Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

For børn er lussinger og skældud det samme.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
nemocharley

For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2015 07:48

http://www.dr.dk/nyheder/indland/forske ... -lussinger

I de kredse jeg har været i, er dette fuldstændig selvindlysende viden, det ryster mig derfor at møde en hverdags-virkelighed, som er så lidt vågen på så vigtigt et område. Vær god ved børnene, så er de nemlig gode ved andre når de bliver voksne. Det er ret enkelt, men self. frygteligt hårdt arbejde.

Skulle en svag sjæl føle sig stærkt provokeret af dette opslag, så besind dig. Tænk på visdommen i den korte artikel, inden du skriver.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af Hjemme teori » 28 nov 2015 08:08

Jeg skal ikke gøre mig specielt klog på området, men synes sku lidt det er som med mad, den ene uge skal man spise det ene, den næste uge noget andet.

Sidst jeg læste en artikel om børneopdragelse, skrev de at de unge i dag kunne have svært ved at have et arbejde, da de gennem hele deres liv er blevet nurse'et igennem og derfor ikke kan klare at blive behandlet på en måde som de føler er urimelig (gør som du bliver bedt om uden at diskutere hvorfor). Det er jo så bare i den modsatte grøft.

Og ærligt tror jeg ikke man kan lære børn spillereglerne ved bare selv at undskylde og stryge dem med hårene.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af Flyball » 28 nov 2015 08:13

Curlingbørn :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af Lintz » 28 nov 2015 08:24

Hjemme teori skrev:Jeg skal ikke gøre mig specielt klog på området, men synes sku lidt det er som med mad, den ene uge skal man spise det ene, den næste uge noget andet.

Sidst jeg læste en artikel om børneopdragelse, skrev de at de unge i dag kunne have svært ved at have et arbejde, da de gennem hele deres liv er blevet nurse'et igennem og derfor ikke kan klare at blive behandlet på en måde som de føler er urimelig (gør som du bliver bedt om uden at diskutere hvorfor). Det er jo så bare i den modsatte grøft.

Og ærligt tror jeg ikke man kan lære børn spillereglerne ved bare selv at undskylde og stryge dem med hårene.
En røffel, en gang god skæld ud, en over "nakken" (verbalt) når de har lavet noget galt.....Det tager de squ ikke skade af, bare de ved hvorfor de får skældud og at man selvfølgelig ikke råber konstant efter sine unger. Så er det jo ligesom at det mister effekten til sidst.
En gang imellem bliver der også slået over på "konsekvens-opdragelse" herhjemme - For børn er dejlige - men de kan dælme også være stride og vil prøve grænser af.
- Og så lige pludselig har de fundet ud af at de har overskredet den i forhold til hvor min grænse er.

- At du - Nemo - måske mener jeg er en "svag sjæl" ved at have den mening er der så ikke noget at gøre ved. - Men Godmorgen til dig :D og tillykke til "Hjemme teori" :P :great: 32.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2015 08:27

Hjemme teori skrev:Jeg skal ikke gøre mig specielt klog på området, men synes sku lidt det er som med mad, den ene uge skal man spise det ene, den næste uge noget andet.

Sidst jeg læste en artikel om børneopdragelse, skrev de at de unge i dag kunne have svært ved at have et arbejde, da de gennem hele deres liv er blevet nurse'et igennem og derfor ikke kan klare at blive behandlet på en måde som de føler er urimelig (gør som du bliver bedt om uden at diskutere hvorfor). Det er jo så bare i den modsatte grøft.

Og ærligt tror jeg ikke man kan lære børn spillereglerne ved bare selv at undskylde og stryge dem med hårene.
Tillykke med fødselsdagen.

Curlingbørn - er børn der er blevet skærmet for meget både for ansvaret i familierelationerne men også for de krav der er i socialsfæren.

Her er der tale om at verbale overgreb i et barns verden opleves som fysiske overgreb. Der er en verden til forskel på det og så curling-børn.


nemocharley

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2015 08:31

Lintz skrev:En røffel, en gang god skæld ud, en over "nakken" (verbalt) når de har lavet noget galt.....Det tager de squ ikke skade af, bare de ved hvorfor de får skældud og at man selvfølgelig ikke råber konstant efter sine unger. Så er det jo ligesom at det mister effekten til sidst.
En gang imellem bliver der også slået over på "konsekvens-opdragelse" herhjemme - For børn er dejlige - men de kan dælme også være stride og vil prøve grænser af.
- Og så lige pludselig har de fundet ud af at de har overskredet den i forhold til hvor min grænse er.

- At du - Nemo - måske mener jeg er en "svag sjæl" ved at have den mening er der så ikke noget at gøre ved. - Men Godmorgen til dig :D og tillykke til "Hjemme teori" :P :great: 32.gif
Du overfusede mig ikke Lintz, hvilket jo er et plus. Da jeg ikke ved, hvordan dine børn oplever din skældud så kan jeg jo heller ikke sige noget om din sjæl på den front.

Helt overordnet så synes jeg sådan en lille fin nyhedsartikel fortjener at komme ud til alle, i en verden hvor ufred og manglende indlevelsesevne dominerer. Den er værd at tænke over.

Godmorgen :)

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af Oldgaard » 28 nov 2015 08:47

For hver handling er der en konsekvens, den kan være god eller dårlig, alt efter din handling!

Sådan er vores piger opdraget og de har da selv sagt efterfølgende ( de er trods alt 24/26 år nu ;) ) at de her bagefter, var glade for at de havde nogle klare grænser for hvad der var acceptabel opførsel og hvad der ikke var, og det mener de stadig at der er mange af deres venner som kunne havde haft godt af.
Da ungerne var mindre havde vi tit flere af deres skolekammerater her i huset og selv dem som ikke kunne finde ud af opføre sig normalt, vidste udemærket godt hvor grænsen gik her i huset og var faktisk behagelige at være i selskab med, fik flere gange spørgsmålet fra nogle af de andre forældre, om hvordan vi dog kunne holde den og den ud, da de når de var andre steder, nærmest løb på væggene.
Den dag i dag når vi møder nogle af de uvordne unger fra den tid, så kommer de hen og giver hånd og hilser pænt og det selv om andre stadig mener de er uden for pædagorisk rækkevidde.
Så et eller andet må da være rigtigt i min måde at opdrage ungerne på ;) selv om det ikke altid var helt efter bogen det blev udført ;)

Nu er der forskel på skældud også ligefrem råbe/skrige af sine unger fremfor at forklare i klare vendinger hvad der sker hvis de ikke stopper med deres måde at opføre sig på.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af Lintz » 28 nov 2015 08:48

nemocharley skrev:Du overfusede mig ikke Lintz, hvilket jo er et plus. Da jeg ikke ved, hvordan dine børn oplever din skældud så kan jeg jo heller ikke sige noget om din sjæl på den front.
- Det skal så siges at det heldigvis ikke er så tit det er nødvendigt at hæve tonen herhjemme - men jeg er ikke bange for at gøre det hvis det bliver nødvendig.
Andre gange har jeg appelleret til deres fornuft (især overfor vores tøs på elleve som er lige så stædig som sin mor :wink: )
Nogle gange virker den ene måde - Andre gange den anden.

- Men vil da give dig ret - Det ville da være bedst hvis vi i familien kunne leve i fred og fordragelighed - Men nogle gange bliver der nød til at sættes grænser.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2015 09:16

Lintz skrev:- Det skal så siges at det heldigvis ikke er så tit det er nødvendigt at hæve tonen herhjemme - men jeg er ikke bange for at gøre det hvis det bliver nødvendig.
Andre gange har jeg appelleret til deres fornuft (især overfor vores tøs på elleve som er lige så stædig som sin mor :wink: )
Nogle gange virker den ene måde - Andre gange den anden.

- Men vil da give dig ret - Det ville da være bedst hvis vi i familien kunne leve i fred og fordragelighed - Men nogle gange bliver der nød til at sættes grænser.
du lyder til at være en god far Lintz :great:

nemocharley

Re: For børn er lussinger og skældud det samme.

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2015 09:19

Oldgaard skrev:For hver handling er der en konsekvens, den kan være god eller dårlig, alt efter din handling!

Sådan er vores piger opdraget og de har da selv sagt efterfølgende ( de er trods alt 24/26 år nu ;) ) at de her bagefter, var glade for at de havde nogle klare grænser for hvad der var acceptabel opførsel og hvad der ikke var, og det mener de stadig at der er mange af deres venner som kunne havde haft godt af.
Da ungerne var mindre havde vi tit flere af deres skolekammerater her i huset og selv dem som ikke kunne finde ud af opføre sig normalt, vidste udemærket godt hvor grænsen gik her i huset og var faktisk behagelige at være i selskab med, fik flere gange spørgsmålet fra nogle af de andre forældre, om hvordan vi dog kunne holde den og den ud, da de når de var andre steder, nærmest løb på væggene.
Den dag i dag når vi møder nogle af de uvordne unger fra den tid, så kommer de hen og giver hånd og hilser pænt og det selv om andre stadig mener de er uden for pædagorisk rækkevidde.
Så et eller andet må da være rigtigt i min måde at opdrage ungerne på ;) selv om det ikke altid var helt efter bogen det blev udført ;)

Nu er der forskel på skældud også ligefrem råbe/skrige af sine unger fremfor at forklare i klare vendinger hvad der sker hvis de ikke stopper med deres måde at opføre sig på.
Klare grænser gør børn trygge, og ruster dem paradoksalt nok til at håndtere usikre situationer bedre senere i livet.

Og ja det er vigtigt at nuancere at forklare sig i klare vendinger havd der er i orden og hvad er ikke er, er jo noget helt andet end at true/skrige/råbe ad sine unger. Medmindre det er ting som - Hold op med at smække med døren! BLAM!!! :D


Besvar