Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinterdæk eller ej.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af kovas » 24 nov 2015 21:33

Landlyst skrev:Nej for absen reagere ved at slippe hjulet når det står stille.... Du har max bremseeffekt lige før den står stille...
Måske, men du kan aldrig vide hvornår lige før er.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af bennylar » 24 nov 2015 21:51

Nej men det finder man hurtig ud af.. :?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af kovas » 24 nov 2015 22:41

bennylar skrev:Nej men det finder man hurtig ud af.. :?
jeg tror faktisk ikke at det er rigtigt at man kan gøre det bedre end absen. På det tidspunkt hvor abs-en begynder at arbejde kan du sådan set stadig øge trykket i de andre hjul. Hvis du holder den hvor alle hjul ruller så er det den dårligste vejkontakt som bestemmer for alle fire hjul. Og eftersom vejbanen hele tiden ændre sig mener jeg at det er ud af ren arrogance at man kan gøre det bedre selv, men det er bare min mening, vi bliver nok ikke enige om det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Landlyst » 25 nov 2015 05:51

Står et hjul stille så ændre bilen retning... Ruller de kan du styre selv...

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af kovas » 25 nov 2015 07:41

Landlyst skrev:Står et hjul stille så ændre bilen retning... Ruller de kan du styre selv...
Øh ja, det er jo netop også derfor at abs-en letter trykket på det hjul som blokere. Jeg har da aldrig oplevet at bilen ændrede retning nor jeg for sjov på øde strækninger har bremset så abs-en blev aktiveret. Ideen er jo netop at hvis feks det ene baghjul blokere, så kan du fastholde det maximale tryk på forhjulene medens trykket lettes på det hjul som blokere. Hvis du selv letter trykket så gør du det på alle hjul.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


pendec

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af pendec » 25 nov 2015 09:01

+1 Kovas, sådan mener jeg også abs fungerer bedre end selv den bedste bilist, som ikke kan styre bremser uafhængigt på 4 hjul, som abs kan.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af MichaelK » 25 nov 2015 13:41

Nu har jeg fulgt med i denne tråd, og synes egentlig ikke jeg havde noget at tilføje, men så alligevel....

De fleste, herunder også mig selv, er enige om at vinterdæk er en god idé. Derudover synes jeg vandene
skilles en smule omkring de tekniske hjælpemidler, der tilbydes i nyere biler. Det virker som om der er
en gruppe, der mener at disse tekniske hjælpemidler bare indbyder til at man kører hurtigere, og så kan
de i øvrigt gøre det bedre selv, uden hjælp! -Det er så der filmen ligesom knækker for mig!

Jeg vil medgive, at følelsen af sikkerhed, når bilen er udstyret med diverse sikkerhedsforanstaltninger, kan
bevirke at man som fører tager lidt lettere på det, og kører en smule hurtigere end man ville gøre uden
netop teknikkens hjælp. Det gør jeg selv, og det kan jeg egentlig ikke se noget galt i. Hvorfor ikke gøre
brug af alle de tekniske hjælpemidler der er til rådighed? Så kan vi både komme hurtigere, og sikkert frem.

Hvis det virkeligt forholdt sig således at teknikken skulle være skyld i flere uheld i vinterføret, hvorfor er
det så at ulykkesstatistikken viser at der sker færre uheld jo flere tekniske hjælpemidler en bil er udstyret
med? Det skulle vel aldrig være fordi, at teknikken faktisk redder de mindre gode bilister fra at kører galt?

Jeg mener at teknikken giver en reelt løft til sikkerheden, og begrænser ulykkerne. Og det er fint nok, at
bilister i ældre biler uden de store tekniske hjælpemidler, er mere observante på det køretekniske, det
er de jo mere eller mindre tvunget til. Så lad os andre nyde når antispin hjælper med igangsætning på en
sneglat vej, og ABS hjælper med nedbremsningen, og ESP hjælper os gennem svingene. Det giver os tid
til rent faktisk at nyde vintervejret, og slappe mere af under kørslen :P



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af thy » 25 nov 2015 17:10

MichaelK skrev:Nu har jeg fulgt med i denne tråd, og synes egentlig ikke jeg havde noget at tilføje, men så alligevel....

De fleste, herunder også mig selv, er enige om at vinterdæk er en god idé. Derudover synes jeg vandene
skilles en smule omkring de tekniske hjælpemidler, der tilbydes i nyere biler. Det virker som om der er
en gruppe, der mener at disse tekniske hjælpemidler bare indbyder til at man kører hurtigere, og så kan
de i øvrigt gøre det bedre selv, uden hjælp! -Det er så der filmen ligesom knækker for mig!

Jeg vil medgive, at følelsen af sikkerhed, når bilen er udstyret med diverse sikkerhedsforanstaltninger, kan
bevirke at man som fører tager lidt lettere på det, og kører en smule hurtigere end man ville gøre uden
netop teknikkens hjælp. Det gør jeg selv, og det kan jeg egentlig ikke se noget galt i. Hvorfor ikke gøre
brug af alle de tekniske hjælpemidler der er til rådighed? Så kan vi både komme hurtigere, og sikkert frem.

Hvis det virkeligt forholdt sig således at teknikken skulle være skyld i flere uheld i vinterføret, hvorfor er
det så at ulykkesstatistikken viser at der sker færre uheld jo flere tekniske hjælpemidler en bil er udstyret
med? Det skulle vel aldrig være fordi, at teknikken faktisk redder de mindre gode bilister fra at kører galt?

Jeg mener at teknikken giver en reelt løft til sikkerheden, og begrænser ulykkerne. Og det er fint nok, at
bilister i ældre biler uden de store tekniske hjælpemidler, er mere observante på det køretekniske, det
er de jo mere eller mindre tvunget til. Så lad os andre nyde når antispin hjælper med igangsætning på en
sneglat vej, og ABS hjælper med nedbremsningen, og ESP hjælper os gennem svingene. Det giver os tid
til rent faktisk at nyde vintervejret, og slappe mere af under kørslen :P



Mvh.
godt sagt :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af john m » 25 nov 2015 17:23

kovas skrev:Øh ja, det er jo netop også derfor at abs-en letter trykket på det hjul som blokere. Jeg har da aldrig oplevet at bilen ændrede retning nor jeg for sjov på øde strækninger har bremset så abs-en blev aktiveret. Ideen er jo netop at hvis feks det ene baghjul blokere, så kan du fastholde det maximale tryk på forhjulene medens trykket lettes på det hjul som blokere. Hvis du selv letter trykket så gør du det på alle hjul.
:great: :great: :great:
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Flammen » 25 nov 2015 21:41

nu vil jeg gerne skyde en gammel skrøne ned.
at man opnår den maximale retardation lige før hjulblokade. den holder bare ikke her i 2015.
absèn på nyere biler er så hurtig til trykopbygning/udligning (frekvens) at vi er meget tæt på den maximale opnåelig bremseeffekt.

skrønen er fra 90èrne med 1. generation abs i bilerne. de huskes nemt på en kraftigt reagerende bremsepedel, når abs var aktiv.
på nyere biler mærkes kun en svag sitren som respons fra aktiv abs


Besvar