Pulled Pork i ovn.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Pulled Pork i ovn.

Indlæg af kovas »

Hej til Jer.
Er der nogen med erfaring ud i ovennævnte ret. Jeg har lavet det flere gange og er stort set tilfreds med resultatet. Har dog aldrig prøvet i en grill så kender ikke forskellen. Der findes et utal af opskrifter på nettet, men det som undre mig er at stort set alle opskrifter operere med ca 12 timer tid ved 110gr, og så skal kernetemp være mindst 92gr.
Jeg er lige nu i gang med en og satte et stegetermometer i allerede nu og det viser sig at kernen er 95gr allerede efter 5 timer. Skal man så bare lade den stå i 5 timer mere eller ta den ud pakke den ind eller hvad. Det undre mig at den er lissom færdig efter den halve tid.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

xkfc

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af xkfc »

kovas skrev:Hej til Jer.
Er der nogen med erfaring ud i ovennævnte ret. Jeg har lavet det flere gange og er stort set tilfreds med resultatet. Har dog aldrig prøvet i en grill så kender ikke forskellen. Der findes et utal af opskrifter på nettet, men det som undre mig er at stort set alle opskrifter operere med ca 12 timer tid ved 110gr, og så skal kernetemp være mindst 92gr.
Jeg er lige nu i gang med en og satte et stegetermometer i allerede nu og det viser sig at kernen er 95gr allerede efter 5 timer. Skal man så bare lade den stå i 5 timer mere eller ta den ud pakke den ind eller hvad. Det undre mig at den er lissom færdig efter den halve tid.
Jeg bruger lidt lavere temperatur omkring 100° og så bruger jeg en stegepose. Man kan jo stort set langtidsstege alt.
Når jeg laver pulled-pork så røger jeg den først i en ½ times tid, så får den 7-8 timer i ovnen, og sluttelig får den en masse sprødhed i grillen, jeg har aldrig haft et stegetermometer i "dyret"
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af kovas »

xkfc skrev:Jeg bruger lidt lavere temperatur omkring 100° og så bruger jeg en stegepose. Man kan jo stort set langtidsstege alt.
Når jeg laver pulled-pork så røger jeg den først i en ½ times tid, så får den 7-8 timer i ovnen, og sluttelig får den en masse sprødhed i grillen, jeg har aldrig haft et stegetermometer i "dyret"
Hej.
Tak for svar.
Hvordan røger du den? Jeg har sådan noget hicory røg på flaske som den får lidt af og så bruger jeg røget paprika i rubben. Men 7-8 timer ve 100gr lyder også som mere rimeligt. Hvis man sætter den til 90gr så bliver den jo aldrig over det, om den så står i flere dage. Man kunne jo også sætte den på 90gr i 8timer og så feks lige gi den 200gr til den har en kerne temp på de 95gr. Det vigtige er jo at det bindevæv som er i steget bliver helt lissom opløst. Hvor hurtigt mon det sker?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
xkfc

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af xkfc »

Jeg røger enten i en "kasper røghat" eller i min bette Weber SmokeyJoe. I weberen bruger jeg gerne gamle opblødte bøgeblade eller andet, og ligenu er det kastanietræ jeg tænder op med, for det er det jeg har på lager icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af kovas »

Hej.
Ok sådan en røghat har jeg ikke, og grillen er bare en rist over bålstedet. det er ikke lige der man røger i dag :)
det er som om at alle opskrifter bare kopiere hinanden uden at nogen rent faktisk prøver den af. Jeg kan forstå at 12 timer er fint hvis det er på ern åben grill, men i en lukket ovn er der jo varme hele vejen rundt. Nå jeg må huske til næste gang at den ikke behøver så meget.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af Oldgaard »

kovas skrev:Hej.
Ok sådan en røghat har jeg ikke, og grillen er bare en rist over bålstedet. det er ikke lige der man røger i dag :)
det er som om at alle opskrifter bare kopiere hinanden uden at nogen rent faktisk prøver den af. Jeg kan forstå at 12 timer er fint hvis det er på ern åben grill, men i en lukket ovn er der jo varme hele vejen rundt. Nå jeg må huske til næste gang at den ikke behøver så meget.
Det er normalt ikke 12 timer i en åben grill ;) almindligvis bruges en kuglegrill, hvor man kører med en røgtemperatur på ca 110g
jeg er da tit op på 15-18 timer før jeg når en kernetemperatur på ca 95

Grunden til at den skal langtidssteges sådan, er at man derved nedbryder kødstrukturen= en steg der nærmest falder helt fra hinanden når den er færdig.

Hvis du en gang har prøvet at lave PP på kulgrill, så er jeg næsten sikker på at du fremover bruger grillen ;)

se denne fremgangsmåde : http://www.weberklubben.dk/Default.aspx ... NewsId=547
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af kovas »

Hej Oldgaard.

Nå nu skulle den jo lige spises. Og den var også helt ok. En anelse mere tør end nødvendigt måske. Det er jo interessant at det tager op til 18 timer i en Weber grill. Når det så kun tager 5 timer i en ovn. Som ovenfor nævnt så har jeg ikke en grill endsige en weber grill. Det ligger også uden for min fantasi at forestille mig og stå udenfor i regnvejr i december +7gr og lave pulled pork i en weber grill. Så tilbage til det oprindelige spørgsmål. Hvor længe skal der til for at kødstrukturen er nedbrudt? skal man sætte ovnen på 90gr i 10 timer og så køre den op på 95 til sidst eller er den faktisk færdig efter de 5 timer ved 110gr,
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af Tom_AT »

Jeg har lavet PP i ovn masser af gange efterhånden. Altid med samme gode resulat.

Den ryger i ovnen på 100 grader i et fad, ingen varm luft. Godt med tør-rub som den har stået og marineret i dagen i forvejen.
Og så får den 12 timer. Bruger ikke stegetermometer eller noget undervejs, men kan godt finde på at tjekke temperaturen til sidst.
Plejer at ligge på ca 94-96 grader. Og i øvrigt heller ikke stegepose, ingen grund til det.

Men skal snart prøve at lave den på rotisserie i min Weber Q2000 gasgrill :)
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af kovas »

Hej Tom-AT.
Jeg har jo også lavt det flere gange. Og har for første gang prøvet med termometeret så tidligt. Plejer også at lade den køre de 10-12 timer. Hvis den er inde ved 100gr så er den sikkert også oppe i temp før de 12 timer. Og jeg er ikke i tvivl om at det bliver ok, jeg har jo selv gjort det. Så spørgsmålet gik faktisk på hvor lidt tid er nok, og hvorfor er de 12-18 timer i grillen bare overført direkte til opskriften i ovn?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Pulled Pork i ovn.

Indlæg af Tom_AT »

Bruger du varmluft?

Min erfaring siger mig at det skal man ikke bruge. Den bliver mere tør af det.

Mængden af kød har selvfølgelig også noget at sige. Hvor store stykker kød plejer du at lave? jeg laver normalt 2-2,5 kg.

Men at sammenligne ovn med grill.. Ved jeg sgu ikke. Tror ikke det er så nemt :)
I starten havde jeg også ovnen på ca 110gr. Men oplevede også den blev tør. 100 gr virker bedre.

Besvar