe på 95gr allerede efter 5timer?
Jeg synes at det er rigtig hyggeligt og høre om de forskelliges erfaringer og jeg er helt sikker på at alle har deres egen ide om hvad der er bedst. Men når man høre de andres ideer så får man jo muligheden for at prøve noget nyt.
@ Tom AT det er altid nakkestegen fra gris jeg har brugt. De er meget ofte på tilbud så man får en masse kød for lidt penge, (tænk ikke på grisen :( ). Når jeg laver revelsben laver jeg dem ligesom med pulled pork med en rub osv men de er færdige og rigtig møre efter 4timer vd 110gr så får de lige en tur på grillpanden. Der var tilbud på kalvebov her i efteråret. Den har jeg brugt til chilli con carne hvor jeg bager boven i ovnen sammen med noget godt øl og den bliver også som pp efter 4-5timer, og det ville være synd at gi den mere. Det var derfor jeg kom til at spekulere over hvorfor pp egentlig skulle ha så lang tid.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af Tom_AT » 12 dec 2015 23:40

Du mener nakkefileten ikke? Altså uden sværen osv på? :)

kan i øvrigt anbefale at man prøver at lave det af Antonius gris eller anden godt kød. Det er altså lige en tand lækrere end det helt billige :)

Jeg skal snart ha prøvet at lave det af Duroc gris. De kloge siger det er super lækkert kød :)


Besvar