Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ændre turbulatorer i kedel

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Ændre turbulatorer i kedel

Indlæg af Flisbrænderen » 08 dec 2015 08:35

Er der nogen der har erfaring med at ændre eller selv at bygge turbulatorer ?
Min røgtemp ved fuld ydelse ligger på 150-160 gr ved nyrenset kedel.
Det synes jeg er for højt, da jeg ikke kører modulerende drift, men fuld ydelse med start / stop og akku tank.
Diameteren i rørerne i min røgkøler er 60 mm og de er lodrette.
Stigning på turbulatorerne er 50 mm.
Turbulatorerne måler ca 52 mm i diameter, dvs de aldrig kommer tæt på væggen i rørerne når turbulatorerne køres op og ned via det semirens håndtag på siden af kedlen.
Røgen kan passere forbi turbulatorerne udvendig hvor der er ca 4 mm luft hele vejen rundt.
I centrum af turbulatorerne er der ca 20 mm hul igennem, hvor røgen også kan passere.
Min ide er at få lavet nogle andre turbulatorer på 59 mm i diameter, så de kører meget tæt på rørets væg når de køres op og ned.
Stigningen på de originale som er 50 mm er for lidt, da der ofte ligger et tykt lag pulver aske på dem, fordi stigningen ikke er stejl nok til at det kan rutsje af. Så jeg har en ide om at stigningen skal evt. være 75 mm.
Hvilket materiale er bedst, de originale er meget rustne med rustflager på, så asken har svært ved at rutsje af.
Er rustfri stål et godt bud.
Hører gerne jeres erfaringer og ideer. :wink:


Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Ændre turbulatorer i kedel

Indlæg af Flisbrænderen » 11 dec 2015 13:48

Hej.
Er der slet ingen der har ændret i konstruktionen af sine turbulatorer, eller ved hvordan de skal være konstrueret for at virke max ?
Hvad er jeres erfaring med tolerance mellem turbulator og røgrør ?
Er der nogen der har lodrette turbulatorer som virker rigtig godt og er gode til at holde røgrør rene via automatisk eller halvautomatisk bevægelse af turbulatorer ?
Hører også gerne fra nogen med dårlige erfaringer, så behøver jeg ikke lave dem lige sådan.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Ændre turbulatorer i kedel

Indlæg af kovas » 12 dec 2015 12:59

Flisbrænderen skrev:Hej.
Er der slet ingen der har ændret i konstruktionen af sine turbulatorer, eller ved hvordan de skal være konstrueret for at virke max ?
Hvad er jeres erfaring med tolerance mellem turbulator og røgrør ?
Er der nogen der har lodrette turbulatorer som virker rigtig godt og er gode til at holde røgrør rene via automatisk eller halvautomatisk bevægelse af turbulatorer ?
Hører også gerne fra nogen med dårlige erfaringer, så behøver jeg ikke lave dem lige sådan.
Hej Flisbrænderen.

Ekoheaten har også lodrette rør i røggaskøleren. samt en rensefjeder som næsten er ude ar røre ved væggen. Den (fjederen ) renser nogelunde, men en til to gange om året køre jeg en rensebørste igennem. Der høre også til at man kan indsætte et lukket rør i midten af kanalen så fjederen køre i det mellemrum som såbliver der. De fleste installationer har ikke skorstenstræk til at have de inderste turbolatorer isat, da nok halvdelen af lysningen forsvinder. Min egen tanke er at, eftersom lufthastigheden er størst i midten af røret så kunne man ( altså i mit fyr) indsætte et stykke tentorstål med en passende dia, 8-10 mm det ville presse mere røggas ud i mod væggen. Har ofte tænkt på at gøre det, men det er ikke blevet til noget endnu.
Så summa sumarum så har jeg kun den erfaring at skorstenstrækket,blæser/suger og lysningen i røggaskøleren lissom skal passe sammen. Bare med rense fjederne i, er min røggastem: lavlast ca 80gr mellem ca 90 og max 12kw ca 120.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Ændre turbulatorer i kedel

Indlæg af Flisbrænderen » 12 dec 2015 15:18

kovas skrev:Hej Flisbrænderen.

Ekoheaten har også lodrette rør i røggaskøleren. samt en rensefjeder som næsten er ude ar røre ved væggen. Den (fjederen ) renser nogelunde, men en til to gange om året køre jeg en rensebørste igennem. Der høre også til at man kan indsætte et lukket rør i midten af kanalen så fjederen køre i det mellemrum som såbliver der. De fleste installationer har ikke skorstenstræk til at have de inderste turbolatorer isat, da nok halvdelen af lysningen forsvinder. Min egen tanke er at, eftersom lufthastigheden er størst i midten af røret så kunne man ( altså i mit fyr) indsætte et stykke tentorstål med en passende dia, 8-10 mm det ville presse mere røggas ud i mod væggen. Har ofte tænkt på at gøre det, men det er ikke blevet til noget endnu.
Så summa sumarum så har jeg kun den erfaring at skorstenstrækket,blæser/suger og lysningen i røggaskøleren lissom skal passe sammen. Bare med rense fjederne i, er min røggastem: lavlast ca 80gr mellem ca 90 og max 12kw ca 120.
Det lyder som om dit anlæg er fint afstemt, det er ca. de samme røggastemp jeg vil prøve at opnå.
Jeg tænker på først at købe eller få lavet nogle rensefjedre og hvis det ikke er nok så indsætte nogle turbulatorer i midten af røgrørene bagefter.

Du kunne evt hænge en kæde ned i midten af røgrøret, det bremser røgen lidt mere end et stykke tentorstål. Det har jeg set andre gøre.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Ændre turbulatorer i kedel

Indlæg af kovas » 12 dec 2015 16:31

Hej Igen.
Jeg læste lige dit første indlæg. jeg tror at de rensefjeder som sidder i Ekoen er noget varmefast speciallegering. Efter mere end tre år kan man overhoved ikke se at de har opholdt sig der i røggassen. Og det er noget stift noget, for jeg ville gerne ha dem til at komme lidt nærmere væggen men det var ikke muligt at ændre på dem. Hvis du vil lave nye så er rustfri nok et godt bud. Nu ved jeg ikke hvordan dine er, men i ekoen er de rensefjederne lavet af noget rundjern nok 4-5mm har ikke målt dem. Tænker at hvis du laver dine nye i noget 6-8mm rustfri rundjern så vil problemet med at aske lægger sig nok ikke være så stort.Jeg tænker også at hvis rensefjederne kommer helt op til væggen så vil det måske hindre at røggassen kan komme ind til væggen. Her på siden kan du se hvordan ekopower har lavet dem: http://www.ekopower.eu/dk/ rørene i midten er vist 22mm eller der omkring. Hvis jeg ender med at lave noget selv så tror jeg nok jeg hælder mest til den med rundjernet i stedet for kæden, Det forekommer mig at røgen bare kan løbe op igennem kæden uden at ændre det store, men det er bare som jeg ser det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Ændre turbulatorer i kedel

Indlæg af Flisbrænderen » 12 dec 2015 19:29

kovas skrev:Hej Igen.
Jeg læste lige dit første indlæg. jeg tror at de rensefjeder som sidder i Ekoen er noget varmefast speciallegering. Efter mere end tre år kan man overhoved ikke se at de har opholdt sig der i røggassen. Og det er noget stift noget, for jeg ville gerne ha dem til at komme lidt nærmere væggen men det var ikke muligt at ændre på dem. Hvis du vil lave nye så er rustfri nok et godt bud. Nu ved jeg ikke hvordan dine er, men i ekoen er de rensefjederne lavet af noget rundjern nok 4-5mm har ikke målt dem. Tænker at hvis du laver dine nye i noget 6-8mm rustfri rundjern så vil problemet med at aske lægger sig nok ikke være så stort.Jeg tænker også at hvis rensefjederne kommer helt op til væggen så vil det måske hindre at røggassen kan komme ind til væggen. Her på siden kan du se hvordan ekopower har lavet dem: http://www.ekopower.eu/dk/ rørene i midten er vist 22mm eller der omkring. Hvis jeg ender med at lave noget selv så tror jeg nok jeg hælder mest til den med rundjernet i stedet for kæden, Det forekommer mig at røgen bare kan løbe op igennem kæden uden at ændre det store, men det er bare som jeg ser det.
Det lyder som et godt bud at lave dem i rustfrit rundjern i 6-8 mm og jeg tænker evt at få dem slebet lidt udvendig så de har en kant der kan skrabe sod af. Jeg vil mene det må virke bedre med en kant frem for en rund flade som skraber.
Dem der sidder i idag er lavet af noget papir tyndt blik som er meget rustet. De er ca 15 mm brede og spiralformede, så der kan ligge et godt lag aske på dem.
En ny ide til dig. Du kan evt sætte rør inden i dine rensefjedre og lukke enderne delvist måske en slags dæksel så man kan åbne og lukke efter behov.
På den måde har du mulighed for trimme lige som du ønsker, evt ændre efter årstid.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Ændre turbulatorer i kedel

Indlæg af kovas » 12 dec 2015 19:44

Flisbrænderen skrev:Det lyder som et godt bud at lave dem i rustfrit rundjern i 6-8 mm og jeg tænker evt at få dem slebet lidt udvendig så de har en kant der kan skrabe sod af. Jeg vil mene det må virke bedre med en kant frem for en rund flade som skraber.
Dem der sidder i idag er lavet af noget papir tyndt blik som er meget rustet. De er ca 15 mm brede og spiralformede, så der kan ligge et godt lag aske på dem.
En ny ide til dig. Du kan evt sætte rør inden i dine rensefjedre og lukke enderne delvist måske en slags dæksel så man kan åbne og lukke efter behov.
På den måde har du mulighed for trimme lige som du ønsker, evt ændre efter årstid.
Hej.
Nu ved jeg self ikke hvordan dit sod/aske er af beskaffenhed, men det som vi producere er så tørt og løst at det fungere udmærket med det runde jern. Det originale til fyret er sådanne rør, men at åbne dem i toppen vil jo bare lede røggassen op igennem uden at det får kontakt til væggen i røggaskøleren. Så tror jeg at det er bedre helt uden.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Ændre turbulatorer i kedel

Indlæg af Flisbrænderen » 12 dec 2015 21:55

kovas skrev:Hej.
Nu ved jeg self ikke hvordan dit sod/aske er af beskaffenhed, men det som vi producere er så tørt og løst at det fungere udmærket med det runde jern. Det originale til fyret er sådanne rør, men at åbne dem i toppen vil jo bare lede røggassen op igennem uden at det får kontakt til væggen i røggaskøleren. Så tror jeg at det er bedre helt uden.
Mit sod/aske er også meget tørt og løst.
Du har ret i at åbne rørene i toppen vil lede en del af røggassen igennem uden nedkøling, men det var også ment som en justerings mulighed.
Det jeg mener med rørene er, at hvis røggassen er for varm uden rør og for kold med rør med lukkede ender, kan man her justere ved at åbne enderne mere eller mindre.
Det var istedet for at sætte tyndere eller tykkere tentorstål i røgrørene.


Besvar