Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinterdæk eller ej.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
ctn

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af ctn » 23 nov 2015 18:33

Har lige her til morgen i Nordsjælland kørt 12 km i kø , max hastigheden kom faktisk næsten helt op på 20 km/t men mest omkring 10 :-( , pludselig kørte vi igen , ja der var vi så kommet forbi to biler der holdt totalt skævt pga ? Ja sommerdæk , syntes selv det skulle være et lov krav at der skal være vinterdæk på :-)mvh. christian


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Knaldperlen » 23 nov 2015 19:07

Nu spørger jeg måske dumt, men nær biler holder i grøften osv, hvordan hulen kan man/i så se at det er pga sommerdæk? Jeg skal helt ind og nærsturdere et dæk før jeg kan se forskel på sommer og vinterdæk - det er i hvert fald ikke noget jeg kan spotte på flere meters afstand.

ctn

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af ctn » 23 nov 2015 19:22

Med 10 km/t og bilerne så holder i det ene spor , så skal der ikke meget til for at man kan se det på mønsteret har så også været mekaniker i 20 år mvh. christian

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Knaldperlen » 23 nov 2015 19:25

Ok, så det ses udelukkende ved at vinterdækket har de mange små lameller i opbygningen?

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af bennylar » 23 nov 2015 19:47

kovas skrev:Hejforskellige eg synes helt sikkert at det her er noget vrøvl . Jeg kan da godt huske hvordan man tidligere i glat føre måtte trykke og slippe bremsen så man ikke skred ud. De fleste blev så panikken at de bare trådte hårdere på pedalen. Nu kan man , med abs, bare bremse og så køre bilen lige ud. Også for dem som er dårlige billister må det være en stor hjælp.
Ja men så er du nok osse en af dem der ikke har styr på sin bil :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af kovas » 23 nov 2015 19:57

bennylar skrev:Ja men så er du nok osse en af dem der ikke har styr på sin bil :wink:
Hej igen.
Hvis det er det eneste forsvar du har for at bringe det sludder på banen så for mig gerne. At påstå at det øger usikkerheden at bilerne har abs svare jo til at fordømme skivebremser og sige at de gamle tromle bremser er mere sikkert fordi ellers køre folk hovedløst. Den nyeste bil vi har, har såkaldt bremseassistent, som reagerer på hvor hurtigt du træder pedalen ned. Hold da op hvor kan den bremse. Men der er jo altid nogen som er i mod moderne teknik. Sikkert fordi de ikke ved bedre.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af kivi » 23 nov 2015 20:19

Mvh. Ole

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Brandsen » 23 nov 2015 21:09

Halløj i forum,

Nu ved jeg godt, at lang erfaring some tider er det samme som at stå med fine
billetter til et tog, der ér kørt for længst, men mit kørekort er så gammelt, at
det stadig er af pap, og vel nærmest skrevet med gotiske bogstaver, og må sige
at jeg sådan set giver begge sider af diskussionen ret.

Min Mercedes har både ESP og ABS, totalvægt over 3 ton, og godt 220 HK og 520NM,
så når der er glat, så opdager jeg det ved at ABS knurrer højlydt når jeg bremser ved
lav fart, og ved de efterhånden mange katastrofeopbremsninger jeg har oplevet gennem
de seneste mange årtier, så sikrer ESP at jeg kan fortsætte ligeud, uanset underlaget.
Så for mig er ABS og ESP bare super.

Men, hvis det er rigtigt pisse glat, eller jeg skal gennem store snedriver i indkørslen,
så slår jeg dælme skidtet fra, bilder mig ind, at det kan jeg gøre bedre bedre selv,
sådan føles det i hvert fald, synes ikke bilen 'sporer' så hårdt i de hjulspor der allerede
er lavet, men kører som jeg nu holder rattet. Måske pga vægten og moment, ved det
ikke, men sådan oplever jeg det helt klart.

Og jo, her på matriklen har vi både sommerdæk og vinterdæk til hele bilparken,
ja ok, lige undtaget havetraktoren, og den nyindkøbte Ford 8340 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Zarge » 23 nov 2015 22:09

Vil nu også våge den påstand at det er de færreste "almindelige menneske" der bremser bedre end nyere abs, for slet ikke at snakke om en evt panik situation...
Bevares der er naturligvis nok nogen der kan, men tror nu det er en fordel for de fleste... ;-)

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af bennylar » 23 nov 2015 22:32

Skrev det kun er hjælpemidler og det mener jeg.. og mange tror de redder dig og kører m hovedet deroppe hvor solen ikke skinner. For hvad hjælper abs,esp,osv når folk fatter hat af at holde afstand og tilpasse farten.. gad vide hvorfor vi stadig har så mange uheld trods de "sikkerheds " systemer..? men det sidste jeg skrev var m en smiley og det var såmænd kun for sjov...men ok den er der jo nogen der ikke fatter :wink: ved godt det er svær at læse sjov på skrift..

automatisk nedbremsning er nok det bedste de endnu har opfundet, det kan da redde en uopmærksom bilist..


jeg vil hellere ha gode vinterdæk end abs og esp og alle de andre forkortelser..

zarge
det har du måske ret i.. jeg siger ikke jeg bremser bedre end abs, jeg kører bare efter forholdende og håber de andre osse gør det :wink:

har da haft kunder der slap bremsen da pedalen slog igen og kørte så op i den foran holdende bil, de anede ikke hvordan abs "opfører" sig når det slår til.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Besvar