brøndbording problemer

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

brøndbording problemer

Indlæg af leo-pol »

hej i skuret...
jeg døjer for en gangs skyld "igen" med problemer med min drikkevands boring der er lavet i en gammel drikkevands brønd....
jeg har ikke en hydrofon og en pumpe der sidder i bunden af boringen men en membran beholder og en pumpe der suger vand op via et sugerør...
systemet virker som sådanne fint nok men her på det sidste har det lavet lidt balade ved at vandet er "forsvundet" fra pumpen sådanne lige pludselig,
der sidder en "spædeskrue" på selve pumpen der tillader vand at retuner "tror jeg nok" til pumpen fra fremløb så pumpen får noget at arbejte med og hvis jeg drejer på den 3-4 gange kommer den igang rimeligt hurtigt igen og det køre fint.....
når vandet/trykket forsvinder og jeg kommer ud i brønden til pumpen køre den og jeg kan høre at den er tom i pumpen så det kan jo ikke være pressostaten der ikke slår igang rettidigt.... og efter som at jeg kan spæde den via den spædeskrue må der være masser af vand fra tryksiden af pumpen og frem....desuden forsvinder trykket ikke i systemet når jeg åbner for vandet men kun når jeg har brugt vand feks når jeg er i bad så er det først efter 5min bad at vandet forsvinder så problemet må næsten vær fra pump og sugerør.....
den gjorde det mange gange fra et par måneder siden hvor den blev ved med at drille.. selv når jeg fik det til at køre kunne jeg lave et forbrug og nogle gange forsvandt vandet i pumpen mens jeg stod og holdte øje med den... fik det til at køre men nu er den begyndt igen men nogle gange kan der gå et par dage og andre gange kun 3-4timer....
tænker selv at der må være en utæthed på mit sugerør så den taber vandet stille og roligt eller om der sidder en kontraventil i bunden af sugerøret...
overvejer om jeg skulle prøve at hive sugerøret op men hvad finder jeg mon.... jeg aner ikke hvor dybt jeg suger i boringen men selve brønden er 7meter dyb så det er jo ikke for sjovt skyld jeg skal gøre det....
nogle der kender lidt til det.... tænker om jeg så skulle skifte det gamle jernrør ud med plastikrør nu jeg er igang....
mvh leo-pol

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: brøndbording problemer

Indlæg af Flammen »

mon ikke du har en injektor på pumpen. er overbevist om at finder fejlen der.
på pumpe med injektor kan sugerør og returrør være samlet i en blok med en kugle (kontraventil) og en si i bunden. kontraventilen skal kunne holde tæt.
uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg der sidder en kugle eller klapventil i injektordelen.
prøv at google "pump injektor" så finder du sikkert nogle brugbare billeder/splittegninger

iøvrigt en god ide at skifte jernrørene ud med PEL rør
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: brøndbording problemer

Indlæg af Flemmingth »

Det er højst sandsynligt kontraventilen i bunden af sugerøret, som Flammen også omtaler, så der er kun den bøvlede løsning= op med sugerøret :cry:
Du skal helt klart skifte til plastrør. Det har jeg selv gjort for år tilbage. Det er ikke just billigt, men meget, meget nemmere at arbejde med.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: brøndbording problemer

Indlæg af holberg19 »

Jeg ved ikke hvad dit problem er, men vi har haft sugerøret oppe indenfor de seneste par år for at skifte kontraventilen. Det var fandme besværligt. Og sikkerhedsmæssigt er der en håndfuld ting der skal tages hånd om. Dertil er der samtidig en risiko for at forurene brønden når der arbejdes i og omkring den.

Derfor vil jeg helt klart anbefale at alt hvad der kan være galt ovenjords, udelukkes først.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: brøndbording problemer

Indlæg af Ernst Drastrup »

Det kan også ske, at vandstanden nede i borerøret er sunket, så pumpen engang imellem suger luft ind.
Så "taber" den vandet, og skal spædes op igen.
Det er helt sikkert en Grundfos ejektorpumpe du har. To rør samles nede i en ejektor, som sidder helt nede i borerøret.
I forbindelse med ejektoren sidder der en bundventil, som skal lukke helt tæt. Det kan du se, om den er, når du spæder rørene op, så skal vandstanden ved proppen blive stående. Synker vandet langsomt, er det lig med en utæthed, måske bundventilen lækker lidt, det må den ikke. Op med rørene og skift dem ud med Pel-slanger. Det er som regel et 40 mm. og et 32 mm. pel-rør der skal bruges. Når rørene er oppe, så pejl vandstanden nede i borerøret. Bundventilen sammen med ejektoren skal sænkes godt et par meter ned under vandstanden eller mere.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: brøndbording problemer

Indlæg af john_madsen »

jeg døjede med samme problem da jeg havde egen boring. Jeg købte en dykpumpe (3" i diameter og 50cm høj) på Ebay i tyskland for 800kr.
Smed injector delen og 40mm PEX røret væk og proppede returforsyningen på trykpumpen af.
Dykpumpen skal bare pumpe vandet op til trykpumpen. Jeg satte så en kontraventil på mellem dykpumpen og trykpumpen, da der ikke er en returventil på dykpumpen.
Det kørte uden problemer de næste 6år indtil kommunen påbød mig at tilslutte mig offentligt vand.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: brøndbording problemer

Indlæg af newpas »

John madsens løsning er langt at foretrække og så kan man i samme ombæringbore et filterrør et par meter længere ned hvis vandstanden er sunken.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: brøndbording problemer

Indlæg af newpas »

http://www.rotek.dk/produkter/blindr%C3 ... uffer.aspx
PVC rør a la disse. Måske ikke de billigste men ideen er der.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: brøndbording problemer

Indlæg af leo-pol »

hmmm.... jamen det kunne godt være at jeg lige skulle starte med at se om der står noget på pump eller tage et billed så vi er sikker på at det er den samme pumpe vi snakker om...... syntes ikke lige at jeg kan finde noget der ligner ved at søge på "pump injekto" andet en at der kommer en masse diselpumper frem tror jeg det er.....
men sjovt nok syntes jeg ikke at der kommer noget luft ud af udluftningsskruen når jeg får gang i den og det hverken sprutter eller noget når jeg åbner for hanen efterfølgende....
jeg drejer 3-4 gange på skruen der spæder og vupti så køre der bare igen som om intet er hændt....
men der er nok ikke anden vej en at hive sugerøret op og se hvordan det ser ud... er det bare en almindelig kontraventil der sidder i bunden af sugerøret.....????
mvh leo
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: brøndbording problemer

Indlæg af newpas »

https://www.google.dk/search?q=ejektorp ... DAwQsAQIIQ

Nok fordi det skal staves lidt anderledes. Det er ejektorvirkning du søger og ikke injektor (indsprøjtning)

Besvar