Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EasyPell erfaringer

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af pille bruger » 07 dec 2015 09:19

skovstedgaard skrev:Jeg kunne stadig godt tænke mig et EasyPell, men nu er "chefen " begyndt at snakke med, og jeg kan selvfølgelig godt se, hvad hun mener - rent økonomisk. Vi varmer hele huset op med en masseovn, og har en gammelt Tasso brændekeddel, som leverer det varme vand og holder anlægget frostfrit, når det er nødvendigt, og det er den, jeg gerne vil have skiftet til noget mere " automatisk".
Jeg har prøvet de sidste par måneder, at lade vores gamle oliefyr sørge for det varme vand, ved at lade et tænd/sluk ur aktivere fyr og cirkulationspumpe et par gange om dagen, og det fungerer faktisk fint( vi arbejder begge to ). Forbruget er kun ca. 2 l. olie om dagen, så længe der ikke er frostgrader udenfor, så derfor synes hun, det er for meget luksus med EasyPell, så nu det store SPØRGSMÅL :

Er der noget i vejen for, at et Scotte/Woddy -pillefyr kan fungere på samme måde med et tænd/sluk ur og er det rigtigt, at et evt. energitilskud også afhænger af investeringen, som smeden påstår ?
Scotte/Woody kan fint erstatte det, har indbygget tidsstyring, kan opdateres på nettet, og styres fra mobilen.
http://www.nbe.dk/produkter/traepillefyr.html
Altid hjælp her på fora, eller gennem StokerCloud.
Energitilskud beregnes ud fra besparelsen, så snak med en god forhandler.
Der er også skatte regler for udført arbejde, dem er jeg så ikke meget inde i icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


skovstedgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08 feb 2015 21:44
Mit fyr: Woody 10 KW / Blackstar
Areal: 160 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 12 kg
Geografisk sted: Østfyn

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af skovstedgaard » 17 dec 2015 00:00

Tak for svar. Jeg er blevet mere lun på at prøve den " billige " løsning, men hvad er forskellen egentlig på et Scotte og et Woody pillefyr ? Er det feks. den samme styring med de samme muligheder ?
Smeden siger, at man ikke får tilskud fra energiselskaberne fra brænde til træpiller, men det er da vist ikke helt rigtigt !! - eller ?
Hvis man samtidig skrotter et gammelt oliefyr fra 60 - erne, som har kørt lidt i ferier o.l. , så får man vel ikke ekstra tilskud ?

skovstedgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08 feb 2015 21:44
Mit fyr: Woody 10 KW / Blackstar
Areal: 160 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 12 kg
Geografisk sted: Østfyn

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af skovstedgaard » 17 dec 2015 00:20

Hej igen. Havde lige et spørgsmål mere : Skal man kontakte skorstensfejer for evt. måling af træk eller andet ?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af triumph » 17 dec 2015 06:07

skovstedgaard skrev:Tak for svar. Jeg er blevet mere lun på at prøve den " billige " løsning, men hvad er forskellen egentlig på et Scotte og et Woody pillefyr ? Er det feks. den samme styring med de samme muligheder ?
Smeden siger, at man ikke får tilskud fra energiselskaberne fra brænde til træpiller, men det er da vist ikke helt rigtigt !! - eller ?
Hvis man samtidig skrotter et gammelt oliefyr fra 60 - erne, som har kørt lidt i ferier o.l. , så får man vel ikke ekstra tilskud ?
Woody og Scotte er det samme.

Vedr.energitilskud; Der gives tilskud efter hvor mange KWh timer der spares det første år. Det er uden betydning hvad der skiftes fra/til. Hvis du f.eks har haft et oliefyr med en virkningsgrad på 80%, og har brugt 3000 l olie/år. Så har du brugt 3000l x 10 kw/l = 30.000 KWh/år
Ud af de 30.000 KWh har du fået nyttiggjort 30000 x 0,8 =24.000 kwh/år
Hvis dit nye pillefyr har en virkningsgrad på 0,9, så vil du i fremtiden skulle bruge 24.000/0,9 = 26.666 KWh/år
Du har altså sparet 3333 KWh/år.
Denne besparelse kan sælges til et energiselskab/ham der sælger pillefyret for f.eks 30 øre/KWh = 1000 kr
Nogle forhandlere bruger energitilskudet som en slags rabat, så man kan få endnu større rabat, end besparelsen egentligt berettiger til.

Det er en god ide at kontakte skorstensfejer, men mest for at få afvide hvilken brandkrav der skal opfyldes.

Der er krav til skorstens størrelser /træk i skorsten. Men det er forhandleren der kender disse, ikke skorstensfejeren. Så vidt jeg ved kan en scotte bedst lide skorstene på max ø130 mm. min fars scotte kører dog fint på en ø 150 mm skorsten

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af Jens1973 » 04 jan 2016 20:49

MichaelL hvordan går det med dit easypell? Hvor på Sjælland bor du hvis man må kigge på det :-)


skovstedgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08 feb 2015 21:44
Mit fyr: Woody 10 KW / Blackstar
Areal: 160 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 12 kg
Geografisk sted: Østfyn

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af skovstedgaard » 16 jan 2016 20:14

Hej.
Nu havde jeg ellers indstillet mig på løsningen med woody/Blackstar, men er kommet i tvivl om det kan give problemer, at fyret starter op med koldt vand hver gang, da rørene jo er blevet kolde i mellemtiden, hvis det kun skal aktiveres en eller to gange i døgnet ved hjælp af den indbyggede timer. Varmtvandsbeholderen ligger ca 30 m. fra fyrrum.
Er der nogen,der kan hjælpe eller berolige mig ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af John Skov Jensen » 16 jan 2016 20:33

Hvis du monterer en 3 vejs ventil foran vvb, styret af en differens styring kan du "by passe" vandet uden om vvb indtil vandet opnår en brugbar temperatur.
Jeg kører selv med dette setup, vvb får kun vand hvis vandet er varmt nok

skovstedgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08 feb 2015 21:44
Mit fyr: Woody 10 KW / Blackstar
Areal: 160 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 12 kg
Geografisk sted: Østfyn

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af skovstedgaard » 16 jan 2016 20:50

Jeg tænker på, om kedlen tager skade af at starte op med koldt vand hver gang. da Blackstar vist nok er en pladejernskeddel - noget med kondensvand ! ?

skovstedgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08 feb 2015 21:44
Mit fyr: Woody 10 KW / Blackstar
Areal: 160 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 12 kg
Geografisk sted: Østfyn

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af skovstedgaard » 16 jan 2016 20:57

Hej John.
Tak for ideèn med 3 vejs ventil - alletiders. ;)

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: EasyPell erfaringer

Indlæg af From » 16 jan 2016 21:50

skovstedgaard skrev:Jeg tænker på, om kedlen tager skade af at starte op med koldt vand hver gang. da Blackstar vist nok er en pladejernskeddel - noget med kondensvand ! ?
Det betyder ikke noget - jeg har kørt med urstyring de sidste 6 somre og har ikke antydningen af rust i min kedel.


Besvar