Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Motor sidder fast.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af Bigfoot » 30 nov 2015 09:17

Det kan være to scenarier vi taler her.

Enten at den er rustet fast, eller har brændt sig fast på cylindervæggen.
Eller at den har brændt sig ukristeligt fast på krumtappen. Det er også set før.

Ligegyldigt hvad, så kommer den ikke til at køre bare ved at få cylinderen fri igen. Det kræver altså en ombygning.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


xkfc

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af xkfc » 30 nov 2015 11:01

Bigfoot skrev:Det kan være to scenarier vi taler her.

Enten at den er rustet fast, eller har brændt sig fast på cylindervæggen.
Eller at den har brændt sig ukristeligt fast på krumtappen. Det er også set før.

Ligegyldigt hvad, så kommer den ikke til at køre bare ved at få cylinderen fri igen. Det kræver altså en ombygning.
Jeg vil også mene at den skal grundig renoveres.

Vi har en caterpillar V12 2800hk motor vi kører test på hver uge, desværre løb der vand fra udstødningskøleren ned gennem turboerne og ind i motoren. Næste uge da den skulle testes sad den helt fast og det med masser af batteri og 2x elstart på kransen. En uge med vand i motoren gjorde lige at den skulle renoveres for en million, jeps 1.000.000 :shock: , det var godt nok øv.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af Bigfoot » 30 nov 2015 11:20

xkfc skrev:Jeg vil også mene at den skal grundig renoveres.

Vi har en caterpillar V12 2800hk motor vi kører test på hver uge, desværre løb der vand fra udstødningskøleren ned gennem turboerne og ind i motoren. Næste uge da den skulle testes sad den helt fast og det med masser af batteri og 2x elstart på kransen. En uge med vand i motoren gjorde lige at den skulle renoveres for en million, jeps 1.000.000 :shock: , det var godt nok øv.
det kan være et andet scenarie igen. Vand kan ikke komprimeres, og har du en cylinder der er fyldt med vand, så kan det ikke komprimeres, og motoren kan ikke turnes rundt, uden det medfølger skade på inventaret.
Men vand indeni motoren, så skal jeg love jer for der sker ting og sager. Selvom der er olie i motoren, så skal i se sådan en omgang motorolie der er pisket sammen med vand. Det bliver noget værre stads.

Hvor pokker har i sådan en motor i Tobøl??? den lyder interessant.....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

xkfc

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af xkfc » 30 nov 2015 11:50

Bigfoot skrev:det kan være et andet scenarie igen. Vand kan ikke komprimeres, og har du en cylinder der er fyldt med vand, så kan det ikke komprimeres, og motoren kan ikke turnes rundt, uden det medfølger skade på inventaret.
Men vand indeni motoren, så skal jeg love jer for der sker ting og sager. Selvom der er olie i motoren, så skal i se sådan en omgang motorolie der er pisket sammen med vand. Det bliver noget værre stads.

Hvor pokker har i sådan en motor i Tobøl??? den lyder interessant.....
Arrr.. ligefrem i Tobøl tror jeg såmænd ikke der er nogen, men på arbejde har vi 4stk som vi aldrig håber vi får brug for, da det er brandpumper. Så har vi 3stk. til vores nødgeneratorer, disse bør også køre så lidt som muligt da de sammenlagt ikke er store nok 3x1,1MW til at erstatte gasgeneratoren på 8MW.

Der var vand over alt inden i motoren, nye topstykker, cylindre, samt en masse andre ting som en elektriker ikke ved en hujende fis om, men motoren var adskilt i atomer. 3 mand dag, og 3mand nat fiksede på en uge.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af Bigfoot » 30 nov 2015 12:33

xkfc skrev:Arrr.. ligefrem i Tobøl tror jeg såmænd ikke der er nogen, men på arbejde har vi 4stk som vi aldrig håber vi får brug for, da det er brandpumper. Så har vi 3stk. til vores nødgeneratorer, disse bør også køre så lidt som muligt da de sammenlagt ikke er store nok 3x1,1MW til at erstatte gasgeneratoren på 8MW.

Der var vand over alt inden i motoren, nye topstykker, cylindre, samt en masse andre ting som en elektriker ikke ved en hujende fis om, men motoren var adskilt i atomer. 3 mand dag, og 3mand nat fiksede på en uge.
nu bliver jeg rigtig nysgerrig...... er det i kælderen under Esbjerg sygehus eller hvad? Der ved jeg der står nogle gasturbine generatorer til nødstrøm.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


xkfc

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af xkfc » 30 nov 2015 14:32

Bigfoot skrev:nu bliver jeg rigtig nysgerrig...... er det i kælderen under Esbjerg sygehus eller hvad? Der ved jeg der står nogle gasturbine generatorer til nødstrøm.
Næ, vi renser jorden for noget sort snask der bliver til alverdens produkter som f.eks. benzin og diesel icon_cheesygrin.gif

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af Renevinum » 30 nov 2015 18:02

Nåh. Snakkede lige med den ældre mand jeg købte den af, han har sidst drejet den for 5-6 mdr. Siden uden problem, så det er nok ikke pladelejerne der er brændt fast.
Det wd40 skal nok bare lige ha lov til at virke.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af snubbi » 30 nov 2015 20:02

hej
jeg har brugt mystik olie til en marine motor der sad fast dem stod en måned med mystik olie i så kom den løs men jeg pillede motoren fra hianden fordi der var lidt rust i cylenderene,
du undgår nok ikke at adskille motoren for hvis det er lidt rust og du for den løs ,er der stor risiko for at den river cyleneden.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af Renevinum » 02 dec 2015 10:02

Mystik olie ????

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Motor sidder fast.

Indlæg af Brandsen » 02 dec 2015 11:26

Halløj i forum,

Mon ikke der menes MMO, Marvel Mystery Oil, der før II Verdenskrig blev brugt til at rense
motorer og karburatorer for diverse aflejringer, fra datidens ringe kvalitet på brændstof.

Nu om dage bruger man ikke MMO, men Redex, Bell-Add, TEC-2000 og den slags fancy stuff....
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar