Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi multiheat 1.5 problemer

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
AndersenSydfyn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25 nov 2015 09:04
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Svendborg

Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af AndersenSydfyn » 25 nov 2015 10:10

Hej,
Jeg har fået problemer med mit Baxi fyr, problemerne er startet efter at fyret har været slukket sommeren over hvor jeg blot har kørt på solfangerens varmtvand.
Flere gange udløstes vandsikringen med vand i hele brændkammeret, og en total oprensning til følge (også tømt for vand i rummet under brændkammeret, og fjernet våde piller i vandsikringsrøret). Fandt endelig ud af fejlen var at der blev trukket falsk luft ind ved sneglens montering på magasinet (boltene havde løsnet sig). Efterspændt og kører herefter fint en måned, nu hvor der har været lidt fald i temperaturen udendørs er fyret faldet til kun at levere 50 grader varmt vand, mens det kører på 100%, den når ikke op i temperatur og skifter derfor ikke til to-trinsdrift. (Er klar over der ikke skal være lys i dioden til 2-trins drift).
Røgtemperaturen er nu meget høj, 220 grader. Temperatur setpunkt 76 grader, fremløb 50 grader, retur 43 grader. (Kommer ikke højere op). Fyret står ofte med alarm, F1, betyder noget med flammen ikke registret, men er ikke gået ud, skal så blot resettes. Efter at have læst i de forskellige tråde herinde, kan jeg forstå at pillerne nok har brændt tættere på sneglen en hvad der er optimalt, asken har set fin "musegrå" ud.
Jeg har igår ændret indstillingerne til at køre efter jeres gennemsnit i det regneark som en af jer havde lavet med jeres forskellige indstillinger, med preference til de af jer som har hus af ca samme størrelse som mig, indstillingerne herunder:
Installatørindstillingerne er fabriksstandard.
30-100% luft 18%, pause 38sek
100% luft 26%, pause 22sek
Her til morgen er temperatur forsat 50 grader og alarm F1 igen.
Glemte at skrive der er shuntventil mellem fremløb og retur og fyret er modellen med trykknapper, ingen drejeknapper.

Hælder lidt til at der måske er stået noget elektronik / print af, men vil gerne høre om I har en ide om hvad der er galt ?

Med venlig hilsen
Jan


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af Bigfoot » 25 nov 2015 10:50

et af de første små råd, efter en sommerpause, er at tage strømmen fra fyret, og så genstarte det på den måde.

er der iltstyring på fyret?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af Brandsen » 25 nov 2015 10:56

Halløj i forum,

Velkommen er på Blå Stue i Stoker Pro 8)

F1 alarmen skyldes din røgtemp er alt for høj, og det skyldes næsten 90% sikkert
at kedlen ikke er renset ordentligt.

Formoder du giver røgkanalerne en tur med gardinbørste på boremaskine ?
Der er en verden til forskel, om man bare kører en almindelig børste igennem,
en 8-10 gange, eller om det er med boremaskine.

Dernæst er der røgkassen, dén du kommer ind til, ved at fjerne de høje smalle
skjolde på siderne af Baxi, og så ind gennem de små luger, der sidder med 2 fløjmøtrikker.

Og endelig er der røgtuden, altså det allerførste stykke røgrør der går op fra din Baxi,
præcis der hvor røg temp føler og iltsonde sidder. Det er før set at netop dette stykke
på 20 - 30 cm er blevet næsten helt lukket af sod, fordi skorstens fejeren kun fejer 'opad',
og aldrig 'nedad' i røgrøret, netop fordi der sidder føler og sonde jo.

Så er der 10% mulighed for, at det er din røg temp føler der er defekt. Prøv at sætte
dit display på røg temp, og så løbende prøve at holde øje med, om røg temp pludselig
og helt umotiveret begynder at fare op og ned.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

AndersenSydfyn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25 nov 2015 09:04
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Svendborg

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af AndersenSydfyn » 25 nov 2015 11:40

Hej,
Tak for jeres hurtige og fine svar.
Jeg har en rund børste til røgkanalerne, dog ikke til boremaskine, giver dem lige en ordentlig tur imorgen når jeg kommer hjem. Skal lige have kigget på det rum du snakker om, sidder det inde fra de 2 rum i siderne efter rødgrødens og så opad mod skorstenen ?
Prøver ligeledes at holde øje med røgtempsensoren, kan jo prøve at trække den ud og de om temperaturen falder passende.
Der er ikke iltstyring på fyret.

Vender tilbage
Tak
Jan

AndersenSydfyn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25 nov 2015 09:04
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Svendborg

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af AndersenSydfyn » 25 nov 2015 11:51

Røgkassen blev rettet til rødgrødens af ordbogen, sorry.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af Brandsen » 25 nov 2015 11:55

Halløj i forum,

Ja præcis, det er der hvor den såkaldte røgkasse sidder.

Men kontroller også lige røgtuden, de første 20-30 cm af skorstenen,
altså startende der hvor din røg temp føler sidder, og så nedad, imod røgkassen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af thy » 25 nov 2015 12:14

AndersenSydfyn skrev:Hej,
Jeg har fået problemer med mit Baxi fyr, problemerne er startet efter at fyret har været slukket sommeren over hvor jeg blot har kørt på solfangerens varmtvand.
Flere gange udløstes vandsikringen med vand i hele brændkammeret, og en total oprensning til følge (også tømt for vand i rummet under brændkammeret, og fjernet våde piller i vandsikringsrøret). Fandt endelig ud af fejlen var at der blev trukket falsk luft ind ved sneglens montering på magasinet (boltene havde løsnet sig). Efterspændt og kører herefter fint en måned, nu hvor der har været lidt fald i temperaturen udendørs er fyret faldet til kun at levere 50 grader varmt vand, mens det kører på 100%, den når ikke op i temperatur og skifter derfor ikke til to-trinsdrift. (Er klar over der ikke skal være lys i dioden til 2-trins drift).
Røgtemperaturen er nu meget høj, 220 grader. Temperatur setpunkt 76 grader, fremløb 50 grader, retur 43 grader. (Kommer ikke højere op). Fyret står ofte med alarm, F1, betyder noget med flammen ikke registret, men er ikke gået ud, skal så blot resettes. Efter at have læst i de forskellige tråde herinde, kan jeg forstå at pillerne nok har brændt tættere på sneglen en hvad der er optimalt, asken har set fin "musegrå" ud.
Jeg har igår ændret indstillingerne til at køre efter jeres gennemsnit i det regneark som en af jer havde lavet med jeres forskellige indstillinger, med preference til de af jer som har hus af ca samme størrelse som mig, indstillingerne herunder:
Installatørindstillingerne er fabriksstandard.
30-100% luft 18%, pause 38sek
100% luft 26%, pause 22sek talene er lidt mærkelige prøv med 18 sek vil gerne høre alle tallene inde fra montør menuen
Her til morgen er temperatur forsat 50 grader og alarm F1 igen.
Glemte at skrive der er shuntventil mellem fremløb og retur og fyret er modellen med trykknapper, ingen drejeknapper.

Hælder lidt til at der måske er stået noget elektronik / print af, men vil gerne høre om I har en ide om hvad der er galt ?

Med venlig hilsen
Jan
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

AndersenSydfyn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25 nov 2015 09:04
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Svendborg

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af AndersenSydfyn » 26 nov 2015 17:50

Hej,

Nu har jeg taget strømmen helt af fyret og startet igen.
Gjort brændkammer, røgrør, røgkassen og røgtuden rene, der var ikke noget særligt i røgtuden.
Ændret indstillinger til et nogenlunde gennemsnit af I andres indstillinger.
Høj blæs 26, pause 22, snegl køretid 1,3
Lav blæs 17, pause 37, snegl køretid 1,0
Pausefyring P0,9
Indstilling -xx ændret fra -20 til -40 ( så jeg i Thy's indstillingsguide at den skulle være, aner ikke hvad det er)
Temp set 76 grader
Røgtemperaturen er på nuværende tidspunkt 155grader
Det hele ser nu fint ud igen, tak for hjælpen, vil I umiddelbart mene mine indstillinger og røgtemperatur lyder okay ?
Var der en der har link til børsten som I anbefalede til at montere på en boremaskine til røgrørene ?
Fortsat god dag til jer alle.

Hilsen
Jan

AndersenSydfyn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25 nov 2015 09:04
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Svendborg

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af AndersenSydfyn » 26 nov 2015 17:54

Glemte at nævne at jeg har ikke kunne se at røgtemperatursensoren har virket underlig i den periode jeg har holdt øje med den. Fjernede sod på den med fint sandpapir.

AndersenSydfyn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25 nov 2015 09:04
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Svendborg

Re: Baxi multiheat 1.5 problemer

Indlæg af AndersenSydfyn » 26 nov 2015 17:59

Så lige din besked nu Thy, Tak.
Jeg lader lige fyret køre et par dage, så ringer jeg når jeg har set hvordan de nye indstillinger ser ud til at køre.
Hilsen
Jan


Besvar